Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjo!

Valde att skaffa en B1 till istĂ€llet för att köpa ett helt nytt matchat par av annan sorts mic. Åtminstone Ă€n sĂ„ lĂ€nge.

Nu tÀnkte ju jag utnyttja detta till att lÀra mig spela in i stereo. Och lÀst pÄ om XY och ORTF (och Àven AB, men det Àr inte intressant just nu). T ex hÀr, som nÄgon postat i en tidigare trÄd.

Men...stormembransmicar, eller Ätminstone min B1, har vÀl inte framsidan Ät det hÄllet? Framsidan Àr vÀl inte "uppÄt" utan pÄ samma sida som micens "textsida", vilket inte Àr fallet nÀr det gÀller smÄmembranare? (KrÄngligt att förklara, hoppas ni fattar vad jag menar.) I vilket fall, detta borde ju leda till att XY och ORTF som beskrivet, inte ska se ut riktigt som pÄ bilderna. Var ska de 17 centimetrarna mÀtas mellan t ex? Finns det nÄgon vÀnlig sjÀl dÀrute som kan förklara hur man smartast sÀtter upp stormembranare för stereoinspelning?

// David

Redigerat av Diwic
Annons
Postat

AvstÄndsangivelserna syftar alltid pÄ strÀckan mellan membranen.

DÄ man anvÀnder sig av nÄgon koincidensstereoteknik, exempelvis M/S, X/Y eller Blumlein, Àr det viktigt att se till att man inte fÄr tidsfel. Enklast ar dÄ att placera ena mikrofonen uppochner, rakt ovanför den andra.

Postat
DÄ man anvÀnder sig av nÄgon koincidensstereoteknik, exempelvis M/S, X/Y eller Blumlein, Àr det viktigt att se till att man inte fÄr tidsfel.

M/S bygger ju pÄ "tidsfel"

Postat

Kanske lite OT men om du vill veta hur stor skillnad det Àr (hur omatchade dom Àr) mellan dina 2 B1 mickar sÄ montera dom top mot top (den ena upp och ner alltsÄ) sÄ nÀra som det bara gÄr och spela sedan in ett frekvenssvep frÄn 0-20 khz. Sen i wavelab eller liknande program sÄ fasvÀnd ena kanalen och sumera ihop signalerna.. det du nu fÄr ut Àr skillnanden mellan mickarna bÄde i frekvens och nivÄ.

Postat

Kanske lite sent att pÄpeka nu, men B1:orna Àr nivÄmatchade om de har samma fÀrgprick (svart, grön eller röd) pÄ kartongen... Dock ej frekvenssvars-matchade.

För att fĂ„ möjlighet till M/S, sĂ„ skulle du ha köpt en B3 i stĂ€llet, eftersom det Ă€r en B1 med dubbla membran, för att kunna fĂ„ olika karakteristiker ocksĂ„ - men det Ă€r ju ocksĂ„ lite sent att pĂ„peka nu... 😛

Postat
Kanske lite OT men om du vill veta hur stor skillnad det Àr (hur omatchade dom Àr) mellan dina 2 B1 mickar sÄ montera dom top mot top (den ena upp och ner alltsÄ) sÄ nÀra som det bara gÄr och spela sedan in ett frekvenssvep frÄn 0-20 khz. Sen i wavelab eller liknande program sÄ fasvÀnd ena kanalen och sumera ihop signalerna.. det du nu fÄr ut Àr skillnanden mellan mickarna bÄde i frekvens och nivÄ.

Skulle gÀrna göra det, men...

1) Det Àr svÄrt att göra en exakt nivÄmatchning, eftersom bÀgge Äker genom ett mixerbord med flera gain- och faderpotentiometrar. Men man kanske kan sÀtta dem sÄ gott man kan Ätminstone.

2) Den stereoskena jag köpte verkar ha ett fast mellanrum mellan mikarna och B1:orna Àr för stora för att kunna vÀndas top mot top (och jag har bara ett mikstativ.

