Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta är min första inlägg på reasonforumet så min fråga är kanske banal.. 😆

Jag jobbar i Pro Tools rack 002:a (PC) i normala fall men tänkte börja använda mej av Reason och då NNXT när jag triggar pukor via midi som jag kör

rewired till Reason.

Jag har lyckats få midi informationen i Pro tools att trigga en sampling i NNXT.

Min fråga är:

Hur laddar jag alla mina 10 st Tom 1 samplingar (olika velocity/multi) i NNXT så att den triggar rätt sampling beroende på vilken velocity midi information har från Pro Tools?

Jag är som sagt helt ny på reason och ska "bara" använda NNXT till att trigga trummor.

Tacksam för alla svar jag kan få!!! 😉

Kanske gura Bell kan hjälpa mej?

Annons
Postat

Välkommen hit! 😆

Detta är enkelt ordnat:

Markera alla tio samplingar du vill använda i browsern och klicka okej. Nu är de uppställda ovanpå varandra så att när du trycker ner en tangent på din kalviatur så kommer alla att triggas samtidigt. Markera den starkaste pukan och justera Lo Vel nedanför displayen till exempelvis 115 (128/10=12. 127-12=115). Klicka på nästa sampling, den näst starkaste och justera Hi Vel ill 114 och Lo Vel till 102. Fortsätt med resten tills du är färdig 😉

Postat

Tack!

Jaha ,det lät ju inte så blodigt!

När jag imoprterade den "första" tom 1 samplingen va den lite pitchad så jag drog samplingen till en tangent där jag tyckte den lät bra men går det få rätt pitch (originalpicht) direkt när jag importerar samplingen?

Postat

Samplingarna ska få originalpitch när man importar dem, det bör inte ändras av sig självt. Orginalpitchen får du dock enbart på tangent C3, på alla andra tangenter blir samplingen pitchad.

Om du vill ha en rejäl djupdykning i hur NN-XT fungerar så föreslår jag att du tar en titt på kapitel 17 i Operation Manual (du hittar en pdf i Reasonprogrammappen). Det finns massor med grejor man kan göra med samplingar som är lätta att missa!

Postat

Jag glömde fråga hur jag gör när 5 av dessa samplingar är i samma velocitylager (128) och ska alterneras/randomize när jag spelar 5 lika hårda slag efter varnadra i snabb följd på puka 1.

Postat
Jag glömde fråga hur jag gör när 5 av dessa samplingar är i samma velocitylager (128) och ska alterneras/randomize när jag spelar 5 lika hårda slag efter varnadra i snabb följd på puka 1.

Markera de fem samplingar som ska alterneras, högerklicka och välj group selected notes (för enkelhetens skull). Markera sedan gruppen du har skapat och skruva på ALT-ratten under displayen så att värdet ändras från OFF till ON.

Postat

Vilken bra start på veckan! *sitter med nybryggt kaffe*

Har suttit och svurit och läst manualen i helgen utan att få det att fungera och så vips har man fått så mycket hjälp på traven!!

tack så hemskt mycket!!! 🙂

Postat

Det var så lite så. Kul att jag kunde hjälpa till 🙂

Postat (redigerat)
Har suttit och svurit och läst manualen i helgen utan att få det att fungera 🙂

Tips: Jag vet inte vilken manual du har läst, men den tryckta versionen duger inte till mycket mer än toapapper efter man har lärt sig grunderna i "Förnuft". Den medföljande manualen på CD-skivan är dock, hur ska jag lägga det, "KICK-AS"! Där står banne mig allt...

Redigerat av Pluffo
Postat

Shit va kul!

Nu funkar det klockrent att trigga tom 1 med velocitylager och alternering!!!

En sista fråga bara (hoppas jag)he,he

Då har 3 pukor tillatt trigga...

1. Måste jag öppna en ny NNXT för varje puka ?(Vilket jag antar)

(Jag ser att när jag skapar en till kommer det upp som en ny plugg på midikanaler i Pro tools)

2. Kan jag köra 4 NNXT i realtid utan latency eller ska jag ha en uppe endast en, trigga pukan och bounca till wav i pro Tools och sen trigga nästa?

2x 1024 i Ram.

Som sagt, shit va kul det här va!!!! 🙂

Postat

Nej nej, du behöver inte flera NN-XT. Välj ett område på klaviaturen som den första pukan ska triggas på genom att dra i reglagen på sidan av varje block så att puka 1 till exempel bara kan triggas från tangent C3. Ladda nästa set med puksamplingar och gör samma sak här, fast ändra root note till exempelvis D3 och dra så att de inte kan triggas från några andra tangenter. Så här ser det ut då:

nnxt.png

Postat (redigerat)
1. Måste jag öppna en ny NNXT för varje puka ?(Vilket jag antar)

(Jag ser att när jag skapar en till kommer det upp som en ny plugg på midikanaler i Pro tools)

Nej, du kan lägga trumsetet i en enda NNXT.

En puka per tangent? Markera en sampling och ändra "Lo Key" och "Hi Key", så att samplingen bara spelar på den tangent du vill. Markera nästa osv.

Pilligt att ratta i NNXT, men det blir bra 🙂

Tips: Längst till höger finns "Out" (vald ljudutgång på samplern). Puka 1 kan du t.ex. skicka på stereoutgång 1-2, puka 2 skickas på stereoutgång 3-4, och puka 3 på utgång 5-6.

Kabla om så att alla utgångarna på NNXTs baksida går längst upp till Reasonrackets "hardware interface". Nu kan du få alla pukor på separata audiokanaler i Pro Tools, fast trumprogrammeringen sköts från en midikanal. 🙁

2. Kan jag köra 4 NNXT i realtid utan latency eller ska jag ha en uppe endast en, trigga pukan och bounca till wav i pro Tools och sen trigga nästa?

