Jump to content
Annons

pro tools crashar av digidesigns gratispluggar


klas

Recommended Posts

Noooooo! Jag installerade nyss lite gratispluggar jag laddat ner från digidesign..

Dynamics III, EQ III och bomb factory free.... Jag valde bara mac HD som installationsplats.. räknade med att de skulle hitta rätt själv. Det gjorde de instrument jag köpt förut iaf... Men efter att jag installerat, alla tre på rad, och startat om datorn fungerar inte pro tools...

När jag försöker starta pro tools kommer bara en ruta där det står:

Application Launh Failure

The application "Pro Tools" could not be launched because of a shared library error: ":<Pro Tools PPC dbg><MultiShellCode><DSI><DsiDoHostCommand>"

Jag har en Digi 002 med Pro Tools LE 6.1 och Mac OS X v. 10.2.8

Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig. Skulle helst inte vilja ominstallera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"A Digidesign-qualified Pro Tools system running Pro Tools 6.7 or higher software"

som det står på Digis sida för pluggarna.

vilket det lönar sig att läsa ibland , , , ,

jag vet jag vet . . . vem läser varningstexten när det står Gratis??

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, tack för svaren... He he, missade den där lilla texten... 😄 Läste nog inget alls förutom ordet free...🙂 Nu är det så att jag inte kan ladda hem nya versionerna av pro tools... För då behöver jag nyare mac os, vilket jag behöver i alla fall. Då alla uppdateringar till mac slutar fungera på tidigare os. Kan inte ens kolla på nya trailers på quicktime.com. 😳

Hur som helst så har jag inte råd att fixa nya OS för 1200:- just nu, och är mitt uppe i en produktion... Måste få igång pro tools så fort som möjligt.

Jag behöver inte eqn och kompressorerna nu, så en avinstallation av de nya pluggarna borde ju göra susen...?! Men hur ska jag göra? Har aldrig avinstallerat en plugg innan och vill inte bara leta upp filerna och radera. Hur gör man för att avinstallera pluggar? Eller måste jag avinstallera hela pro tools och ladda in igen, och då bli tvungen att ladda in alla pluggar igen...?

Redigerat av klas
Link to comment
Dela på andra sajter

hm, reparerat skivbehörigheter?! det har jag nog inte gjort.. jag lade helt enkelt pluggarna i skräpkorgen... Stod så i pdfen... har spart allt i skräpkorgen dock så att jag inte gör nåt dumt... startat om efteråt gjorde jag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har det gått? Provat att ominstallera? Normalt ska det räcka att ta bort de pluggar som inte funkar. Får jag rekommendera dig att uppgradera till Tiger samt 7:an så blir livet om inte roligare så iallafall lättare ;-)

Har för mig att det finns någon reparationsvariant när man ominstallerar, gå in under "custom"

Humm är säkert för sent nu men har du även kastat plist? Kan vara den som är korrupt!

Redigerat av FredrikS
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag bestämde mig för att det var lika bra att köpa tiger och pro tools7.. Men säg den olycka som kommer ensam.....

Apple har ju grym kundservice och tiger var hemskickad med bud, utan fraktkostnad, två dagar efter jag beställt. Kanske fått det dagen efter om jag inte lagt in beställningen på kvällen.

Men digidesign... gah! Misären kom och slog mig i ansiktet igen när jag skulle beställa pro tools 7. Eftersom det är billigare att handla genom digistore än i en musikaffär på stan så tänkte jag att det var en bra ide. Digidesign känns ju som ett pålitligt företag. Så efter att ha lånat ihop pengar och klickat in beställningen så får jag upp en "kunde inte hämta pengar från kortet. typ" -skylt. Problemet är att pengarna dragits från kontot... nooo!

Digidesign vill naturligtvis ha bevis på att det dragits och handelsbanken kan fortfarande inte se vart pengarna gått(beställde på onsdagkvällen).

Hur som helst så måste jag vänta till efter helgen innan banken har informationen... Speciellt roligt när man spelar in skiva och det är bråttom med prylarna!

Ja ja, det ska väl lösa sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

fy fan stackare med det där me pengarna!! hoppas det löser sig..annars är nordea en bättre bank tycker jag. 😄 för att där står allt där man gjort med pengarna tex. höhö

men jag har också samma problem, men jag kan inte uppgradera till 6.7 eller likn. för jag har 001an.. den är inte komptaibel med mer än 6.4, och även om jag uppgraderar så funkar inte protools. har försökt installera om det runt 5 ggr. nu..satt till halv 4 inatt..får ingen reson på det..börjar få panik nu..vad ska jag göra?? jag måste ha mitt pro tools!!! 😆

Har digi 001, PT 6.1, Mac g4 osx tiger

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag har också samma problem, men jag kan inte uppgradera till 6.7 eller likn. för jag har 001an.. den är inte komptaibel med mer än 6.4, och även om jag uppgraderar så funkar inte protools. har försökt installera om det runt 5 ggr. nu..satt till halv 4 inatt..får ingen reson på det..börjar få panik nu..vad ska jag göra?? jag måste ha mitt pro tools!!! 😳

Har digi 001, PT 6.1, Mac g4 osx tiger

enkelt . . . 😛

001 + 6.1 /6.4 går INTE ihop med Tiger utan 10.3.4 är det som gäller.

