Jump to content
Annons

Gitarr simuleringar


_johnny_

Recommended Posts

Annons

Har provat guitarrig 2 nu idagarna, det är skitbra.

Först så är förstärkarsimuleringarna sjukt bra. I alla fall jämfört med amplitube.

Dom nya funktionerna är rätt grymma också, mdf-grejerna eller vad det nu hette. Du kan låta signalnivån styra en wah, whammy eller vad som helst. Eller att slumpat styra ett delay. Tanka hem demot och prova.

Gillar du det kan du köpa paketet för runt 5000 då du får med pedalbord som har gitarrportar, pedal som du kan syra whammy eller sånt med och ett par switchar för att byta preset eller nåt sånt.

Annars har Line6 toneport som är lite billigare, men då får du inte med pedalbord. Då får du ingångar för gitarr och mick, och simuleringar som låter som podxt (den bästa av dom bästa). Den kostar 1500 eller nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del gratispluggar som låter rätt bra. En som ofta nämns och som jag själv gillar är Simulanalog Guitar Suite, speciellt Fender modellen (andra tycks vara förtjusta i JCM900:an).

En lista med några andra pluggar finns här 😲 De som är märkta med "F" är gratis. KVR är förresten också i övrigt en grym site för länkar till pluggar eller instrument, sökfunktionen låter en söka enligt kategori och filtrera bort kommersiella pluggar mm.

Det är definitivt värt att ladda ner och prova olika kombinationer. Kom ihåg att man lätt kan göra allt möjligt skoj med pluggar, t.ex. (några av mina favoritknep) köra olika sound parallellt eller använda en multibandkompressor i stället för eq för att forma såväl tonen som responsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Voxengo Boogex kommer du långt med utan att behöva slita upp lädret 😉

http://www.voxengo.com/product/boogex/

EDIT: Har du inga grannar så vrid upp allt på 12 och micka nära med en SM57.. Det är ett bra tips.. För då får du nåt du ALDRIG får med en VST-plug.. Nämligen akustisk feedback. 😲

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Voxengo Boogex kommer du långt med utan att behöva slita upp lädret  😉

http://www.voxengo.com/product/boogex/

Boogex är också bra, satt just och spelade lite med Boogex+Simulanalog Rednef Twin (stänger alltså av Boogexens egna högtalarmodeller och kör igenom Rednefen istället). Med den kombinationen klarar man sig rätt långt. Lägger man ännu till MjMultibandCompressor före dessa två (t.ex. för lite mer bett i höga mellanregistret) och lite reverb enligt egen smak efter så behövs egentligen inget annat 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

vox tonelab är bra om du vill ha hårdvara,

guitarig har ju plexi,twang och Acbox combo pluggarna som är lite billigare och mindre processorkrävade än guitarrig

Link to comment
Dela på andra sajter

Boogex är också bra, satt just och spelade lite med Boogex+Simulanalog Rednef Twin (stänger alltså av Boogexens egna högtalarmodeller och kör igenom Rednefen istället). Med den kombinationen klarar man sig rätt långt. Lägger man ännu till MjMultibandCompressor före dessa två (t.ex. för lite mer bett i höga mellanregistret) och lite reverb enligt egen smak efter så behövs egentligen inget annat 😄

Vore jäkligt kul att få höra ett ljudexempel med denna plugg-kombo. 😄

Har du något som du kunde slänga upp? En kort snutt räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade guitarig 2 igår. Spelade igenom alla higain och metalljuden. Är det bara jag som tycker den låter riktigt illa?

Sant, det är riktigt svårt att göra pluggar till metal, men jag har hittat ett sätt att få grymt feta distar med hjälp av guitar rigs högtalarsimulering kombinerat med en annan mjukvaruförstärkare.

Så här gör jag:

Nyquist eq -> (plocka fram strängen i ljudet)

VST Dynamics (compressor-noisegate-limiter)->

Green Machine Amp 2-> (utan högtalarsimuleringen)

Guitar Rig (högtalarsimulering)->

PSP Vintage Warmer

Sen tar jag en Waves X Noise på en send kanal.

Sen analyserar jag gitarren från Rammsteins Rosenrot (man får leta där gitarren är ensam) i X Noise och sparar eq kurvan, trycker "difference" i X Noise och lägger det över mina gitarrer.

Det är väl lite fusk men man kan jämföra det med att trigga trummor.

Triggad gitarr!!!

PS Det är riktigt svårt att få till det men när man väl gör det så tror man inte sina öron.

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, det är riktigt svårt att göra pluggar till metal, men jag har hittat ett sätt att få grymt feta distar med hjälp av guitar rigs högtalarsimulering kombinerat med en annan mjukvaruförstärkare.

Så här gör jag:

Nyquist eq -> (plocka fram strängen i ljudet)

VST Dynamics (compressor-noisegate-limiter)->

Green Machine Amp 2-> (utan högtalarsimuleringen)

Guitar Rig (högtalarsimulering)->

PSP Vintage Warmer

Sen tar jag en Waves X Noise på en send kanal.

Sen analyserar jag gitarren från Rammsteins Rosenrot (man får leta där gitarren är ensam) i X Noise och sparar eq kurvan, trycker "difference" i X Noise och lägger det över mina gitarrer.

Det är väl lite fusk men man kan jämföra det med att trigga trummor.

Triggad gitarr!!!

PS Det är riktigt svårt att få till det men när man väl gör det så tror man inte sina öron.

