krissman Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 För tillfället har vi en Yamaha 02R-mixer i studion, men funderar nu på att köpa ny. Har ett RME Hammerfall DIGI9652, med 24 digitala in och 8 digitala ut i datorn, så det är en digital mixer vi har tänkt oss. Vi behöver dock inte finnas 24 digitala ut, utan det räcker med 8 då vi har en Focusrite Octapre med digitalkort oxå. Har även tänkt att köpa en till preamp med kanske 2 digitala ut. Vi spelar in i Cubase SX3 så det är absolut en fördel (nästan krav) att man kan styra cubase med mixern. Vi har runt 20000:- att lägga och jag tar gärna emot tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
trombonisten Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 (edited) Hmm. Äre nå fel på 02-an då? Eller varför byta? Nå, 20.000:- får du ju inget bättre för i alla fall om du inte går på begagnat. Kanske att ni kan få ihop 40.000:- för en sån här burk http://korgen.svt.se/form/begagnad.nsf/SVT...00%26AutoFramed Gissar tyvärr att det inte går att styra Qbas med den dock. Gunnar Edited January 2, 2006 by trombonisten Link to comment Share on other sites More sharing options...
krissman Posted January 2, 2006 Author Share Posted January 2, 2006 Problemet med 02R är att vi har version 1. Och vad jag har förstått så måste man ha version 2 för att kunna spela in i 24 bitar. Kanske är bättre att köpa en till preamp med tex 8 kanaler, och en separat controller för cubase. Men hur fixar man det då med tex lyssning och talkback? Link to comment Share on other sites More sharing options...
trombonisten Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Jag är på djupt vatten här. Varför inte fortsätta använda 02-an som kontrollyta till Cubase och som monitormixer? Den har ju motoriserade reglar och kontrollknappar. Mixa kan du göra inuti Cubase och mik-signalerna kan du köra vid sidan om direkt in i ljudkortet. Då kan du lägga hela pengen på preamps och AD. Man får inte sådär himla mycket pengar för en begagnad 02:a idag skulle jag tro men en ny kontrollyta är inte gratis. Och de där extra preamparna/AD-na i 02-an låter ju fortfarande hyfsat så de kan ju alltid komma till nytta. Men som sagt jag är på djupt vatten, det hänger ju på hur du vill arbeta. Och vad som är målbilden med att byta upp sig. Har du 20.000 att satsa så skulle jag säga att en riktigt bra preamp kostar ungefär så. Eller en riktigt bra mik. Gunnar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts