Jump to content
Annons

Ny version: Back to my heart


Recommended Posts

LÅTNAMN: Back to my heart

ARTIST/GRUPP: Nord & Crownfield

GENRE: Pop? Blues?

LÅTLÄNGD: 04:56

KOMPOSITÖR: Per Nord & Richard Kronfält

PRODUCENT: Richard Kronfält

EV. MEDVERKANDE: Lina Karlsson (andrastämma)

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.6mb

STATUS: Färdig demo

Här är ett alster där en kompis skrivit text och melodi och jag gjort musiken och produktionen.

EDIT 2: Ny version upplagd nu. Har försökt ta hänsyn till kommentarena på den första versionen.... 🙂

Back_to_my_heart___Export8.mp3

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite "Mark Knopfler feat Eagle-Eye Cherry" och det är snyggt. Aningen händelsefattigt men det låter trevligt och rättså laid-back, vilket jag gillar :rolleyes: . Schysst mixat och bra ljud. Hör inga otajtheter direkt men är rätt döv för sånt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym låt. Det enda jag kan tänka på som är otajt är sången.

Annars har du fått sång ljudet så jävla najs 😱

Va har du för utrustning? (till sång)

Mic. Effekter på sång spåret. mm .

Link to comment
Dela på andra sajter

😉

Tack!

Utrustning för sången är (från ena änden till andra 😄) TSM MT87S kondmic, Focalrite Platinum Penta preamp, Echo Layla 24/96 ljudkort.

På sångspåren (mono) ligger i tur o ordning gate, lätt noisreduction, kompressor (först även lätt kompressor redan i preampen) och rätt hård EQ (kan ge dig exakta bandinställning, PMa om du vill) och panorering, och sen på stereogrupperna ett basic reverb (send) och ett lätt basic stereodelay (send).

Inga speciella effekter alltså. Detsamma gäller alla sångspår i låten (även andrastämmor och andra sångspår som kommer in mot slutet). Det som skiljer spåren åt är nog mest EQ-inställningar, panorering och hur mycket/lite reverb och delay som ligger på. Totalt ligger där iaf ett leadspår och två andrastämmor (sångaren själv på ett och en tjej på ett annat). Ytterligare ett spår med sångaren själv kommer in de sista 30 sekunderna eller nåt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

En till kanonlåt! lite bättre trummor och kanske fila lite på kompmönstret och soundet på rytmgitarren så kommer det att bli fint som bara den. Baskaggen spelar lite väl mycket och lite högt speciellt i versen. Ha bara med dom viktigaste slagen. Jag tycker det verkar som om det skulle flyta bättre med betoning på nånting i stil med - Och En två Tre fyr En två Tre fyr. I övrigt så är det som sagt ganska kanon OK, kan bli en riktig dansplåga med lite filning. TSM MT 87orna låter bra jag har två MT 47or (rör) riktigt bra köp måste jag säga 1900 kr. styck.

Lycka till

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Bra låt igen!

Kan bara instämma med de föregående talarna; fixa soundet på kompgurorna och, snälla, andra trummor.

Jobbar Du klart blir det nog monsterbra.

cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tidigare talare om trummor och kompgitarr, speciellt kaggen låter för hårt. Kan man inte välja mjukare kaggeljud? Sen, men det är väl en smaksak, tycker jag tonarten är för låg. Sången går i ett högt tempo utan vidare pauseringar, med andra ord hetsigt, och för mej blir det lite avslaget med så låg tonart som samtalsläge, för det är ju en jäkla fin sångröst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Clapton, Knopfler..... :-) Kul. Man tackar.

Ny version upplagd nu iaf. Försökte ta hänsyn till kommentarerna jag fick på den förra. Någon som har några andra tips? Ljudbilden? Ljudkvalitet? Hur enformigt är det egentligen? Hur tajt? Kritik är bra.

//Crownfield

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Bättre variation på trummorna, men det är ngt som irriterar mig, vet inte riktigt vad ... Den öppna hihaten som ligger på i princip hela låten blir lite tjatig.

Tycker körstämmorna som kommer in vid 4:10 är mixade för högt.

Mkt bra för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...