Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÄt oss sÀga att jag som privatperson sÀljer ett instrument till nÄgon, exempelvis en gitarr. Vilket Àr dÄ bÀsta sÀttet att gÄ tillvÀga vad det gÀller betalning och frakt? Om personen bor för lÄngt ifrÄn för att hÀmta/lÀmna instrumentet. Ska man anlita posten eller nÄgon budfirma typ? Vad Àr mest prisvÀnligt. NÄgon som vet hur man gÄr tillvÀga?

Annons
Postat (redigerat)

Jag köpte en mikrofon pÄ annons av en kille som bodde i Mariestad.. jag bor i Stockholm. Han skickade den med Bussgods, som jag sedan hÀmtade ut pÄ cityterminalen. Betalningen sker nÀr man hÀmtar ut och sÀtts sen in pÄ det konto han har angivit som avsÀndare.

Vet inte vad en gitarr kan vÀga och kosta.. det Àr nog mer om den Àr skrymmande stor so mdet kan komma att kosta extra. Men det var det billigaste sÀttet att skicka i alla fall. Den kom fram hel och han fick sina pengar, sÄ det fungerade bra ocksÄ.

Allt stÄr pÄ deras hemsida.

EDIT: doh, martinm hann före 😆

Redigerat av Mutto
Postat

Jag skulle ocksÄ rekommendera bussgods. BestÀllde en ny akustisk för ett tag sen, firman anlitade alltid bussgods, sa de... Dessutom kan du vÀlja att paketet alltid ska vara i vÀrme, vilket kan vara bra den hÀr Ärstiden?

Trist om den under nÄgra dagars transport vÀxlar i förvaring mellan -25 och +25?

Postat

Eftersom jag har jobbat en del pĂ„ en av postens paketterminaler (klassiskt rockstjĂ€rnejobb 😆 ) sĂ„ kan jag ju uttala mig om hur risken för skador Ă€r. Det hĂ€nder att det skickas just gitarrer och jag har aldrig sett nĂ„gon sĂ„n paket gĂ„ sönder, jag har sett att bl a. musikbörsen tycks skicka gitarrer med posten.

Trots det sÄ skulle jag aldrig göra det sjÀlv, möjligen om den lÄg i en hardcase. NÀr man skickar den typen av paket sÄ gÄr det till sÄ att det lastas löst pÄ lastbilsflak och sedan kastas det upp i en maskin som som sorterar det. Ju mindre ett paket ser ut som en fyrkantig lÄda, ju svÄrare Àr det naturligtvis att lasta det pÄ ett bra sÀtt och ju större risk Àr det att paketet pÄ nÄgot vis trillar av eller fastnar i sorteringsmaskinen Àven om det kanske inte Àr den stora risken. BÄde de som lastar och de som lossar jobbar under ganska stor press eftersom det skickas avsevÀrt mycket mer paket till vissa destinationer Àn vad som egentligen Àr rimligt att hinna lasta. DÀrför hinner ofta lastarna inte med att lÀgga upp snyggt och fint inne i lastbilarna utan kan bara försöka kasta in och försöka fösa undan paketen nÀr det kommer mycket. Dessutom hÀnder det relativt ofta att det lÀcker in i flaken sÄ om du har otur kan paketet Äka omkring i flera timmar i en stor vattenpöl. Jag ska inte uttala mig om postens personals ansvarskÀnsla hÀr eftersom det skulle kunna stöta nÄgon, men Àven den innebÀr en viss risk.

Samtidigt sÄ Àr jag ÀndÄ förvÄnad över att inte fler paket skadas Àn vad det faktiskt gör, jag skulle uppskatta att om man lossar 4000 paket pÄ ett skift sÄ Àr i snitt tre-fyra stycken sÄ skadade att man skickar dem till kundtjÀnst och dÄ beror det oftast pÄ att paketet Àr dÄligt paketerat (ett tips som mÄnga som skickar hundratals paket per dag inte tycks ha förstÄtt Àr att helt enkelt förstÄ att paketen inte teleporteras utan faktiskt ska handhas och t o m Äka omkring i en lastbil). Lika förvÄnad Àr jag Àven över tiden det tar, i princip alla paket lÀmnar terminalen samma skift som de kom (och detta Àr alltsÄ pÄ natten efter att man lÀmnat in det), nÀr ett paket blir sent Àr det nÀstan alltid nÄgon annanstans det gÄtt snett, t ex hos utlÀmningsstÀllet eller sÄ skyller helt enkelt de som skickat pÄ posten eftersom det ju Àr enklast.

Nu ska det Àven pÄpekas att posten handhar offantligt mycket mer paket Àn alla andra fraktare, sÄ det Àr betydligt mycket enklare för postens konkurrenter att ta hand om ditt paket. Eftersom posten skickar sÄ mycket paket kan det ju faktiskt vara sÄ att den faktiska risken för skador egentligen Àr mycket lÀgre trots att det ser vÄdligare ut nÀr man ser det. Men ÀndÄ...jag skulle inte vÄga skicka nÄgot sÄ ömtÄligt som en gitarr med posten om jag inte kunde stoppa in den i nÄgot ganska hÄrt som t ex en hardcase.

Postat

jag har fÄtt en gitarr med bussgods, men den lÄt förstÄss i case. jag hade bett att bli informerad om nÀr gitarren anlÀnde och klockan 9 en fredagsmorgon ringde en gubbe ifrÄn terminalen och fullkommligt vrÄlade i mitt höra (han kanske hade varit en metal-sÄngare pÄ 40-talet, vad vet jag):

"nu har din Gi-tarr kommit!!!"

han betonade verkligen "Giii", sÄ jag kan inte annat Àn rekomendera bussgods.

Postat

Fick min andra RX5 med bussgods igĂ„r och paketet var knappt kantstött...har Ă€ven fĂ„tt lĂ„dvis med nypressade CD-skivor med bussgods utan att en endaste hade gĂ„tt sönder i frakten. Jag gör gĂ€rna reklam för seriösa företag 😎

Postat

Finns ett annat sÀtt som jag tycker verkar kanon och som jag ska testa snart. det Àr ngt. företag som köparen skickar pengar till, sÀljaren skickar varan till, företaget godkÀnner skicket pÄvaran (godkÀnner Àr subjektivt men kollar iallafall att det Àr den varan köparen betalat för). Paketet körs ut med DHL till köparens dörr. Köparen godkÀnner skicket och pengarna skickas till sÀljarens konto.

Mellan uppsala och stockholm gÄr frakten pÄ 150:- för en mikrofon....tycker detta verkar vara en smart lösning pÄ lurendrejeri.

www.ProAudioMarket.com Àr hemsidan till företaget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.