// David

Postat (redigerat)

Om du skall spela in "riktig stereo" sÄ Àr ORTF en bra början. Som alla tekniker Àr det en kompromiss, men den ger en bra stereobild för mÄnga applikationer. Det Àr i första hand tÀnkt för inspelningar en bit bort frÄn kÀllan. Exempel kan vara inspelning av en kör dÀr man vill vara nÄgra meter bort och nÄgra meter upp i luften. För att fÄ en bra stereobild gÀller det att sÀtta mickarna pÄ rÀtt avstÄnd, kören skall liksom rymmas inom ungefÀr 150 grader sett ur mickarnas synpunkt.

AvstÄndet 17cm och 110 grader rÀknas mellan membranen som sitter inuti mikarna. Man kan se membranen svagt genom gallren, lite större Àn en femkrona och riktade framÄt. Det Àr de hÀr "mynten" som skall peka framÄt och vara pÄ rÀtt avstÄnd och vinkling mellan varandra.

Nu Àr det inte sÄ himla viktigt till en början varken med avstÄnd eller vinkel. Det finns nÀmligen massa andra namnsatta tekniker som har lite andra vinklar och lite andra avstÄnd.

ORTF The French Radio Organization developed this technique. A high quality, matched pair of cardioid condenser microphones are placed 17 cm apart at an angle of 110 degrees. The distance from the ensemble will determine the amount of room reverberation - further away from the ensemble will have more reverb and closer placement will have less room sound. A good starting placement would be approximately 7 feet away and 9 feet up.

NOS This technique was developed by Dutch Broadcasting (Nederlandsche Omroep Stichting).The NOS is similar to ORTF, however the cardioid microphones are 30cm apart and at an angle of 90 degrees.

RAI (Italian Broadcasting Corporation) The RAI technique is similar to ORTF, however the cardioid microphones are 21cm apart and at an angle of 100 degrees.

DIN (Proposed for standard in Germany) The DIN technique is similar to ORTF, however the cardioid microphones are 20cm apart and at an angle of 90 degrees.

Olson The Olson technique is similar to ORTF, however the cardioid microphones are 20cm apart and at an angle of 135 degrees.

XY passar bÀttre om du skall micka saker riktigt nÀra. För att kunna göra en bra uppsÀttning av XY med stormembransmickar behöver du antingen tvÄ mickstÀll eller nÄgon hÄllare som lÄter dig sÀtta mickarna över varandra. Exempel pÄ en sÄn hÄllare kan du se hÀr ( troligen finns det billigare att hitta om man letar). DÀr finns ocksÄ en bild pÄ hur det skulle kunna se ut med dina B1-or i ORTF-uppsÀttning.

http://www.gefell-mics.com/grp_2_prod_5.htm

Lycka till och ha massa kul.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat

Och förresten, apropÄ matchning av paret i stereo. För oss vanliga dödliga spelar det ingen roll. Det blir stereo-inspelning i alla fall, och stereon blir bÄde bra och lyssningsbar. Men det Àr klart, om du tÀnker köpa mickar för 20.000:- styck sÄ kan man ju lÀgga nÄgra hundralappar till för att lÄta fabriken matcha ihop sÄ gott det gÄr. Det kan ju inte skada.

Gunnar

Postat (redigerat)
M/S bygger ju pÄ "tidsfel"

Nej, det bygger pÄ nivÄskillnader.

I M/S-matrisen adderas M- och S-signalerna i vÀnster kanal (M+S), medan det i höger kanal sker en subtrahering (M-S) (genom att S-signalen fasvÀnds innan summeringen).

Den Ättakopplade mikrofonens tvÄ upptagningslober har motsatt polaritet, sÄ ett övertryck vid mikrofonens framsida ger en positiv utsignal, medan ett övertryck vid mikrofonens baksida ger en negativ utsignal.

NÀr ljudet infaller snett frÄn vÀnster kommer bÄde M- och S-kapseln att ge en positiv utsignal vid ett övertryck. I vÀnster kanal fÄr man M+S och i höger kanal M-S. Man fÄr alltsÄ en starkare signal i vÀnster kanal Àn i höger kanal och vi uppfattar dÀrför det reproducerade ljudet som om det kommer snett frÄn vÀnster.

NÀr ljudet infaller snett frÄn höger kommer M-kapseln ge en positiv utsignal, medan S-kapseln ger en negativ utsignal, vid ett övertryck. I M/S-matrisen fÄr vi i vÀnster kanal M+(-S)=M-S och i höger kanal M-(-S)=M+S. Signalen i höger kanal kommer alltsÄ vara starkare Àn signalen i vÀnster kanal och dÀrför upplever vi det reproducerade ljudet som att det kommer snett frÄn höger.

