Jump to content
Annons

Keyboard/Syntar

Recommended Posts

Godpuppet (oregistrerad)
Postat

Hallå. Jag har nyligen bestämt mig för att utöka min lilla fula

mini-hemma-studio 😕 med ett keyboard/synt (kan inte skillnaden),

men eftersom jag inte kan något om detta tänkte jag fråga runt lite.

Jag letar efter ett hyffsat keyboard med några orkester-ljud (stråkar,

fioler, trumpeter osv) men vet inte vad jag ska köpa. Prisklassen kan

vara upp till 10000 spänn.

Har hittat två hittils, men vet inte om de är nåt att ha. Keyboard

Yamaha DGX305 och Keyboard Yamaha YPT300. Några tips om vad jag ska välja?

Annons
Postat

Keyboards som gör inspelade ljud (till skillnad från syntljud) är inte riktigt min grej, men jag vet att Korg Triton allmänt uppskattad. Jam verkar rea ut Triton LE för 8 papp just nu, och det låter kanske som att det är vad du letar efter.

Postat

Tjacka ett cool midiklav å kör mjuksynthar och samplingar...finns mängder med sjyssta ljud att hämta där!

Postat

Om du är ute efter riktigt bra orkesterljud och har en relativt kraftig dator så skulle jag nog också rekommendera att köpa en klaviatur och en bra samling orkestersamplingar. Men det kräver endel dator (framförallt RAM), och så kan man ju inte spela utan datorn heller. Men bäst ljudkvalité och flexibilitet får du ju på det viset (iaf på den prisnivån).

Postat

Tror nog ändå att en bra klaviator plus bra dator plus bra orkestersamplingar skulle kunna kosta mer än ett workstationkeyboard. Skulle dessutom vara mer komplicerat att använda. Personligen använder jag mjukvara en hel del, men jämfört med riktiga klaviatursyntar är det rena döden för kreativiteten.

Godpuppet (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren. Typiskt. Nu måste jag välja bland ännu fler grejor 😳 Polarn tyckte

att jag skulle dra en midi-synt också (hittat nåt CME CMUF8 rätt så billigt). Har en

3ghz med 1gb i RAM så det borde räcka, eller? Några tips om bra program med samplingar

som man kan köpa? Måste väl skaffa nåt buffligt ljud-kort också då... några höjdare

på den fronten? Jag vet, fel forum, men det är onödigt att starta hundra nya trådar 😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.