2x 1024 i Ram.

Du kan... men varför?

Det blir bekvämare att bara köra 1 NNXT med ett trumset, spela live och mixa i Pro Tools utan att bounca till wav. 🙂

Som sagt, shit va kul det här va!!!!  🙂
Ja, visst är det? Redigerat av Linus
Postat

Det mesta verkar funka nu med både velocitylager och olika pukor i en och samma NNXT så jag har fått mersmak ! 🙂

en sak är säker.. pukorna kommer ALLTID att triggas från reason även om jag stannar hos Drumagog när det gäller virveln.

Finns det något enkelt sätt att göra om t.ex. en KICK i wav till midi?

Då slipper det bli så vansinnigt många audiofiler som kan göra att datorn går på knäna.

(förum Ctrl V som man med pukorna när man triggar)

😏

Postat
Finns det något enkelt sätt att göra om t.ex. en KICK i wav till midi?

Då slipper det bli så vansinnigt många audiofiler som kan göra att datorn går på knäna.

Nu är jag inte med till 100% 😳

Du har mickat upp en baskagge och vill låta den trigga NNXT? Eller trigga den med Drumagog också?

Eller har du importerat en wav-kick på audiospår i Pro Tools och copy/paste?

Postat

Oj, jag va före i tanken utan att skriva vad jag menar. 🥰

Istället för att klippa upp kicken till en miljon wavfiler med beat detective vore det smidigt att kunna göra ETT midi spår av kicken och sedan kvantisera.

Det skulle spara ENORMT mycket tid och framförallt datorkraft.

Kan Melodyne göra detta åt mej eller vilka sätt finns?

Postat

Så nu har jag mappat ett HELT trumset i en session i NNXT/Reason med triljoner samplingar/lager. 😄

Detta har jag gjort på "hemdatorn", kan jag exportera detta som en template till "Stora studion"?

Samplingarna finns där också men på ett annat ställe på hårddisken.

Kommer den hitta iaf?? (vill ju inte göra om samma sak) 🙁

Postat (redigerat)

Laddar du in din nnxt-patch i Reason i studion, så kommer den antagligen att säga "Var är samplingarna? Jag hittar dem inte."

Då klickar du på "Search in" och väljer mappen som dina trumljud ligger i, på nya datorn.

Sen söker den rätt på filerna, korrigerar och mappar upp. Så den kommer att hitta, med lite hjälp 😏

Redigerat av Linus
Postat

Det här blir bara bättre och bättre 😏

Kicken då?

Ska inte melodyne kunna göra om wav. till midi?

(Jag har en light version)

Postat

Har tyvärr inte testat Beat Detective, så jag är inte rätt person att svara på just det... 😏

Postat

Även solen har sina fläckar! 😄

Men då kanske du kan svara på den här frågan istället?

Varför nyps (inte ringer ut lika långt som den riktiga samplingen är samplad)

i vissa midi noter vid en snabb passage i t.ex. kicken?

Skulle kalla det "choked notes" eller nått...

är det någon inställning jag missat?

Det händer vid snabba sextondelar.

Postat

1. Markera kicksamplingarna och vrid upp release på Amp Envelope.

2. Öka polyfonin i NN-XT.

Postat

Att höja relesen funkade!

Men var ökar man polyfonin?

är skylldig dej mer än en bira nu :rolleyes:

Postat
är skylldig dej mer än en bira nu 😏

Mig då? :rolleyes:

Postat (redigerat)
är skylldig dej mer än en bira nu  😆

Mig då? 😛

Det blir påfyllning på våra chokladkonton, mornel. Tror det var Pluffo som startade kontot 🙁

Tormentor, du hittar Group/Key poly uppe till vänster när du fällt ut NN-XT.

Redigerat av Linus
Postat

Du kanske föredrar att jag är skyldig dej en bira istället för skylldig? 😛

Mina visioner börjar infrias i realiteten.

Det funkar klockrent att trigga pukorna med NNXT,

med kicken triggar det sådär, kan hända att jag inte kan med NNXT riktigt än..

Jag har en idé om att kunna göra om kicken från wav. till midi

(med något program som melodyne t.ex.) och kvantisera utifrån den för att slippa alla wav-filer som blir när man klipper upp den.

Postat

fan är det ingen som jobbar imorgon bitti eller??? 😛

Eller är det fler som nattsuddar fast man borde gå och knoppa ?

Postat
fan är det ingen som jobbar imorgon bitti eller??? 😛

Eller är det fler som nattsuddar fast man borde gå och knoppa ?

Du har rätt. Jag ska knoppa nu! God natt! 😆

Postat
Kabla om så att alla utgångarna på NNXTs baksida går längst upp till Reasonrackets "hardware interface". Nu kan du få alla pukor på separata audiokanaler i Pro Tools, fast trumprogrammeringen sköts från en midikanal. 🙂

Jag har rattat in så att varje puka går ut påseperata kanaler.

Kick 1-2

Snare 3-4

Tom 1 5-6

Tom 2 7-8

Tom 3 9-10

Tom 4 11-12

Ska kicken (Ut1-2 NNXT) in på 1-2 i mixern eller på Audio in 1-2?

Hur kommer det (rätt kopplat ) se ut i Pro Tools på kick kanalen?

Postat

Okej, hardware :-)

Postat

Jag får bara ljud ut på kanal 1-2 på hardware interface inte på 3-4 dit jag har kopplat virveln.

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.