Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I mitt enfald (och ignorant säljare) köpte jag två cardioid mikar. Nu när jag försökt hitta lite mer om mikplacering så verkar det som att man sällan, eller aldrig, använder denan mikrofontyp i stereo. Då undrar jag... skulle inte jag bara kunna ställa dem i cirka 40 cenitmeter med 45° (eller mindre) från varandra och uppnå en ganska god stereobild (som missar lite på ljupet, men som är bra då jag ska spela in framför publik och i ett vanligt rum då lite riktat borde vara bättre?).

Jag ska f.ö spela in akustisk nylonsträngad gitarr.

Annons
Postat

jadu man kan ju undra varför du vill åt en stereoeffekt live eftersom det inte blir någon direkt sådan eftersom det är ETT instrument du spelar in.

Den enda anledningen skulle vara om du vill ha en mick för kroppen och en för halsen eller dylikt men detta blir bara rundgångskänsligt i en livesituation.

Live tycker jag det funkar bra med en SM57:a som faktiskt låter bättre på gitarr än vad den har rykte av att göra. Eq:a får ljudteknikern alltid göra ändå...

det är iaf vad jag tycker.

Postat

Cardioid eller på svenska Kardioid eller njurformad.

Nå, kardioider är den vanligaste micken i studion. Troligen den vanligaste för stereoinspelning rent allmänt. En bra kompromiss som funkar på det mesta och ofta är det bästa valet.

Så inte köpte du fel sort inte. (Nu skrev du inte vilken tillverkare och modell det är, det finns alltid nån som hatar varje sorts mik på ett sånt här forum)

För inspelning av gitarr handlar det vanligen inte om "äkta" stereo, i stället om två mickar på lite olika ställen för att få ett bra ljud som du kanske kan panorera lite höger och vänster. För pop kanske en vid 12-e strängen riktad lite mot ljudhålet och den andra någon annanstans (utom mitt för ljudhålet där det bara bumlar).

"Äkta stereo" (ledsen, men vad skall man kalla det) blir det om du backar nån eller några meter och sätter upp mickarna så att det pekar lite ut från varandra. Man kan experimentera lite med olika uppsättningar, men jag föreslår att du utgår från någon av standarduppsättningarna. Mängden av olika standarduppsättningar visar verkligen hur vanlig just den miktypen är.

Nedan handlar det om hur membranen inne i de två mickarna sitter i förhållande till varandra. (Membranet sitter vanligen i ena änden, kabeln i den andra).

XY - mikarna så nära varandra som möjligt, gärna ovanför varandra. 90 grader mellan membranen.

ORTF - efter franska radion (fransmän är petiga med detaljer). 17 cm mellan kapslarna och 110 grader vinkel.

DIN - 90 grader mellan kapslarna, 20 cm. En variant är NOS med 30cm mellan kapslarna.

Det finns massor av andra namngivna varianter.

För att få till det måste man nästan ha en stereoskena att sätta de två mickarna på, och gärna en distans så en av mickarna kommer upp en bit. Men lite skall du väl få upptäcka själv.

Gunnar

Postat

Tack för svaren.

Att jag vill ha stereo är väl lite för att få rum, det blir ju olika svartid och det enda instrumentet jag spelar har ju en ganska stor resonanslåda som ger olika frekvenser över hela. Jag ska f.ö bara spela in, inte mika upp den för PA.

Trombonisten:

Jo, det var väl ngn halvversion av ORTF som jag tänkte mig, för vad jag förstått så är den nästan framtagen för att vara ett mellanting mellan de flesta andra, utom MS. Jaja... jag skriver om mer än vad jag kan kanske. Förresten, vilken höjd i förhållande till ljudkällan skulle du rekommendera... ah... nu räcker det... jag har ju inga värstinggrejer så jag kanske skall hålla mig på den nivå som prylarna är! =)

Jag skall göra en testinspelning i övningsrummet (långt från datorn, hehe) åsså länkar jag den hit. Måste rusa å köpa ett till mikrofonstativ (jag köper sällan innan jag behöver... tror jag)

Postat
  steflund sa:
Måste rusa å köpa ett till mikrofonstativ (jag köper sällan innan jag behöver... tror jag)

Ska du micka ORTF eller liknande rekommenderar jag att du istället köper en stereoskena (skena med två skruvar för mickhållare som du fäster på ett mickstativ). Det är ruggigt svårt att flytta ett stereopar med bibehållen stereobild om mickarna sitter på olika stativ.

Postat
  joachime sa:
  steflund sa:
Måste rusa å köpa ett till mikrofonstativ (jag köper sällan innan jag behöver... tror jag)

Ska du micka ORTF eller liknande rekommenderar jag att du istället köper en stereoskena (skena med två skruvar för mickhållare som du fäster på ett mickstativ). Det är ruggigt svårt att flytta ett stereopar med bibehållen stereobild om mickarna sitter på olika stativ.

Kanske får lov å göra det. Lättare occh hanskas borde det ju också vara då man skall släpa runt det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.