hobbex2004 Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 Jag ska inhandla en kondensatormick ADK A51e eller en Studio Projects B1. Efter vad jag har lĂ€st pĂ„ forumet Ă€r det inte sĂ„ jĂ€ttestor skillnad pĂ„ dessa, B1 kanske har ngt fler anhĂ€ngare. De kostar exakt lika mkt pĂ„ Musikbörsen, eftersom man fĂ„r med upphĂ€ngningen gratis med ADKan, gör det denna ca 250:- billigare Ă€n B1an. Jag har idag ett gammalt ljudkort "Audiotrak Maya" med micpreamp(+20dB) och tyvĂ€rr endast 12V fantommatning. SĂ„, dĂ„ behöver jag alltsĂ„ en preamp till min mick. FrĂ„gan Ă€r bara vad man ska vĂ€lja. Budgeten Ă€r satt till MAX 1000kr. (Begagnat gĂ„r bra. Kanske nĂ„n av er har ngt att sĂ€lja?) Ska jag passa pĂ„ att köpa ett nytt ljudkort, en mixer med fantommating och inbyggd preamp, en fantommatnings-adapter eller en mick-preamp??? Isf vad? AnvĂ€nder endast mjukvarueffekter sĂ„ behöver eg inget mixerbord. Men eftersom de verkar kosta lika mkt som preamperna sĂ„ kankse man fĂ„r mer för pengarna dĂ€r? AnvĂ€nder idag en Shure SM58 som inspelningsmick för sĂ„ng, sĂ„ ni förstĂ„r att jag inte Ă€r sĂ„dĂ€r superkrĂ€sen vad gĂ€ller ljudkvalitĂ©đ± NĂ„gon som kan vĂ€gleda mig? Ăr helt lost i preamp-djungeln:( OBS kom ihĂ„g: MAX 1000KR
sixties Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 behringer har en som heter tube ultragain kostar ca 600:- sen har de mixerbord tex. ub802 för 583:- som ska vara helt ok. finns bla pÄ musikbörsen
hobbex2004 Postat 31 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 31 december 2005 VTB1 đČ jo, jag har hört att den Ă€r jĂ€ttebra, men den kostar knappast under 1000:-, skulle vara en begagnad isf. Men har inte hittat nĂ„n som vill sĂ€lja đł behringer har en som heter tube ultragain kostar ca 600:-sen har de mixerbord tex. ub802 för 583:- som ska vara helt ok. finns bla pĂ„ musikbörsen Jo, jag har tittat pĂ„ Behringern Ă„xĂ„, den Ă€r urkass sĂ€ger alla. Tom killen pĂ„ musikbörsen sa det. Vad jag funderar pĂ„ Ă€r vad jag ska titta efter, ljudkort, mixerbord eller preamp i första hand. Men Ă€ven förslag pĂ„ vilka produkter, sĂ„som ni föreslog.
syntelman Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 (redigerat) eMusic.se har ett paket med Studio Projects B-1 plus VTB-1 för 2095:-, och frakten Àr gratis. Fortfarande lite över tusenlappen, men inte sÄ mycket. Kanske kan vara av intresse. Redigerat 31 december 2005 av syntelman
hobbex2004 Postat 31 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 31 december 2005 B1 inkluderar ocksĂ„ inhĂ€nging! NÀÀÀÀ. vardĂ„???? Inte pĂ„ musikbörsen iaf... och inte pĂ„ Emusic heller, verkar det som .. det stĂ„r endast mickhĂ„llare. Ăr det samma sak som gummiupphĂ€ngning?
hobbex2004 Postat 31 december 2005 TrÄdstartare Postat 31 december 2005 (redigerat) eMusic.se har ett paket med Studio Projects B-1 plus VTB-1 för 2095:-, och frakten Àr gratis. Fortfarande lite över tusenlappen, men inte sÄ mycket. Kanske kan vara av intresse. ja, det lÄter faktriskt inte helt jÀvla dumt:) Med tanke pÄ att bara preampen kostar 1800:- pÄ musikbörsen. men under förutsÀttning att det finns gummiupphÀngning. Annards drar det ivÀg mkt mer Àn jag hade budgeterat för... Om jag frÄgar sÄhÀr dÄ.. finns det ngt Ljudkort dÀr man slipper anvÀnda mickpreamp? För jag saknar faktiskt midi-enhet pÄ mitt ljudkort. Idag fÄr jag seriekoppla mig SB kort med mitt MAYA kort för att kunna anvÀnda bÄde Audio och midi. Dvs frÄn Maya/out -> SB/Line in -> SB/Line ut. mÄste finnas bÀttre sÀtt Redigerat 31 december 2005 av hobbex2004
Mantel Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 En polare köpte en B1 pÄ börsen, dÄ var det upphÀngning med. Ligger i kartongen!
