Jump to content
Annons

Psalmen igen, sista mixen vad tycks?


Myrli

Recommended Posts

Fick en ide om att ta gamla psalmer och hotta upp dom lite eftersom texterna oftast är väldigt välskrivna och innehållsrika, och varför då inte använda färdiga texter när man själv inte är så bra på att skriva..

Edit: nu har jag gjort om psalmen För tredje gången. Vad tycks?

* LÅTNAMN: Långt borton rymder vida

* ARTIST/GRUPP:Anders Myrli

* GENRE:Psalm

* LÅTLÄNGD: 3:41

* KOMPOSITÖR: Musik: Anders Myrli Text: Augusta Lönborg

* PRODUCENT:Anders Myrli

* EV. MEDVERKANDE:Mixning Fredrik Fastén

* INSPELNINGSÅR:2006

* FORMAT: Mp3

* STORLEK: ca 5 mb

* STATUS: Färdig Demo

Edit.. ny version igen! tog bort solot, men det ska in igen.

Den förra versionen finns här varsågod och jämför. Gamla versionen

//Anders

Anders_Myrli___L_ngt_bortom_rymder_vida.mp3

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Räcker väl å säga att låten och framförallt texten känns bättre att lyssna på än dina "Helge Fossmo-texter" i dina lovsånger.

Lite burkigt ljud överlag tycker jag. Bra sånginsats överlag.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

över förväntan faktiskt...😳 längtansfull melodi, bra sång...i överigt tycker ja bara pianot känns lite stelt, men det smälter in med det övriga sen...lite mycket basigt i kaggen kanske, trummorna e riktigt sköna annars 🙂 skön gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången ligger för lågt, ja helt enkelt för lågt. (Även lite instängt? Fattas höga frekvenser tror jag)

Jag gillar visptrummorna starkt med ett lika starkt undantag; för mycket pukslag och för starka pukslag i förhållande till sin omgivning. Ransonera dessa och när de kommer så måste de vara i balans med övrigt.

Skönt enkelt mellanspel på orgel.

Varför inga kyrktanter???

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången ligger för lågt, ja helt enkelt för lågt. (Även lite instängt? Fattas höga frekvenser tror jag)

Jag gillar visptrummorna starkt med ett lika starkt undantag; för mycket pukslag och för starka pukslag i förhållande till sin omgivning. Ransonera dessa och när de kommer så måste de vara i balans med övrigt.

Skönt enkelt mellanspel på orgel.

Varför inga kyrktanter???

orgeln är faktiskt en gitarr, lite distad, mycket rotary och chorus.

Kyrktanter, jag hade ingen på lager tyvärr, men jag ska försöka ladda ner en freewarekyrkotant 😛

Jag skar rätt hårt i de övrefrekvenserna på sången för jag tyckte att det lät illa,, men jag sätter mig igen och gör om lite.

//Anders

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bort fade in introt. 😛 Kör direkt med pianot istället på fyll volym. :😛

Sången måste upp, jag hörde knappt vad som sjungs i hörlurar och än mindre i mina högtalare. Kolla över volymskillnaderna på sångkanalen/kanalerna oxå, tycker nämligen att sång hörs starkare i slutet av låten. 😛 Släng gärna upp texten i tråden oxå, den är ju onekligen bra. 😛

Cool gitarr på mellanspelet, den låter verkligen som en orgel.

Fin låt annars, men mixen måste bli bättre för att göra låten och texten rättvisa. 😛

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejt!

Vad jag förstår är det här en stor grej i USA. Man arrar om gamla hymner som hållt i århundraden helt enkelt. Så varför inte på Svenska? Det är väl bara fråga om vem som gör det först...

Högre sång, ja. Vet inte om jag personligen gillar virvelljudet från ca 1.25 och framåt.

Annars, skön ljudbild. Vore nice med en fyllig kör långt i bakgrunden (som på nån Hillsong platta).

Tveksam sång vid 3:20 och en bit fram.

De' bar' å åk!

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. nu har jag lagt upp en ny version, fixat lite med mixen.. hör man vad jag sjunger nu?

Texten kommer här

Långt bortom rymder vida

Långt bortom rymder vida, längre än solar går

Högre än stjärnor tindrar, den bedjandes suckar når.

Anden från stoftets världar, lyfter sitt vinge par

Klappar på himlaporten och söker sitt hem sin Far

Trång är all världen vida, hjälplös var jordisk vän.

Själen får ro och fäste, allena i himmelen.

Mörkaste natt ska ljusna, bittraste kval få ro

Lär du dig blott att vandra, på bönernas himlabro.

Ringaste barn som beder, lever oänligt tryggt

mäktar långt mer än hjälten, som starkaste fästen byggt

Måtte vi aldrig glömma, var vi i världen vi går

att till Guds eget hjärta, den bedjandes suckar når.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter bättre nu men höj två snäpp till.

Trummorna ligger ok när det är starkt men ligger generellt lite för högt, särskilt pukor och vissa virvelslag. Ibland (ofta) gör du det riktigt smakfullt med svaga fina småtrix på virveln men ibland omotiverat starkt. Kanske skulla jag inte uppleva det så om trummorna sänktes en aning. Fortfarande för mycket boom-boom på pukorna men du gillar väl det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter bättre nu men höj två snäpp till.

Trummorna ligger ok när det är starkt men ligger generellt lite för högt, särskilt pukor och vissa virvelslag. Ibland (ofta) gör du det riktigt smakfullt med svaga fina småtrix på virveln men ibland omotiverat starkt. Kanske skulla jag inte uppleva det så om trummorna sänktes en aning. Fortfarande för mycket boom-boom på pukorna men du gillar väl det.

DåligtGehör

Jag hör inte riktigt det du menar med trummorna men jag ska ta och sänka ner dessa lite..

MarAfrem

Vad menar du med tveksam sång..Kan du utveckla lite?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter bättre nu men höj två snäpp till.

Trummorna ligger ok när det är starkt men ligger generellt lite för högt, särskilt pukor och vissa virvelslag. Ibland (ofta) gör du det riktigt smakfullt med svaga fina småtrix på virveln men ibland omotiverat starkt. Kanske skulla jag inte uppleva det så om trummorna sänktes en aning. Fortfarande för mycket boom-boom på pukorna men du gillar väl det.

DåligtGehör

Jag hör inte riktigt det du menar med trummorna men jag ska ta och sänka ner dessa lite..

//Anders

Det är ju bara ett tyckande och inget absolut. Känner du att du inte hör det jag upplever så är det väl bra ändå. Det viktiga är ändå att du trivs med utförandet.

Farbror DG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
fregrit (oregistrerad)

Låt mig gissa att det är en Behringer Composer Pro-XL kompressor inblandad i sången. 😕 Med "Tube"-knappen intryckt dessutom. Nästa gång kör vi utan den knappen intryckt. Det blir lite väl spetsig diskant med den.

Kör hårt Anders! Du äger!

Link to comment
Dela på andra sajter

cotte00 (oregistrerad)
Låt mig gissa att det är en Behringer Composer Pro-XL kompressor inblandad i sången. 😕 Med "Tube"-knappen intryckt dessutom. Nästa gång kör vi utan den knappen intryckt. Det blir lite väl spetsig diskant med den.

Kör hårt Anders! Du äger!

Jo, kör utan tube-knappen nästa gång.. A51:an har en tendens att spreta till sig i diskanten med Behringer composer-komressor. Det hörs att ni har neutrik-kabel i alla fall. Det är bra grejjer.. RCA till tele kontakterna brusar på -60 vid 12063 Hz köp dem på siba istället för clas ohlsson.. annars är det bra..

kör hört..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ohyggligt kluven. Jag kan inte bestämma mig för om jag småtrivs eller behöver kräkas. Jobbigt va 😱 ?!?

Är det bara jag, eller ligger pianot och stjäl ord? Är det en sån EQ-grej?

well well.. kör din grej hårt Myrli!

Håller med Vallhagen. Känner mig väldigt osäker här, men jag tycker nog ändå att det är sjyst. När jag hör det här så relaterar jag till "Barn på nytt"-skivan som kom för ett par år sedan med gamla Astrid Lindgren -låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ohyggligt kluven. Jag kan inte bestämma mig för om jag småtrivs eller behöver kräkas. Jobbigt va 😱 ?!?

Är det bara jag, eller ligger pianot och stjäl ord? Är det en sån EQ-grej?

well well.. kör din grej hårt Myrli!

Vadå kräkas.. var det så illa?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...