Om det finns tidsskillnad mellan M- och S-signalerna sÄ uppstÄr kamfiltereffekt.

EDIT: Lade till motiveringen...

Redigerat av Henke
Postat
DÀr finns ocksÄ en bild pÄ hur det skulle kunna se ut med dina B1-or i ORTF-uppsÀttning.

http://www.gefell-mics.com/grp_2_prod_5.htm

Tack!

Det stÀmmer med hur jag trodde att det var :-) Jag har gjort min första stereoinspelning nu, ORTF-style utan sÄdÀr vetenskaplig precision pÄ vinklar och avstÄnd.

Resultatet: jorÄ, hyfsat. Det har dock blivit knaster pÄ inspelningen lite hÀr och var, vilket det aldrig blivit förut, fÄr undersöka detta tills nÀsta gÄng. :-(

Stereoeffekten blev vÀl okej, det som hörs mest i stereo Àr applÄderna ;-) annars sÄ befann mig bÄde jag och hon (det var bara piano och sÄng) rÀtt sÄ rakt fram framför micarna, sÄ mellan oss hörs det inte sÄ mycket stereo, dock fÄr man med mer av rumsreverbet i stereo, sÄ det Àr vÀl egentligen den största vinsten. NÀsta gÄng ska jag framförallt tÀnka pÄ att flytta mickarna lite nÀrmare henne sÄ att sÄngen kommer mer i förgrunden och pianot lite mer i bakgrunden.

// David

Postat
M/S bygger ju pÄ "tidsfel"

Nej, det bygger pÄ nivÄskillnader.

I M/S-matrisen adderas M- och S-signalerna i vÀnster kanal (M+S), medan det i höger kanal sker en subtrahering (M-S) (genom att S-signalen fasvÀnds innan summeringen).

SÄ du menar att en fasvÀnd signal inte rÀknas som tidsfel?

Fördelen med M/S Àr att du fÄr en mycket bra stereobild men om du blandar in M/S signalen för mycket sÄ försvinner vÀldigt mycket (eller nÀstan allt) vid monolyssning. Det har inget med nivÄskillnder att göra utan med tidsskillnad (fasskillnad).

I övrigt sÄ stÀmmer det som du sÀger.

Postat
M/S bygger ju pÄ "tidsfel"

Nej, det bygger pÄ nivÄskillnader.

I M/S-matrisen adderas M- och S-signalerna i vÀnster kanal (M+S), medan det i höger kanal sker en subtrahering (M-S) (genom att S-signalen fasvÀnds innan summeringen).

SÄ du menar att en fasvÀnd signal inte rÀknas som tidsfel?

Fördelen med M/S Àr att du fÄr en mycket bra stereobild men om du blandar in M/S signalen för mycket sÄ försvinner vÀldigt mycket (eller nÀstan allt) vid monolyssning. Det har inget med nivÄskillnder att göra utan med tidsskillnad (fasskillnad).

I övrigt sÄ stÀmmer det som du sÀger.

Detta har vÀl varit pÄ tapeten innan? Att invertera en signal Àr inte att tidsförskjuta..

Postat
M/S bygger ju pÄ "tidsfel"

Nej, det bygger pÄ nivÄskillnader.

I M/S-matrisen adderas M- och S-signalerna i vÀnster kanal (M+S), medan det i höger kanal sker en subtrahering (M-S) (genom att S-signalen fasvÀnds innan summeringen).

SÄ du menar att en fasvÀnd signal inte rÀknas som tidsfel?

Fördelen med M/S Àr att du fÄr en mycket bra stereobild men om du blandar in M/S signalen för mycket sÄ försvinner vÀldigt mycket (eller nÀstan allt) vid monolyssning. Det har inget med nivÄskillnder att göra utan med tidsskillnad (fasskillnad).

I övrigt sÄ stÀmmer det som du sÀger.

Detta har vÀl varit pÄ tapeten innan? Att invertera en signal Àr inte att tidsförskjuta..

HAHAH 😉

Okej. Men det finns tvÄ typer av stereo: styrkeskillnad samt tidsskillnad. Visst M/S tillhör vÀl inte tidsskillnad helt klockrent men det definieras inte som styrkeskillnad i alla fall.

