Jump to content
Annons

Hjälp att bygga ny studio?


_johnny_

Recommended Posts

Hej! så här är det... jag planerar att bygga en studio. Börja innom ett år, och sen förmodligen aldrig sluta. Jag har tänkt att börja med att investera ca 40'000 och sedan köpa till fler saker när ja fått in mer pengar. Jag undrar va ni tycker att ja ska köpa. Alltså jag ska starta från grunden. Har nästan ingenting nu, och vill inte köpa någonting för att sen om ett år köpa nått nytt... ja vill ha bra grejjer från början. Dator har jag. stativ, och kablar likaså. Jag vill kunna spela in minst 8 kanaler samtidigt.

Vad skulle ni satsa på? ljudkort, mickar, kompressorer, osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns jättemånga bra trådar här på forumet som du kan kolla in (vet att det kanske inte är det roligaste svaret). Jag lägger upp några så kan du kolla om dom passar. Sen kan du ju söka på saker du tror eller vet att du behöver.

En bra deal på ett Hercules ljudkort.

Om akustik och dämpning.

Samma fråga och lite svar på olika ljudkort och mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! så här är det... jag planerar att bygga en studio. Börja innom ett år, och sen förmodligen aldrig sluta. Jag har tänkt att börja med att investera ca 40'000 och sedan köpa till fler saker när ja fått in mer pengar. Jag undrar va ni tycker att ja ska köpa. Alltså jag ska starta från grunden. Har nästan ingenting nu, och vill inte köpa någonting för att sen om ett år köpa nått nytt... ja vill ha bra grejjer från början. Dator har jag. stativ, och kablar likaså. Jag vill kunna spela in minst 8 kanaler samtidigt.

Vad skulle ni satsa på? ljudkort, mickar, kompressorer, osv?

Tänk på att lokalen har stor betydelse för hur det kommer låta. Vad har du för lokal just nu? Storlek, antal rum etc. Vad vill du spela in och hur skall det göras. Inspelningsrum och kontrollrum eller allt i ett? Se till att akustiken är vettig och att du kan ha de ljudnivåer som du önskar när du spelar in. Det är så gott som omöjligt att få till ett bra ljud i efterhand. Skit in -> skit ut.

Mycket effekter kan du köra i datorn om du anser att det är dyrt med hårdvara. Det råder en ständig debatt kring hurvida hårdvara är bättre en mjukvara. Smaksak säger jag nog. Men mjukvara är ofta billigare och tar ingen fysisk plats i rummet.

Mickar är svårt att rekommendera när vi inte vet vad det är för genre som skall spelas in. Är det akustisk lågmäld pop? Stenhård metal? Det ställer lite olika krav på vilken typ av mikrofon du bör använda. Sm57 är inte receptet på allt. Testa Claes mictest site. http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/

Monitorer är ytterligare något som kan rekommenderas att titta på och lyssna in sig ordentligt kring vad som passar bäst. Ta med en skiva med musik du känner till väl till en musikaffär och lyssna. köp inget du inte vet hur det låter.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill kunna spela in minst 8 kanaler samtidigt.

Vad skulle ni satsa på? ljudkort, mickar, kompressorer, osv?

Jag har ju länkat till den här överallt. Antagligen för att jag vill ha den själv. Men M-audios nya Projectmix I/O har ju 8 fantommatade micpreamps + en massa annat lull-lull. Så där har du ju en bra start. Kostar "bara" runt 10 000: -. Fick dessutom bra recension i nya studio, 9 av 10 studionörds.

*edit* GARDAKK

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Den är en mixer/ ljudkort som har förförstärkare med fantommatning som kopplas in via firewire. Det ska tydligen ta minst processorkraft. Den har även motoriserade reglar och beroende på vilket program du jobbar med så kan du styra olika saker i det. I Cubase kunde man, förutom att styra volym och play:a osv, till exempel styra eq:n för varje kanal(om jag inte kommer ihåg fel) du kan även styra vissa midiparametrar med den. Tycker den verkar lysande och prisvärd.

Fast kolla upp den noggrant. Jag vet ju inte vad du ska göra för inspelningar, vilket inspelningsprogram du har, och vad du behöver för något.

Men den skulle funka utmärkt för mig, den skulle nog till och med vara lite i överkant 🙁 i min lilla garderob (130 * 220 cm 🙂 )

*edit* missade lite

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...