Jump to content
Annons

Feta och snygga stämmor, dubbningar.

Recommended Posts

frejan (oregistrerad)
Postat

Hej!

Någon som har några schyssta tips på hur man ska tänka kring inspelning av feta och snygga sångstämmor och dubbningar. Jag tänker främst på refrängerna för att få dem att lyfta rejält. Musikgenren är modern alternativ rock/Amerikansk radiorock/soft rock. Jag har haft lite problem med det, då jag ibland kan tycka att vissa dubbningar kan ge en slags chorus effekt till soundet. Men jag antar att det kanske beror på att jag inte varit tillräckligt noggrann med att få dubbningarna tillräckligt tighta med varandra...

Följande frågor har jag:

*Hur många stämmor kan bli bra att lägga? Hur ska de vara panorerade? Vilken attityd på insjungningen? Effekter?

*Hur många dubbningar kan bli bra att lägga? Hur ska de vara panorerade? Effekter för att få dem tighta och snygga?

Jag vet att det kanske inte finns någon oskriven lag kring detta, men tips välkomnas av folk som tycker att de har fått till ett bra koncept...=)

Mvh

F

Annons
Postat

De gånger jag har pysslat med sånt kan jag inte säga att jag använt nåt koncept utan hitta bra stämmor utan att överdriva och sprid ut dessa i stereobilden. Även om du dubbar så lägg inte ut alla stämmor med samma panorering utan håll understämman 50L 50R överstämman 75L 75R för att ge ett exempel taget ur luften. En bra grundregel är ju att tämja körpaketet med kompression så att det inte spretar och att inte dra på för mycket topp på den så kören tar plats av leadsången.

Postat (redigerat)
Jag har haft lite problem med det, då jag ibland kan tycka att vissa dubbningar kan ge en slags chorus effekt till soundet. Men jag antar att det kanske beror på att jag inte varit tillräckligt noggrann med att få dubbningarna tillräckligt tighta med varandra...

Tvärtom, för tajta och därav chorus-effekten! Båda vokalisterna jag jobbar med är så tajta att de inte går att dubba samma dag/session som man spelar in sången.

Chorus-effekten kan undvikas genom att sångspåren inte låter exakt likadant, så exempelvis komprimera/eq:a/höja, sänka/panorera/tidsförskjuta/o.s.v. dem olika!

Även att spela in sången med olika mikrofoner/avstånd/vinklar samt kanske det allra enklaste - med olika vokalister!

Redigerat av Hans
Postat

Chrouseffekten kommer av att de inte ligger perfekt i ptich inte av tajmingen. Kolla på lyssningen vid inspelningen, så låg latency som möjligt, dom kanske behöver höra mer eller mindre av sig själva, eller plocka fram lite korrektion typ autotune eller så. Ska man lägga på stämmor så blir eventuell surhet extremt påtaglig om inte allt ligger rätt i ptich.

Postat (redigerat)

Nej det är helt fel, chorus/flanger-effekten kommer sig av att stämmorna som ligger på varandra ligger väldigt nära i pitch samt perfekt i tajming!

Chorus/Flanger: "En Flanger är en delayeffekt där delaytiden kontinuerligt ändras. Delaytiden på en Flanger är väldigt kort, 1-10ms. Denna tid är för kort för att det skall uppfattas

som en fördröjning av örat. När delaytiden förändras och spelas upp med det ursprungliga ljudet uppstår ett svepande ljud som låter lite som ett jetplan. Det som händer är att fasfel

uppstår där vissa frekvenser sänks och vissa höjs. I vissa Flanger effekter kan man även skicka tillbaka delar av Delaysignalen in i Delayet igen, detta skapar en rundgång som ger

en metallisk och vass klang. Flanger och Chorus är väldigt nära besläktade där de stora skillnaderna är delaytiden och att Chorus ofta bygger på att flera förskjutna delay används

för att skapa en stereo effekt. "

Citerat härifrån

Redigerat av Hans
Postat

På de större popprojekt jag kollat på, dvs NRJ-pop, har det inte varit nån hejd på kördubbarna. I en låt va det först en manlig körare som körde tre dubbar på sin stämma, sen tre dubbar en oktav upp, sen tre dubbar en oktav ner. Sen kom en körtjej och körde samma procedur. Totalt 18 körspår alltså. Inte helt oväntat låter körerna också mer som en vocoder än mänsklig sång men vill man ha tjocka fina ljudmattor som hörs igenom i en bilradio verkar detta vara gängse bruk.

På amerikansk radiorock antar jag att du inte behöver fläska på riktigt så mycket men från vad jag kan om genren verkar det vara på samma håll ungefär. Dubba på mao! Om du nu gillar det soundet alltså. 😏

Postat

Jag håller med Hans, samma stämma insjungen två gånger av samma sångare ger chorus/flangereffekt om autotune används. Men utan autotune eller melodyne har jag svårt tänka mej få denna bieffekt. Det har aldrig hänt mej i alla fall.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.