Jump to content
Annons

Galna priser...


milton

Recommended Posts

Efter att bränt mitt kära M-audio har jag vart utan ljudkort ett tag.

Tittat runt lite och fastnat både för Firepoden (Presonus) som sägs va välljudande och Phase X24 som fick bra kritik i Studios test.

Så dyker detta upp.

Galet billigt.

Jag har inte behov av alla ingångar idag, men då har man nåt att växa i...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag funderar skarpt på att köpa det kortet själv .. hade koll på det innan jul .. 4200 ville dom ha för det på Thomann då och jag funderade redan då på att köpa det .. sen helt plötsligt jättesänkning .. de svenska leverantörer som har kortet verkar dock inte hängt med i svängen (inte många som har det men t.ex. pixmania 5999 -> 5500 är ju inte alls samma procentuella sänkning)

Har varit hos föräldrarna över jul/nyår men på måndag finns stor risk att jag slår till ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått av det som står re thomann så är det 8 analoga teleingångar på baksidan och 2 analoga med micpreamp på framsidan + 4 stycken digitala ingångar.

Utgångarna är 12 stycken varav 8 är analoga och 4 är digitala.

Men jag kan ju missförstått det som stod på thomann. 😛

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått av det som står re thomann så är det 8 analoga teleingångar på baksidan och 2 analoga med micpreamp på framsidan + 4 stycken digitala ingångar.

nja, nästan rätt .. 10 analoga in .. plus två på med micpreamp .. alltså 12 analoga ..

Link to comment
Dela på andra sajter

hm. jag hittade samma kort fast ännu billigare.. och ni som är tveksamma till siten så kan jag personligen säga att jag har haft grymt bra erfarenhet med att handla därifrån.

Fast deras pris är väl med tysk moms, Thomann visar pris med svensk moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att bränt mitt kära M-audio har jag vart utan ljudkort ett tag.

Tittat runt lite och fastnat både för Firepoden (Presonus) som sägs va välljudande och Phase X24 som fick bra kritik i Studios test.

Så dyker detta upp.

Galet billigt.

Jaha. Och jag gav 4995:- för mitt demoex hos FitzPatrick. Doh!

Men redan då var det mycket ljudkort för pengarna. Nu är det ännu mer.

Har inte hört något om att produkten ska discontinue:as.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast deras pris är väl med tysk moms, Thomann visar pris med svensk moms.

vad spelar det för roll när den moms du betalar ändå är den tyska? att köpa grejer från annat EU-land räknas som inrikeshandel och moms ska alltså betalas där..

Kolla tullen om du inte tro mig :rolleyes: : Tullen

Link to comment
Dela på andra sajter

hm. jag hittade samma kort fast ännu billigare.. och ni som är tveksamma till siten så kan jag personligen säga att jag har haft grymt bra erfarenhet med att handla därifrån.

Fast deras pris är väl med tysk moms, Thomann visar pris med svensk moms.

Nopes, du betalar det som står angivet på hemsidan.

Köpte själv min ackegura därifrån :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

det är en grej jag undrar över det där ljudkortet. Om jag ill använda alla 16 ingångar måste jag kju ha någon form av extern A/D-omvandlare som jag sedan kopplar in i de digitala ingångarna.

Då till frågan: Det är ju en coaxial ingång och en optisk ingång. Är det två ingångskanaler på den coaxiala och två på den optiska eller kan man köra in alla fyra på vilken som helst?

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Min kompis är rätt sugen på att köpa det där kortet och vi undrar - även om ni har snuddat vid det - vad kostar det allt som allt? Är moms inräknat i priset alltså (thomann)? Tillkommer någon tull? Tillkommer någon fraktavgift?

MVH

Pontus

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla priser (på Thomann) är inklusive 25% moms. Nu vet jag inte om momssatsen verkligen ÄR 25% i tyskland, som jag har förstått det så är det tullsatsen i landet du köper varan i som gäller. Hursomheslt är priset inklusive moms. Här står det att fraktkostnaden till Sverige är 15€, framgår inte om de lägger på vid ökad vikt..

Det tillkommer inte tull vid köp från annat EU-land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som är ännu luddigare är ju hur thomann.de i så fall räknar.

tysk moms: 16%, svensk moms: 25%

Hercules kostar 232€ x 1,16 (16% tysk moms) = 269€ (vilket är priset på den tyska delen/andra siter)

men...

232€ x 1,25 (25% svensk moms) = 290€ fast det svenska priset är 279€ .. så det är inte så stor skillnad i pris som mellan 16%->25% (på hercules är det bara 3,7% dyrare)

Men det är ju bara bra! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet hur kvaliteten är på den?

Är det någon som har köpt ljudkortet som kan säga?

Finns lite tidigare utlåtanden om kortet, se https://www.studio.se/index.php?showtopic=17626 och klicka dig vidare...

Jag har inte köpt det än, eftersom mitt gamla M-Audio-ljudkort plötsligt gjort en helomvändning & återuppstått från de döda, och just nu snurrar glatt som vanligt igen. Jag är förbryllad - första elektroniska pryl jag ägt som "lagat sig själv..😄". Får se hur länge dock...

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att den har sjunkit så mycket i pris? I sverige kostar den ju 5000 kr.

Ja det kan man undra. Antingen är det som sagt på väg ut, eller har de bytt till en billigare fabrik, eller har de helt enkelt större produktion, eller tja vem vet? men kan ju undra vad de har för marginaler när de kan göra så.

STAudio C-Port gjorde ju en liknande sänkning. Kostade 7000kr när jag köpte det, några veckor efter dök det ner till 4000kr, sen 3500kr, sen överlät dem produktionen till ESI. Det är inte lätt att vara liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! är nybörjare på det här och skulle behöva hjälp med att reda ut en sak. Enligt http://www.tomshardware.se/multimedia/ljud...ercules-02.html

så ser det ju ut som att man bara kan spela in 6 kanaler samtidigt....stämmer det, eller missupfattar jag?

6 st stereo ja, dvs totalt 12 kanaler. Du kör kanske vissa prylar in i mono?

Channel 11 & 12 är förresten mik-preamp ingångarna, medans 1-10 är linjeingångarna på baksidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej...men hur kopplar man då? om man ska in i 1&2 samtidigt...eller man kanske inte behöver d? kan man allstå spela in 6 intsrument åt gången i sterio? om man spelar in alla i mono då? hur många kan man spela in samtidigt då? jag tycker det verka som kanalerna hörde ihop. men man kan allastå spela in ett intsrument på 1'an å ett på 2'an och d sparas som olika spår i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...