hobbex2004 Postat 31 december 2005 TrÄdstartare Postat 31 december 2005 (redigerat) En polare köpte en B1 pÄ börsen, dÄ var det upphÀngning med. Ligger i kartongen! sÀker pÄ det? Jag var inne igÄr o frÄgade, de sa att det inte fanns med upphÀngning pÄ den!??? hmmm. Har kollat pÄ lite olika sidor om B1an, ingenstans stÄr det ngt om gummiupphÀngning.. DÀremot finns det bild pÄ en vanlig mickhÄllare SPs egna hemsida...Förvirrad. Nu hÀnger det bara pÄ upphÀnhningen, om det följer med ett sÄnt sÄ slÄr jag till direkt o köper paketet pÄ emusic.se vad sÀgs om dessa dÄ? ngt att satsa pÄ? Alto S8 mixer 600:- Hootersound B1/joeMeek 1000:- Denna verkar ju tom ha inbyggd kompressor/limiter.. Redigerat 31 december 2005 av hobbex2004
Cliff Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 Har kollat pÄ lite olika sidor om B1an, ingenstans stÄr det ngt om gummiupphÀngning.. DÀremot finns det bild pÄ en vanlig mickhÄllare SPs egna hemsida...Förvirrad.Nu hÀnger det bara pÄ upphÀnhningen, om det följer med ett sÄnt sÄ slÄr jag till direkt o köper paketet pÄ emusic.se Det ingÄr en shockmount, och den funkar perfekt, har dessutom ett slags bajonettfÀste, sÄ den gÄr att hÀnga uppochner utan risk för att den trillar i golvet.
hobbex2004 Postat 3 januari 2006 TrÄdstartare Postat 3 januari 2006 Har mailat emusic och frÄgat ang detta, men de vÀgrar ju att svara. Det gÄr heller inte att ringa till dem.... suck..
syntelman Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Har du provat att fylla i formulÀret pÄ deras hemsida? Jag gjorde detta igÄr angÄende puffskyddet (mer vindskydd sa de) pÄ B1 och jag fick svar pÄ 2 timmar..
hobbex2004 Postat 3 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 januari 2006 Har du provat att fylla i formulĂ€ret pĂ„ deras hemsida?Jag gjorde detta igĂ„r angĂ„ende puffskyddet (mer vindskydd sa de) pĂ„ B1 och jag fick svar pĂ„ 2 timmar.. Ja, det var precis det jag gjorde.. 2 ggr dessutom. Fick precis ett mail frĂ„n dem, mĂ„nga dagar senare dock: "Det ingĂ„r en bra shockmount med mikrofonen B1. Puffskyddet som ingĂ„r Ă€r dock ett vĂ€ldigt enkelt sĂ„dant (mer Ă„t vindskyddshĂ„llet) och det Ă€r inte fel att slĂ€nga pĂ„ ett "riktigt" puffskydd." SĂ„, nu har jag bestĂ€llt paketet. Hoppas nu att ni hade rĂ€tt i att det Ă€r bra grejjer đ
spyfly Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 Tjenare, har du fĂ„tt hem sakerna Ă€nnu? Funderar nĂ€mligen sjĂ€lv pĂ„ ett sĂ„nt hĂ€r paket, det verkar ju onekligen vara en bra deal. Man Ă€r ju fortfarande lite nyfiken pĂ„ dina synpunkter angĂ„ende ljud, funktionalitet m.m dock. GĂ„r lite i dina tidigare tankebanor ocksĂ„, om man ska köpa sig en preamp och ett billigt mixerbord eller ett bĂ€ttre mixerbord med hyfsade, inbyggda preamps. Jag har nĂ€mligen samma ljudkort som dig, matningen och preampsen Ă€r ju inte det bĂ€sta precis. đ
hobbex2004 Postat 9 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 9 januari 2006 Tjenare, har du fĂ„tt hem sakerna Ă€nnu? Funderar nĂ€mligen sjĂ€lv pĂ„ ett sĂ„nt hĂ€r paket, det verkar ju onekligen vara en bra deal. Man Ă€r ju fortfarande lite nyfiken pĂ„ dina synpunkter angĂ„ende ljud, funktionalitet m.m dock. GĂ„r lite i dina tidigare tankebanor ocksĂ„, om man ska köpa sig en preamp och ett billigt mixerbord eller ett bĂ€ttre mixerbord med hyfsade, inbyggda preamps. Jag har nĂ€mligen samma ljudkort som dig, matningen och preampsen Ă€r ju inte det bĂ€sta precis. đ Tjena, Jag bestĂ€llde prylarna förra onsdan, sĂ„ jag berĂ€knar fĂ„ hem dem idag. SĂ„ ikvĂ€ll blir det att prova:) Det jag ser mest fram emot Ă€r att se om gitarren lĂ„ter sĂ„ mkt bĂ€ttre som folk pĂ„stĂ„r att den ska göra nĂ€r man kör in den i Preampen o sen in i ljudkorten o sen kör Amplitube. Jag fĂ„r helt enkelt Ă„terkomma sĂ„ fort jag testat prylarna.. förhoppningsvis ikvĂ€ll.
