Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det Àr dÄ sÄ att jag ska spela in trummor nu sÄ fort det bara gÄr, och jag har tillgÄng till 6 kanaler. Hur ska jag micka upp tycker du/ni för att fÄ bÀsta ljudet. Det Àr en popballad som det ska lÀggas trummor pÄ.

Jag har tidigare spelat in med 2 overhead, en pÄ baskaggen, tvÄ pÄ virveln och en vid hi-haten. Problemet Àr att jag gÀrna skulle vilja ha puckorna vÀldigt tydliga. Och det blir dem ju inte med den uppmickningen jag har kört med tidigare.

Det finns sÀkert mycket tips och tricks som jag inte vet om =)

Annons
Postat

Jag skulle satsa pÄ ett stereopar pÄ hela trumsetet (kalla det overhead, rumsmickning eller vad du vill), en pÄ bastrumman, en pÄ virveln och de tvÄ sista pÄ pukorna.

Om trumsetet har fler Àn tvÄ pukor kan ni ju bestÀmma er för att bara spela pÄ tvÄ och nÀrmicka dom.

Postat

Tja, jag hade nog kört en pÄ kaggen, en pÄ virvel och hihat, en mellan puka ett och tvÄ och en pÄ trean. Och sÄ bÄda överhÀngarna dÄ... Sen fÄr man vÀl helt enkelt rikta om mickarna sÄ man fÄr bra balans mellan de olika ljuden. Borde kunna gÄ att fÄ ett hyffsat ljud.

// Daniel

Postat

Beror ju sĂ„ himla mycket pĂ„ hur trummisen spelar och hur du vill att det ska lĂ„ta.. Spelar han slick-pop-ballad-a-la-1988 sĂ„ Ă€r det ju helt tvunget att nĂ€rmicka pukorna var för sig. Är det nĂ„gon skitig och modern variant kanske det rĂ€cker med 4 mikrofoner. (2 rumsmikar, bastrumma och virvel)

AndersL (oregistrerad)
Postat

Skippa att micka hi-haten, den brukar höras ordentligt endÄ. Om du inte har ett trumset med femtioelva pukor sÄ bör ju mickarna rÀcka till att nÀrmicka resten? Och om inte skulle jag vÀlja att micka de största puckorna för att fÄ mer fett. Mindre pukor brukar gÄ att fÄ med rÀtt bra i overheaderna.

Lycka till!

//Anders

Postat

Om jag fick vÀlja:

1 pÄ kick, 1 pÄ virvel under, 1 pÄ virvel över (+tar in hihat), 2x överhÀng och den sista blir antingen under golvpukan eller över/nÀra hÀngpukorna.

Postat

Kul att höra allas Äsikter =) Jag fÄr testa mig fram. Om jag har tur (dvs om skolan ljdukort Àr lagat) sÄ har jag tillgÄng till 8:a kanaler. Men sÄn tur har man nog inte sÄ, det fÄr bli 6 kanaler. HÄll utkik bland demosarna sÄ fÄr ni höra trumljudet, för jag lÀr lÀgga upp lÄten nÀr den Àr klar.

Postat
Kul att höra allas Äsikter =) Jag fÄr testa mig fram. Om jag har tur (dvs om skolan ljdukort Àr lagat) sÄ har jag tillgÄng till 8:a kanaler. Men sÄn tur har man nog inte sÄ, det fÄr bli 6 kanaler. HÄll utkik bland demosarna sÄ fÄr ni höra trumljudet, för jag lÀr lÀgga upp lÄten nÀr den Àr klar.

AnvĂ€nd inte uppladdningsfunktionen bara 😏

Postat

Jag skulle köra en mick pÄ kagge, en över virvel men en bit ifrÄn, en pÄ varje puka (om du har tvÄ) och sÄ tvÄ till overhead. Den erfarenhet jag har av att micka virvel och pukor bÄde över- och underifrÄn Àr att det Àr ungefÀr lika onödigt som tre mickar pÄ en gitarrstÀrkare nÀr det gÀller slutresultat. Less is more sÄ att sÀga.

