Jump to content
Annons

Alvarligt talat, vad är musik ?


tordA

Recommended Posts

Annons
I stort sett allting som låter och som kan förmedlas vidare till någon annan... 😆

om det låter men inte kan förmedlas till någon annan då 😄

Du menar som ett träd som faller i skogen men ingen är där och kan höra det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OKEJ, jag ger upp! 🙂

Är det kanske så då att om man själv tycker man gör musik så är det musik, och om man lyssnar på någonting som man anser vara musik så är det musik? Alltså väldigt subjektivt och inga rätt eller fel... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är, som redan påpekats, en subjektiv bedömning. Rent konkret kan man dock konstatera att musik Framförallt bygger på förhållandet mellan olika frekvenser. Pythagors (har jag för mig att det var) var den förste att upptäcka de matematiska förhållandena mellan olika toner.

Sedan kan man ju börja tala om det som kallas psykoakustik och liknande.

I grund och botten är det svårt att säga vad musik är utifrån ett evolutionistiskt biologiskt perspektiv; om det finns någon anledning till att vi är musikaliska. Man skulle i och för sig kunna tänka sig att det liksom religion ursprungligen är en sorts kulturellt kitt, vilket osökt leder en in på musikens roll i tidiga religioner.

Finns nog inget klart och enkelt svar på frågan, annat än det rent fysiskt-matematiska "Musik är de matematiska förhållandena mellan vibrationer i luften".

Link to comment
Dela på andra sajter

rytm och/eller melodi och/eller harmoni.

Det som inte innehåller de ovanstående kan mest beskrivas som oljud.

Oljud i all ära dock, det funkar bra i t ex knäppo-musik med konstiga oljudspauser som konstnärliga avbrott och blir en stämninghistoria. Vill man dock klassa även detta till musik, dock, kan jag nog säga att det är upp till var och en vad som är musik. De flesta tycker nog dock alltid att det jag skrev längs upp är musik, dock (hoppas jag 😆 )

dock, dock dock. 😎

Redigerat av Morta
Link to comment
Dela på andra sajter

rytm och/eller melodi och/eller harmoni.

Det som inte innehåller de ovanstående kan mest beskrivas som oljud.

haha, du såg väl att jag skrev i princip exakt samma sak? skippade harmoni bara. tycker det blir lite diffust eftersom de mesta ljud kan kallas harmonier.

Link to comment
Dela på andra sajter

En mer generell förklaring kan nog vara att musik uppstår i hjärnan som en följd av extern stimulans. Som bekant kan ljud skapa ett antal mer eller mindre behagliga känslointryck.

*** Och nu blir det off-topic! ***

Kärlek är vad mig anbelangar endast utsträckningar av parningsinstinkten ("henne vill jag barn med"-kärlek) och instikten för att hålla samman gruppen för att gynna sin egen och sin avkommas överlevnad. Av den senare har vi flera varianter. Dels kärleken till sin egen avkomma, som i grund och botten har som syfte att garantera avkommans överlevnad (när man väl ynglat av sig några gånger är man i princip överflödig), och dessutom är det inte alls ovanligt att däggdjur även skyddar de övriga flockmedlemmarnas avkomma; och kärleken till sin sexuella partner, som syftar att garantera att avkomman faktiskt resultatet av dina egna aktiviteter med sagda partner, osv osv.

Kom igen och flejma mig nu, jag är förberedd! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kärlek är vad mig anbelangar endast utsträckningar av parningsinstinkten ("henne vill jag barn med"-kärlek) och instikten för att hålla samman gruppen för att gynna sin egen och sin avkommas överlevnad. Av den senare har vi flera varianter. Dels kärleken till sin egen avkomma, som i grund och botten har som syfte att garantera avkommans överlevnad (när man väl ynglat av sig några gånger är man i princip överflödig), och dessutom är det inte alls ovanligt att däggdjur även skyddar de övriga flockmedlemmarnas avkomma; och kärleken till sin sexuella partner, som syftar att garantera att avkomman faktiskt resultatet av dina egna aktiviteter med sagda partner, osv osv.

Vi människor är primitiva svin...

Link to comment
Dela på andra sajter

*** Och nu blir det off-topic! ***

Kärlek är vad mig anbelangar endast utsträckningar av parningsinstinkten ("henne vill jag barn med"-kärlek) och instikten för att hålla samman gruppen för att gynna sin egen och sin avkommas överlevnad. Av den senare har vi flera varianter. Dels kärleken till sin egen avkomma, som i grund och botten har som syfte att garantera avkommans överlevnad (när man väl ynglat av sig några gånger är man i princip överflödig), och dessutom är det inte alls ovanligt att däggdjur även skyddar de övriga flockmedlemmarnas avkomma; och kärleken till sin sexuella partner, som syftar att garantera att avkomman faktiskt resultatet av dina egna aktiviteter med sagda partner, osv osv.

Kom igen och flejma mig nu, jag är förberedd! 😆

Fast nu berättar du ju bara (det primitiva)syftet för kärleken och inte vad det egentligen är.

Frågan är om t ex fåglar känner kärlek, för de skyddar ju och tar hand om sina ungar precis som människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är, såvitt jag kan se, exakt samma sak. Möjligtvis upplever fåglar inte kärlek på samma sätt som vi gör, med hela spektrat mellan lyckorus och viljan att bara lägga sig ned och dö, men orsakerna är desamma.

Vill du ha en rent fysisk förklaring är det en fråga om aktivitet och hormonutsöndringar i hjärnan... Sexigt värre 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är du så djup rockfart? 😆

😆

vi kan förklara det mesta här i värden,

varför inte musik åxå?

eller tillhör musik "Det Oförklarliga"

?

hmm ligger något i det...

men jag tror såhär; allt som ön själv definierar som musik är det! 😄

"The truth is out there..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som låter är musik. Musik kan delas upp i två större kategorier:

1. Saker som fogas ihop (t ex en frontalkrock mellan två bilar, regndroppe som möter asfalt, en trumstock som anslår en crashcymbal)

2. Saker som separar från varandra (t ex en itusliten slips, ett pekfinger som lämnar en näsborre, ett bowlingklot som släpps (men när det landar hör det till kat. 1)

Kända musikstilar från kategori 1 är i princip all pop, rock, dansmusik, techno, jazz, rumba, polka, jenka, klassiskt osv.

Kända musikstilar från kategori 2 är t ex när man "ploppar" med fingret i mungipan eller när en gitarrsträng går av.

// Prof. Hammagrella

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som låter är musik. Musik kan delas upp i två större kategorier:

1. Saker som fogas ihop (t ex en frontalkrock mellan två bilar, regndroppe som möter asfalt, en trumstock som anslår en crashcymbal)

2. Saker som separar från varandra (t ex en itusliten slips, ett pekfinger som lämnar en näsborre, ett bowlingklot som släpps (men när det landar hör det till kat. 1)

Kända musikstilar från kategori 1 är i princip all pop, rock, dansmusik, techno, jazz, rumba, polka, jenka, klassiskt osv.

Kända musikstilar från kategori 2 är t ex när man "ploppar" med fingret i mungipan eller när en gitarrsträng går av.

// Prof. Hammagrella

LOL! Där har vi det ultimata svaret. Tack för det Hammagrella! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

kryotank (oregistrerad)

Läste nåt för ett par år sedan...

"Musik - Ljud organiserade i tid"

Btw...

Kärlek är något helt annat än sexuell instikt...

...djuping... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...