Jump to content
Annons

Ta kraft från en annan dator


Chriskooh

Recommended Posts

Annons
Jorå kör Cubase. Men var/hur koplar man in det då

FX Teleport skickar data över LANet. Kräver att FX Teleport + VSTarna är installerade på den avbelastande datorn, inte att Cubase finns där. Om Cubase på den lokala datorn inte hittar remote pluggarna (t.ex för att FX Teleport är avstängt på den andra datorn) så väljer den motsvarande lokala pluggar. Rätt smutt. Nackdelen jag hängde upp mig på var att remote pluggarna inte gick att styra via Cubase inbyggda mixer.

VST Systemlink finns inbyggt och Cubase och använder S/PDIF för att skicka data. Kräver både S/PDIF och att Cubase är installerat på båda burkarna. Kolla Cubase hjälpen, där står vad du behöver veta. Har själv inte testat det ännu.

Kolla som sagt även forumsöken ovan. Eller specifikt denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tanks. men käner mig inte helt säker på att ja klarar dätta 🙁 får väl anlita en sån här data entrepenör eller nåt, men du fins det inte nåt annat sät??? bah undrar 😏

Annat sätt? Annat sätt utöver FX Teleport och VST SystemLink? Inte som jag känner till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra Hacke! Mange tak!

Men för att köra systemlink så måste man ha två Cubase, och alltså två donglar?  😕

Skulle tro det, men jag vet inte. Har som sagt inte testat.

Tror demonen (Lundin) testat däremot. PMa honom (eller ännu bättre, locka hit honom till denna tråd). 🙂

edit: däremot måste det inte vara samma version av Cubase, så länge den har inbyggd VST Systemlink Host.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade det här:

"One inherent drawback of VST System Link is that you need a "host" application running on every computer in the network. This means that if you want three different computers on your network you will need to pay for three software package license's -this could become rather costly for the general home or project studio owner. Of course, this also allows for you to run Nuendo for your main mixing/editing environment and then a version of Cubase on a different machine for the MIDI and virtual instruments -sounds like a very powerful setup."

http://www.audiomidi.com/classroom/cedge/c..._edge053003.cfm

Står även om FX Teleport.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Då vet jag...  😕

Tycker det borde dyka upp renodlade och billigare Systemlink Hosts snart.

Du har inte nån gammal dongel-fri Cubase version kvar som du uppgraderat från? Borde ju duga.

Eller nån bantad version du fått med ljudkortet t.ex... det har jag iaf. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tanks. men käner mig inte helt säker på att ja klarar dätta 🙁  får väl anlita en sån här data entrepenör eller nåt, men du fins det inte nåt annat sät??? bah undrar 😲

Annat sätt? Annat sätt utöver FX Teleport och VST SystemLink? Inte som jag känner till.

ok synd då får d bli entrepetören då hehe 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tanks. men käner mig inte helt säker på att ja klarar dätta 🙁  får väl anlita en sån här data entrepenör eller nåt, men du fins det inte nåt annat sät??? bah undrar 😉

Annat sätt? Annat sätt utöver FX Teleport och VST SystemLink? Inte som jag känner till.

jag menade också om du viste ett annat sät att använda FX Teleport och VST SystemLink

Link to comment
Dela på andra sajter

*gäääsp* vem är det som väcker mig såhär dax?... 😉

Systemlink behöver lediga ljudkanaler som den skickar både audio och sync genom..men steinberg har en specifik mjukvara för detta ändamål som heter V-Stack, så du behöver inte ha 2 Cubase'ar

Nu kom jag inte så långt som fullständig systemlink i.o.m att jag inte har lediga ljudkanaler, hade inte heller någon ork att koppla om de befintliga in /utgångarna ( då det är extremt bökigt att ta sig in bakom rackskåpen... 😄) så tyvärr kan jag inte ge någon utförlig recension över hur det funkar, fick inte heller igång mina digitala in och utgångar via Creamware's ASIO..så jag blev förbannad och beslöt mig för att bojkotta hela systemlink-idén...

..åtminstone ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok men lundin vet du nåt anat sät att typ seriekopla datorer så att man använder den andre datorns(de andra datorenas) prestanda oxå om du fattar va ja menar

asså koppla ihop (lägga till) en till prossesor så att man utnytjar bådas kraft samtidigt, samma sak undrar jag när det gäller ram minne

bra ifall alla som ser det här och har litetid över svarar för jag saknar ungefär 0,5GHz prossesor kraft för att köra cubase utan problem

snälla det är AKUT!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som går att göra är att öppna upp Cubase på två (eller fler) maskiner och sen fördela pluggar mellan dessa datorer och sammankoppla dom via

system-link eller annan variant! Om din dator inte har tilltäcklig processorktaft för att kunna köra enbart Cubase är det nog bara ny processor som

gäller men sådan dator kan man ju köpa för 2995 kr... ny, mindre begagnad!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det borde dyka upp renodlade och billigare Systemlink Hosts snart.

Var har du varit Hacke? :rolleyes:

Steinberg V-Stack är just en VSTi-host utan sequencer. Med den slipper du köpa dyrt Cubase till alla datorer du vill länka ihop!

EDIT: Efter jag postat inlägget, scrollade jag tillbaka upp och fortsatte läsa. Sen såg jag att Lundin redan har varit här och nämnt V-Stack 😛

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...