Postat
AnvĂ€nd inte uppladdningsfunktionen bara 😛

TyvĂ€rr sĂ„ mĂ„ste jag nog det 😎 Har ingen annan sida att ladda upp pĂ„ 😳

Postat
Den erfarenhet jag har av att micka virvel och pukor bÄde över- och underifrÄn Àr att det Àr ungefÀr lika onödigt som tre mickar pÄ en gitarrstÀrkare nÀr det gÀller slutresultat. Less is more sÄ att sÀga.

Okej intressant. För nÀr jag spelade in tidigare i veckan, sÄ testade jag att bara ha en mick pÄ virveln, och det blev itne tillrÀkligt med sejja. Försökte eq:a bort lite diskant sÄ det skulle komma fram men det blev itne sÄ bra. SÄ jag fÄr nog köra med tvÄ pÄ virvelkaggen faktiskt. För det lÄter vÀl knappast bra om man bara har EN under virveln?

Postat
Den erfarenhet jag har av att micka virvel och pukor bÄde över- och underifrÄn Àr att det Àr ungefÀr lika onödigt som tre mickar pÄ en gitarrstÀrkare nÀr det gÀller slutresultat. Less is more sÄ att sÀga.

Okej intressant. För nÀr jag spelade in tidigare i veckan, sÄ testade jag att bara ha en mick pÄ virveln, och det blev itne tillrÀkligt med sejja. Försökte eq:a bort lite diskant sÄ det skulle komma fram men det blev itne sÄ bra. SÄ jag fÄr nog köra med tvÄ pÄ virvelkaggen faktiskt. För det lÄter vÀl knappast bra om man bara har EN under virveln?

Jag hÄller med dig, virvelljudet blir alltid mycket, mycket bÀttre om man kan blanda in lite seja (hur stavas det egentligen?). Att bara micka virveln uppepÄ blir ofta ganska trÄkigt klonkigt.

Postat
Jag hÄller med dig, virvelljudet blir alltid mycket, mycket bÀttre om man kan blanda in lite seja (hur stavas det egentligen?). Att bara micka virveln uppepÄ blir ofta ganska trÄkigt klonkigt.

Jo det blir verkligen ett trĂ„kigt ljud med endast en mick pĂ„ virveln 😎 Men hur det stavas vette fan. Det kĂ€nns som det ska vara 2 j eftersom det uttalas sĂ„. Men jag vette fan. Det Ă€r itne nĂ„got direkt man fĂ„r lĂ€ra sig pĂ„ svensklektionerna 😛

Postat
Jag skulle köra en mick pÄ kagge, en över virvel men en bit ifrÄn, en pÄ varje puka (om du har tvÄ) och sÄ tvÄ till overhead. Den erfarenhet jag har av att micka virvel och pukor bÄde över- och underifrÄn Àr att det Àr ungefÀr lika onödigt som tre mickar pÄ en gitarrstÀrkare nÀr det gÀller slutresultat. Less is more sÄ att sÀga.

Njae... avfÀrda inte alltid möjligheter. I botten kan du fÄ mer ton och vid slagskinnet har du attacken. Med bra och vÀlstÀmda trummor har du mycket att hÀmta.

Att anvÀnda fler mickar pÄ gitarr kan ju krydda ljudet mer. Men det gÀller att hitta sin grej.

Postat

Ska vara om du har ett mycket bra rum dÀr du har upp hela kittet med OH't. Sejarmatten dÀmpas ju oftast av att man har en matta under setet sÄ inget studsar upp till Oh't. Kom bara ihÄg att fasvÀnda undermicken pÄ virveln.

AndersL (oregistrerad)
Postat

Pröva med att byta till en fetare sejarmatta, sÄ kan du plocka mer sejarljud bÄde i övermicken och OH-mickarna.

Postat

Jo jag brukar köra en mick under virveln nÀr möjlighet finns, för det kan vara bra att ha det ljudet till hands. Men nÀr man bara har sex kanaler att anvÀnda tycker jag det Àr bÀttre att lÀgga mickarna pÄ pukor (om man vill ha tydliga pukor).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.