Jump to content
Annons

Hur lägger man en effekt på part av spår?


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej..

Kan jaq lägga en effekt på en viss "klippt" part av ett spår i Cubase SX. Jag lyckas inte få till det. Jag har en refräng av 3 i en låt där volymen är högra än i de andra 2 samt att jag skulle vilja lägga lite effekter på just den delen av spåret.

Kan någon ge mig råd hur man kan få till detta? Jag provade t.ex att göra en fade in men det blev bara att ljudet sänktes till minimum under den bit som jag valt även om jag tyckte att jag ställde "indikationskurvan" schysst.

Tacksam för alla råd!

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett sätt är ju att skapa ett helt nytt spår till det valda partiet och på det lägga de effekter man önskar. Det drar kanske lite extra kraft från datorn men om du har råd med det så är det enkelt och praktist att göra på detta sätt

//FredAsp 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt är ju att skapa ett helt nytt spår till det valda partiet och på det lägga de effekter man önskar. Det drar kanske lite extra kraft från datorn men om du har råd med det så är det enkelt och praktist att göra på detta sätt

men precis som att lägga en fadein/out (vilket jag inte heller får till) så borde man kunna lägga en effekt på en utklippt part av ett spår. Det känns som sutomation track är funktionen som jag skall försöka förstå mig på..är jag helt ute och seglar?

Vill inte gärna lägga effekten på separata spår då refrengen innefattar 4 sångspår. Jag hoppas på att det är jag som inte fattar hur det fungerar och att det fungerar att lägga olika effekter på partier som ligger på samma spår men spridda på olika ställen på tidslinjen.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt är ju att skapa ett helt nytt spår till det valda partiet och på det lägga de effekter man önskar. Det drar kanske lite extra kraft från datorn men om du har råd med det så är det enkelt och praktist att göra på detta sätt

//FredAsp 🙁

precis, jag gör så 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

använder du cubase sx finns det ett litet litet plus-tecken nere i vänstra hörnet av det spår du vill fada effekter på, ligger liksom längst ner i samma ruta som du aktiverar monitoring och det där skräpet i. Hur som helst, tryck på det för att maximera fram ett "ritspår" för det spår du ska mixtra med. Välj sedan, tror det står "Insert mix" i rutan där man väljer vad man vill mixtra med och använd sedan ritverktyget för att lägga mer eller mindra effekt... man kan även välja "insert - bypass" om man vill för att helt koppla av och på effekter, eller "Volume" för att göra fade in/fade out effekter på spåret...

Annars kan man också klippa i den del man vill göra en till exempel fade out på, markera den och sedan högerklicka - "process" och "Fade in/out" tror jag det står... lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mina vänner och tack för hjälpen... Nu är man ju kung på automation...Lyckades få till värsta reggae dubben... Hur fan skall man ha tid att jobba när tiden bara flyger iväg när man håller på med detta :-)

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mina vänner och tack för hjälpen... Nu är man ju kung på automation...Lyckades få till värsta reggae dubben... Hur fan skall man ha tid att jobba när tiden bara flyger iväg när man håller på med detta :-)

/Uffe

Jobba lite till, så ska du se att det snart vänder och du kommer att jobba snabbare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...