Jump to content
Annons

Mixerbord med Motukort


Ragge

Recommended Posts

Hej!

Om jag skulle vilja ha ett mixerbord tillsammans med mitt MOTU 828mkII.. vilket skulle jag då skaffa mej? Hur skulle jag koppla mixerbordet? Negativt/Positivt?

Lek med tanken att jag måste ha ett mixerbord till detta ljudkort, du får alltså inte säga att det är den sämsta idén nånsin =)

/Ragge

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt tips är att försöka skaffa ett mixerbord med många bussar (vi har 8(+8) bussar på vårt Seck bord som går in i vårt 828 mk II) om du har användning för dem (både bussarna och ett så stort mixerbord). Då är det lämpligt att köra bussarnas utgångar till de vanliga teleingångarna på ljudkortet. Sen kan du ju om du har gott om kanaler över köra ut ljudkortets utgångar in i mixerbordet på lämplig kanal eller till någon extern effekt.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min okunnighet men vad menas med "bussar" och vad menar du med 8(+8) bussar?

MVH Micke

Bussar är vad jag vet att du kan låta flera kanaler gå ut genom samma utgång eller effect send\return. Så att du kan ta alla 7 trumspår och låta dom gå till samma externa reverb.

Vet inte vad han menar med 8(+8), men jag gissar på att det är minst 8 men gärna 16 stycken? Eller kanske inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får fråga dig vad vill du göra med mixerbordet?

vill du mixa ? vill du använda preamparna? mixa en montiorlyssning? summera?

Om du vill kunna spela in 8-10 spår samtidigt så

måste du ha fler preamps, då tycker jag att du skall köpa en

åttakanals preamp ex. LineAudio OMP och koppla utsignalen till

de 8 balancerade Line-in på Motu-kortet.

vill du mixa och summera utanför datorn så måste du nog tyvärr

köpa ett ganska dyrt bord om du vill ha högre kvalitet än att

mixa i datorn.

/s

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får fråga dig vad vill du göra med mixerbordet?

vill du mixa ? vill du använda preamparna? mixa en montiorlyssning? summera?

Om du vill kunna spela in 8-10 spår samtidigt så

måste du ha fler preamps, då tycker jag att du skall köpa en

åttakanals preamp ex. LineAudio OMP och koppla utsignalen till

de 8 balancerade Line-in på Motu-kortet.

vill du mixa och summera utanför datorn så måste du nog tyvärr

köpa ett ganska dyrt bord om du vill ha högre kvalitet än att

mixa i datorn.

/s

Jag har ungefär samma tankar som Ragge... Ponera att jag vill använda mixerbordets preamps för att möjliggöra inspelning på de åtta line-ingångarna, samt använda det för att göra monitormixar åt musikanterna. Vad bör jag satsa på? Kommer jag behöva lika stort mixerbord som antalet kanaler i projektet för att kunna gör detaljerade monitormixar? Eller borde jag satsa på en åttakanals preamp bara?

Är inte bäst i hela världen på Cubase, så jag undrar, går det att skicka gruppspår (a.k.a. "bus" på mixerbord?) till specifika utgångar på ljudkortet och sedan skicka iväg det som en stereosignal från mixerbordet till musikanten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min okunnighet men vad menas med "bussar" och vad menar du med 8(+8) bussar?

MVH Micke

8 buskanalreglar finns på bordet men 16 utgångar, man kan med en snabb knapptryckning växla mellan att skicka ut ljudet till någon av utgångarna 9-16 också. Smidigt. 😎

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...