Jump to content
Annons

Nya Gitarr mickar på Gång


Recommended Posts

Japp, har tänkt att fixa schysstare mickar till min gitarr...men vad ska man satsa på? vad är bra? spelar väl framförallt punk/Rock (Green Day stuk) Metal (eller va de heter...iaf liknande Opeth) samt typ Pop typ John Mayer och The Influents...Vad är det för märke o modeller jag ska satsa på osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, detta är en djungel...

Är det humbucker eller singlecoil du ska ha till att börja med?

EMG är ju så metal det kan bli, fast det finns de som tycker de är livlösa. Det tycker inte jag. Gillar att de är aktiva också, inget brum eller annat oljud (förutom det man åstadkommer själv!)

Seymour Duncan är väl ett av de största märkena, med massor av olika varianter.

DiMarzio likaså.

Annars finns det 2 uppstickare som verkar jävligt intressanta: Swineshead och Bareknuckles. Har aldrig testa eller hört dem live men det finns ljudklipp på deras hemsidor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för märkvärd skillnad på Singelcoil o humbucker?

Jag har varit inne på EMG, brorsan har sagt att dom är bra men jag har inte lyckats välja än...om det är så att jag har tillräckligt med pengar funderar jag på att ta 2 stycken...ska man köra med samma modell o märke då eller kan man få optimalare sound genom att ha två olika med olika egenskaper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, för att slippa bygga om din gitarr så kan jag rekommendera att du köper humbucker/singlecoil beroende på vad som sitter i just nu...

Humbucker är den "breda" sortens mick och singlecoil är smalare, ungefär hälften så bred...

Vad är det för gitarr du ska sätta in dem i? Vet man det så kanske man kan ge något tips... Och hur mycket pengar kan du lägga?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså humbuckers...

En i redan och ett färdigt hål för en vad jag kan se...

Du vet kanske inte vad det är för mick som sitter i nu, men det kan vara smart att ta reda på det. Du gillar inte ljudet i den eller?

Sen kan man ju fundera på vad det är för trä i din gitarr, om du går ut på olika gitarrforum så märker du att folk snackar om att vissa mickar låter bra med t.ex. mahogny men låter illa med t.ex. alder beroende på vilken mick vi pratar om. Vissa träslag kan vara väldigt mörka i tonen och då vill man kanske inte ha en mick med jättemörk ton utan kompensera upp med mer diskant...

Jag kan ju säga som så att standard för din musikstil brukar vara att sätta en vassare, mer distad mick vid stallet, och om man nån gång vill kunna använda någorlunda rena ljud, en mick med renare ton vid halsen. Många som kör med SeymourDuncan t.ex. har en JB vid stall och en Jazz eller 59 vid halsen...

Som du förstår är det totalt omöjligt att ge råd om vad du ska köpa. Det är inte så enkelt att bara gå och köpa ett par mickar så blir det magiskt bra ljud...

Ta reda på vad du har för gitarrmodell, träslag och vad för mick som sitter i nu. Fundera också på vad det är i ditt nuvarande ljud du inte gillar och vart du vill komma med tonen. Återkom sedan...

Eller ta den till en vettig musikaffär där de kan lyssna på den och ge förslag efter dina önskemål om tonen du vill ha... Då kan du få mickarna monterade också för nån hundring...

Jag vill inte låta taskig eller så, men om du inte vet skillnad på singlecoil och humbucker så är det kanske inte läge att löda i dem själv...?

Leta upp hemsidorna på de märken jag skrev ovan och lyssna på ljudklipp och läs mer ingående vad alla de olika mickarna har för egenskaper...

Swineshead och Bareknuckles snackas det mycket om på engelska forum. Swineshead är åtminstone ruskigt billiga, 35 £. ca 455:- st...

Lycka till, vi höres! 😆

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl skatta sig lyckligt lottad att brorsan är möbelsnickare och bör veta va de e för träslag då 😄😄

Det enda jag vet om micken som sitter i är att det var den billigaste som gick att köpa för ungefär 7 år sen och det jag inte gillar är att det nästan bara är bas i ljudet samt att det brusar VÄLDIGT mycket, bruset vet jag dock inte vad det beror på det kanske beror på nått annat..

Ska väl kolla runt lite, tack för hjälpen iaf 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Seymour Duncan är ett ganska säkert kort. Ifall vi talar humbuckers kan jag rekommendera en SH-4 'JB eller en SH-5 duncan custom för stallet och en SH-1 N '59 för halsen. Det här är en rätt klassisk kombination som fungerar bra för olika typer av musik.

Några saker som jag fäste mig vid:

Du sade att den nuvarande mikrofonen brusar mycket. Det borde i princip inte humbuckers göra (därav namnet), så det kan finnas andra problem med elektroniken i gitarren eller kanske med förstärkaren. Något som kunde löna sig är att försöka få en bra deal på mikrofoner+installation av en pålitlig gitarraffär, då kunde de också kolla eventuella övriga problem med elektroniken.

Du nämnde också en hel del olika stilar av musik som du vill spela, och faktiskt rätt typiska exempel på använding av olika mikrofoner (tyvärr ryms de inte alla i en och samma gitarr). I och för sig behöver man inte spela musik med exakt samma sound som originalen, men ifall du har fäst dig vid något visst gitarrsound så kanske du måste skaffa några gitarrer till 😆

Ifall man jämför humbuckers med single-coils är skillnaderna typiskt sett de följande:

Humbuckers är breda, har mer volym, mindre brus och ett "fetare" sound som lämpar sig väl för rock och metall.

Single-coils är smala, har mindre volym, mer brus och ett klarare, mer skimrande sound som lämpar sig bra för blues, country och klassisk rock men kanske inte lika väl för metall. John Mayer, som du nämnde, använder nästan uteslutande single-coil ljud på sina skivor (mer specifikt, en Fender Stratocaster med single-coils).

Green Day använder ofta P-90 mikrofoner, som i själva verket är en bredare typ av single-coil med ett lite fetare/hårdare sound än vanliga single-coils. Ifall du vill ha det här soundet kan jag rekommendera en Seymour Duncan SPH90-1 phat cat i stallpositionen. Det här är en P-90 typ av mikrofon som är av samma storlek som en humbucker, dvs den borde passa i din gitarr. En liten varning dock, dessa mikrofoner är inte optimala för mer extrema metallsound (men i övrigt rätt skojiga).

En optimal kombination av gitarrer för dig (på basen av musikstilarna du nämnde) skulle vara en gitarr med en P-90 vid stallet och en bra single-coil vid halsen (Green Day + John Mayer) och en annan gitarr med en "het" humbucker vid stallet (hårdrock/metall) och inte nödvändigtvis så mycket annat. På basen av bilden på din gitarr skull jag isåfall rekommendera att sätta metallmikrofonen i den nuvarande gitarren och sedan köpa en ny gitarr med P-90+single-coil.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...