WOW världens mest komplicerade gitarrljud. Kul. Få höra då...spela in nått bums 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade guitarig 2 igår. Spelade igenom alla higain och metalljuden. Är det bara jag som tycker den låter riktigt illa?

Sant, det är riktigt svårt att göra pluggar till metal, men jag har hittat ett sätt att få grymt feta distar med hjälp av guitar rigs högtalarsimulering kombinerat med en annan mjukvaruförstärkare.

Så här gör jag:

Nyquist eq -> (plocka fram strängen i ljudet)

VST Dynamics (compressor-noisegate-limiter)->

Green Machine Amp 2-> (utan högtalarsimuleringen)

Guitar Rig (högtalarsimulering)->

PSP Vintage Warmer

Sen tar jag en Waves X Noise på en send kanal.

Sen analyserar jag gitarren från Rammsteins Rosenrot (man får leta där gitarren är ensam) i X Noise och sparar eq kurvan, trycker "difference" i X Noise och lägger det över mina gitarrer.

Det är väl lite fusk men man kan jämföra det med att trigga trummor.

Triggad gitarr!!!

PS Det är riktigt svårt att få till det men när man väl gör det så tror man inte sina öron.

Jisses! 😛

Har du nåt ljudexempel på din mastodontrigg, Frank Zappa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade guitarig 2 igår. Spelade igenom alla higain och metalljuden. Är det bara jag som tycker den låter riktigt illa?

Sant, det är riktigt svårt att göra pluggar till metal, men jag har hittat ett sätt att få grymt feta distar med hjälp av guitar rigs högtalarsimulering kombinerat med en annan mjukvaruförstärkare.

Så här gör jag:

Nyquist eq -> (plocka fram strängen i ljudet)

VST Dynamics (compressor-noisegate-limiter)->

Green Machine Amp 2-> (utan högtalarsimuleringen)

Guitar Rig (högtalarsimulering)->

PSP Vintage Warmer

Sen tar jag en Waves X Noise på en send kanal.

Sen analyserar jag gitarren från Rammsteins Rosenrot (man får leta där gitarren är ensam) i X Noise och sparar eq kurvan, trycker "difference" i X Noise och lägger det över mina gitarrer.

Det är väl lite fusk men man kan jämföra det med att trigga trummor.

Triggad gitarr!!!

PS Det är riktigt svårt att få till det men när man väl gör det så tror man inte sina öron.

Jepp, det vore både kul och intressant att höra ett exempel! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips ar att istället för högtalarsimulering använda SIR laddad med valfri kabinettimpuls (finns gratis att ladda ner på noisevault.com). Mycket realistiskt resultat.

Det borde funka riktigt bra. 😛

Har du några tips på bra IR(Impulse Respons)-sidor?

Gärna med både kabinett och rum. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

😛😄

Ja den vet jag redan om. Finns det fler sidor som har bra gratisimpulser?

Ah, jag förstår. 😆

Nja, tycker nog att Noisevault täcker det mesta (Lexicon 960-impulserna är fanstastiska). Voxengo har en del gratisimpulser, har inte testat dem. De flesta intressanta sajter är länkade från Noisevault.

Själv är jag glad ägare till Kontakt 2, som har ett bra impulsbibliotek, men det är ju inte precis gratis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips ar att istället för högtalarsimulering använda SIR laddad med valfri kabinettimpuls (finns gratis att ladda ner på noisevault.com). Mycket realistiskt resultat.

Hur blir det med latensen, kan man använda SIR i realtid ? I övrigt låter det här som en cool idé 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips ar att istället för högtalarsimulering använda SIR laddad med valfri kabinettimpuls (finns gratis att ladda ner på noisevault.com). Mycket realistiskt resultat.

Hur blir det med latensen, kan man använda SIR i realtid ? I övrigt låter det här som en cool idé 😄

Nej, det är alldeles för hög latency. Jag lägger på kabinettimpulsen i mixningsskedet. Kanske funkar med andra konvolverande reverb (finns väl från Waves t.ex.) men jag har inte provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en kort snutt av introriffet till en låt som kanske är bekant för några. Har inte strävat efter att låta precis som originalet (har inte ens en bra version av låten att jämföra med), utan ville närmast kolla hur gratispluggarna lämpar sig för hårdrocksriff.

Denna snutt är alltså inspelad helt och hållet med gratisprogram (om man räknar Tracktion 1 vars licenser delades ut gratis kring förra julen) och pluggar (också samplern och trummorna). Simulanalog pluggarna används på gitarrerna med lite annat före (Guru preamp2 + Simulanalog Rednef Twin till vänster och MjMultibandCompressor + Simulanalog JCM900 till höger) och Boogex används den här gången på basen 😕

Om jag orkar skall jag lägga upp lite ensam bluesgitarr för att demonstrera de mer finkänsliga kvaliteterna hos dessa pluggar inom några dagar...

Redigerat av Perret
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjong, Perret! Det där lät ju VETTIGT!

Jag ska definitivt prova. Jag är ju rätt usel på att skruva själv, så än så länge har jag inte lyckats få nåt "bra" ur nån gratisplugg, om vi snackar gitarrsimulering och tufft gitarrljud.

Dessutom tackar jag för tipset om MJ-kompressorn. Det kanske är /borde vara trivialvetande, men jag visste faktiskt inte att det fanns NÅN gratis multibandare därute.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...