Det bygger ju pÄ att signalerna inte Àr i fas med varann och dÀrav kommer den hÀftiga stereoeffekten....don't u agree my dear Vacuum?

Postat
HAHAH 🙂

Okej. Men det finns tvÄ typer av stereo: styrkeskillnad samt tidsskillnad. Visst M/S tillhör vÀl inte tidsskillnad helt klockrent men det definieras inte som styrkeskillnad i alla fall.

Det bygger ju pÄ att signalerna inte Àr i fas med varann och dÀrav kommer den hÀftiga stereoeffekten....don't u agree my dear Vacuum?

AjjemĂ€n! 🙂 M/S bygger pĂ„ medvetet fasfel kan man sĂ€ga.. Fast det lĂ„ter ganska dumt det ocksĂ„. Jaja, jag Ă€r mest glad över att det faktiskt funkar.

Postat

HAHAH  🙂

Okej. Men det finns tvÄ typer av stereo: styrkeskillnad samt tidsskillnad. Visst M/S tillhör vÀl inte tidsskillnad helt klockrent men det definieras inte som styrkeskillnad i alla fall.

Det bygger ju pÄ att signalerna inte Àr i fas med varann och dÀrav kommer den hÀftiga stereoeffekten....don't u agree my dear Vacuum?

AjjemĂ€n! 🙂 M/S bygger pĂ„ medvetet fasfel kan man sĂ€ga.. Fast det lĂ„ter ganska dumt det ocksĂ„. Jaja, jag Ă€r mest glad över att det faktiskt funkar.

Vi kallar det fasskillnad dÄ eftersom det inte Àr ett fel (i detta fall)

Postat

HAHAH  🙂

Okej. Men det finns tvÄ typer av stereo: styrkeskillnad samt tidsskillnad. Visst M/S tillhör vÀl inte tidsskillnad helt klockrent men det definieras inte som styrkeskillnad i alla fall.

Det bygger ju pÄ att signalerna inte Àr i fas med varann och dÀrav kommer den hÀftiga stereoeffekten....don't u agree my dear Vacuum?

AjjemĂ€n! 🙂 M/S bygger pĂ„ medvetet fasfel kan man sĂ€ga.. Fast det lĂ„ter ganska dumt det ocksĂ„. Jaja, jag Ă€r mest glad över att det faktiskt funkar.

Vi kallar det fasskillnad dÄ eftersom det inte Àr ett fel (i detta fall)

Bra! 🙂 Det sĂ€ger vi.

Postat
SÄ du menar att en fasvÀnd signal inte rÀknas som tidsfel?

Hehe, dags att reda ut begreppen...

Fasförskjutningen vid en tidsförskjutning Àr frekvensberoende. Vid en tidsförskjutning pÄ 1ms sÄ förskjuts frekvensen 250Hz 90 grader, 500Hz 180 grader, 1kHz 360 grader osv.

DÄ man vill Àndra faslÀget för en komplex signal mÄste alla frekvenskomponenter i signalen fasförskjutas lika mycket. AlltsÄ mÄste de tidsförskjutas olika mycket, beroende pÄ frekvens.

En fasvÀndning kan alltsÄ Ästadkommas genom att samtliga frekvenskomponenter fasförskjuts 180 grader, eller genom att man elektriskt byter polaritet, dvs. positiv spÀnning blir negativ och vice versa.

Den Ättakopplade mikrofonen ger en positiv utspÀnning vid ett övertryck vid membranets framsida. Om vi vÀnder pÄ mikrofonen sÄ fÄr vi, vid samma övertryck, en motsvarande utspÀnning fast negativ, dvs en fasvÀnd motsvarighet till det första fallet. Det finns ingen tidsskillnad mellan dessa tvÄ fall, utan endast en omvÀnd polaritet.

Fasskillnaden som utnyttjas i M/S-stereo bygger alltsÄ inte pÄ tidsskillad...

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Fasskillnaden som utnyttjas i M/S-stereo bygger alltsÄ inte pÄ tidsskillad...

touchĂ© 😆

Grabbar, snart Àr det vÄr. GÄ ut och dÀm en bÀck eller nÄgot vetja.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.