"Pro Tools LE 6.4 is officially supported on Mac OS X 10.3.2 and 10.3.4 (Panther)"

"lthough there are no known issues with Digi 001, Mac OS X 10.3.5 and higher will only be tested with Pro Tools LE 6.7 and higher, which does not support Digi 001"

"Pro Tools LE 6.4 is not compatible with Mac OS X v10.4 (Tiger)" Dvs inte 6.1 heller!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag har också samma problem, men jag kan inte uppgradera till 6.7 eller likn. för jag har 001an.. den är inte komptaibel med mer än 6.4, och även om jag uppgraderar så funkar inte protools. har försökt installera om det runt 5 ggr. nu..satt till halv 4 inatt..får ingen reson på det..börjar få panik nu..vad ska jag göra?? jag måste ha mitt pro tools!!! 😉

Har digi 001, PT 6.1, Mac g4 osx tiger

enkelt . . . :rolleyes:

001 + 6.1 /6.4 går INTE ihop med Tiger utan 10.3.4 är det som gäller.

"Pro Tools LE 6.4 is officially supported on Mac OS X 10.3.2 and 10.3.4 (Panther)"

"lthough there are no known issues with Digi 001, Mac OS X 10.3.5 and higher will only be tested with Pro Tools LE 6.7 and higher, which does not support Digi 001"

"Pro Tools LE 6.4 is not compatible with Mac OS X v10.4 (Tiger)" Dvs inte 6.1 heller!!!

mm..jagvet.. men frågan är vad ska jag göra!? jag har prövat allt..vet inte hur längejag klarar mig utanmitt PT.. 😉

Jonas

IDF

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen var mina pengar någonstans i skärselden mellan bank och digidesign. Fick tillbaka pengarna från banken idag då inte digidesign tagit emot dem, det roliga är att handelsbanken sa att pengarna redan hade gått när jag frågade från början... 😆

Ja ja, pengarna kom idag, funderade en stund om jag skulle gå på stan och betala extra för att slippa digistore men beslöt att det måste ha varit någon tillfällig bugg som förstörde förra gången... Och den här gången funkade det... Aaaaaah! 😆

Håller på att installerar nu, soft.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tydligen var mina pengar någonstans i skärselden mellan bank och digidesign. Fick tillbaka pengarna från banken idag då inte digidesign tagit emot dem, det roliga är att handelsbanken sa att pengarna redan hade gått när jag frågade från början... 😳

Ja ja, pengarna kom idag, funderade en stund om jag skulle gå på stan och betala extra för att slippa digistore men beslöt att det måste ha varit någon tillfällig bugg som förstörde förra gången... Och den här gången funkade det... Aaaaaah! 😄

Håller på att installerar nu, soft.

Hur har det gått då?

När blir alla inspelningar färdiga egentligen? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

nejfan..var kan jag göra det??

och förresten..finns det ngn annan utväg om jag vill mecka igång mitt PT igen!?

jag har installerat om det måååånga gånger..

funkar itne..

jag är sjukligt desperat nu!!

hur göra??

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm knepigt..jag gillar ju min 001a.. grejjen är att det bara har crashat rakt av pga. eq III etc. och jag har inte lust att punga ut massa cash bara för att fixa det..!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips till Klas med Macen; Om du någon gång behöver avinstallera en ProTools version, så lägger du bara in installer-CDn igen och väljer "uninstall" istället för "Easy Install" som det står som default, så görs en korrekt avinstallation. Behöver du nån gång ta bort pluggar ur plug-in foldern så kan du bara flytta över dem till "unused plug-ins" om du inte vill slänga dem. Det kan vara bra att tänka på att även slänga preffarna när det börjar strula. Dock måste man tömma papperskorgen och starta om datorn innan man kan köra vidare. Preffarna skapas ju varje gång man startar ProTools.

Mvh,

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

hur preffar man då??

"Preffar" är ett skönt uttryck som egentligen härör till PREFERENCES. Dessa finns i mappen preferences (nu pratar vi mac alltså) och det är tre olika som man kan slänga; "Pro Tools Prefs", "DAE Prefs" (en mapp) och "Digisetup OSX".

Link to comment
Dela på andra sajter

😉

jag uppgraderade till 10.3 idag..o nu funkar inte min cdkey allt e ju original så jag fattar inte vad som är fel nu!?

konstigt det där med datorer.. 🥰

Jonas

IDF

Link to comment
Dela på andra sajter

😱

jag uppgraderade till 10.3 idag..o nu funkar inte min cdkey allt e ju original så jag fattar inte vad som är fel nu!?

konstigt det där med datorer.. 🙂

Jonas

IDF

Vilken cdkey är det som inte fungerar? Är det ProTools serienumret du menar??

Link to comment
Dela på andra sajter

fixade sig en polare hade ett annat serienummer.. det skumma är att i 10.2.8 funkar det gamla men inte i 10.3.

sen får jag nog uppgradera till 6.4 nu!

för när jag startar PT blir skärmen mörk o det står att jag måste stänga av den..läskigt.blev skiträdd första gången!!:rolleyes:

Jonas

IDF

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...