hobbex2004 Postat 11 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 11 januari 2006 Tjenare, har du fĂ„tt hem sakerna Ă€nnu? Funderar nĂ€mligen sjĂ€lv pĂ„ ett sĂ„nt hĂ€r paket, det verkar ju onekligen vara en bra deal. Man Ă€r ju fortfarande lite nyfiken pĂ„ dina synpunkter angĂ„ende ljud, funktionalitet m.m dock. GĂ„r lite i dina tidigare tankebanor ocksĂ„, om man ska köpa sig en preamp och ett billigt mixerbord eller ett bĂ€ttre mixerbord med hyfsade, inbyggda preamps. Jag har nĂ€mligen samma ljudkort som dig, matningen och preampsen Ă€r ju inte det bĂ€sta precis. đ± Tjena, Jag bestĂ€llde prylarna förra onsdan, sĂ„ jag berĂ€knar fĂ„ hem dem idag. SĂ„ ikvĂ€ll blir det att prova:) Det jag ser mest fram emot Ă€r att se om gitarren lĂ„ter sĂ„ mkt bĂ€ttre som folk pĂ„stĂ„r att den ska göra nĂ€r man kör in den i Preampen o sen in i ljudkorten o sen kör Amplitube. Jag fĂ„r helt enkelt Ă„terkomma sĂ„ fort jag testat prylarna.. förhoppningsvis ikvĂ€ll. SÄÄÄÄÄÄ. nu har jag Ă€ntligen fĂ„tt hem prylarna.. Lekte lite snabbt igĂ„rkvĂ€ll, och kan sĂ€ga att det blev en klar skillnad pĂ„ sĂ„ngen. smakprov kommer inom kort Provade Ă€ven att spela in gitarr genom preampen, Ă„xĂ„ dĂ€r en klar skillnad. Det var dock lite svĂ„rt att stĂ€lla in nivĂ„erna sĂ„ att in/out metern gav rĂ€tt utslag. (0-8dB) Om jag drar upp input-gain sĂ„ att jag fĂ„r ett utslag pĂ„ IN-metern pĂ„ 0-8db fĂ„r jag ha skitlĂ„g volym pĂ„ Output Leveln (4 snĂ€pp frĂ„n min nivĂ„n) för att inte hamna pĂ„ det röda omrĂ„det (>0db) pĂ„ ljudkortsmetern pĂ„ datorn. I detta lĂ€get fĂ„r jag knappt nĂ„t utslag pĂ„ UT-metern pĂ„ preampen. PĂ„ micken har jag stĂ€llt in en dĂ€mpning pĂ„ -20dB vilket Ă€r max dĂ€mpningen. NĂ„n som vet hur man ska stĂ€lla in eg? En annan frĂ„ga: hur lĂ„ngt ifrĂ„n micken ska man stĂ„ nĂ€r man sjunger normalt relativt högt.. ?
Claes Holmerup Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Har du kanske kopplat utgĂ„ngen frĂ„n preampen till en mikrofoningĂ„ng pĂ„ ljudkortet...? Den ska kopplas in pĂ„ en lineingĂ„ng... đ±
hobbex2004 Postat 11 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 11 januari 2006 Har du kanske kopplat utgĂ„ngen frĂ„n preampen till en mikrofoningĂ„ng pĂ„ ljudkortet...? Den ska kopplas in pĂ„ en lineingĂ„ng... đ hmm, ja.. det har jag nog gjort:) för det Ă€r den enda ingĂ„ngen som hade teleingĂ„ng. Line ingĂ„ngen Ă€r av RCA-typ. SĂ„ dĂ„ mĂ„ste jag löda ihop en tele-RCA kabel mao? Jag trodde nĂ€mligen att preampen i ljudkortet var "av", eftersom man kan vĂ€lja att sĂ€tta pĂ„ den om man vill och dĂ€rmed fĂ„ en +20dB förstĂ€rkning.
wnr Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 (redigerat) VTB1 đ jo, jag har hört att den Ă€r jĂ€ttebra, men den kostar knappast under 1000:-, skulle vara en begagnad isf. Men har inte hittat nĂ„n som vill sĂ€lja đ du kan fĂ„ köpa min för en tusenlapp om du vill đ edit: sry sĂ„g att du redan hade köpt allt đ.. hoppas allt funkar för dig đ Redigerat 13 januari 2006 av wnr
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.