wicked_s Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 LÄt oss sÀga att jag som privatperson sÀljer ett instrument till nÄgon, exempelvis en gitarr. Vilket Àr dÄ bÀsta sÀttet att gÄ tillvÀga vad det gÀller betalning och frakt? Om personen bor för lÄngt ifrÄn för att hÀmta/lÀmna instrumentet. Ska man anlita posten eller nÄgon budfirma typ? Vad Àr mest prisvÀnligt. NÄgon som vet hur man gÄr tillvÀga?
martinm Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 www.bussgods.se Har jag bara goda erfarenheter av. Billigt och kan Àven fixa betalning.
Mutto Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 (redigerat) Jag köpte en mikrofon pĂ„ annons av en kille som bodde i Mariestad.. jag bor i Stockholm. Han skickade den med Bussgods, som jag sedan hĂ€mtade ut pĂ„ cityterminalen. Betalningen sker nĂ€r man hĂ€mtar ut och sĂ€tts sen in pĂ„ det konto han har angivit som avsĂ€ndare. Vet inte vad en gitarr kan vĂ€ga och kosta.. det Ă€r nog mer om den Ă€r skrymmande stor so mdet kan komma att kosta extra. Men det var det billigaste sĂ€ttet att skicka i alla fall. Den kom fram hel och han fick sina pengar, sĂ„ det fungerade bra ocksĂ„. Allt stĂ„r pĂ„ deras hemsida. EDIT: doh, martinm hann före đ Redigerat 22 december 2005 av Mutto
ztevie Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Jag skulle ocksÄ rekommendera bussgods. BestÀllde en ny akustisk för ett tag sen, firman anlitade alltid bussgods, sa de... Dessutom kan du vÀlja att paketet alltid ska vara i vÀrme, vilket kan vara bra den hÀr Ärstiden? Trist om den under nÄgra dagars transport vÀxlar i förvaring mellan -25 och +25?
migallo Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Eftersom jag har jobbat en del pĂ„ en av postens paketterminaler (klassiskt rockstjĂ€rnejobb đ ) sĂ„ kan jag ju uttala mig om hur risken för skador Ă€r. Det hĂ€nder att det skickas just gitarrer och jag har aldrig sett nĂ„gon sĂ„n paket gĂ„ sönder, jag har sett att bl a. musikbörsen tycks skicka gitarrer med posten. Trots det sĂ„ skulle jag aldrig göra det sjĂ€lv, möjligen om den lĂ„g i en hardcase. NĂ€r man skickar den typen av paket sĂ„ gĂ„r det till sĂ„ att det lastas löst pĂ„ lastbilsflak och sedan kastas det upp i en maskin som som sorterar det. Ju mindre ett paket ser ut som en fyrkantig lĂ„da, ju svĂ„rare Ă€r det naturligtvis att lasta det pĂ„ ett bra sĂ€tt och ju större risk Ă€r det att paketet pĂ„ nĂ„got vis trillar av eller fastnar i sorteringsmaskinen Ă€ven om det kanske inte Ă€r den stora risken. BĂ„de de som lastar och de som lossar jobbar under ganska stor press eftersom det skickas avsevĂ€rt mycket mer paket till vissa destinationer Ă€n vad som egentligen Ă€r rimligt att hinna lasta. DĂ€rför hinner ofta lastarna inte med att lĂ€gga upp snyggt och fint inne i lastbilarna utan kan bara försöka kasta in och försöka fösa undan paketen nĂ€r det kommer mycket. Dessutom hĂ€nder det relativt ofta att det lĂ€cker in i flaken sĂ„ om du har otur kan paketet Ă„ka omkring i flera timmar i en stor vattenpöl. Jag ska inte uttala mig om postens personals ansvarskĂ€nsla hĂ€r eftersom det skulle kunna stöta nĂ„gon, men Ă€ven den innebĂ€r en viss risk. Samtidigt sĂ„ Ă€r jag Ă€ndĂ„ förvĂ„nad över att inte fler paket skadas Ă€n vad det faktiskt gör, jag skulle uppskatta att om man lossar 4000 paket pĂ„ ett skift sĂ„ Ă€r i snitt tre-fyra stycken sĂ„ skadade att man skickar dem till kundtjĂ€nst och dĂ„ beror det oftast pĂ„ att paketet Ă€r dĂ„ligt paketerat (ett tips som mĂ„nga som skickar hundratals paket per dag inte tycks ha förstĂ„tt Ă€r att helt enkelt förstĂ„ att paketen inte teleporteras utan faktiskt ska handhas och t o m Ă„ka omkring i en lastbil). Lika förvĂ„nad Ă€r jag Ă€ven över tiden det tar, i princip alla paket lĂ€mnar terminalen samma skift som de kom (och detta Ă€r alltsĂ„ pĂ„ natten efter att man lĂ€mnat in det), nĂ€r ett paket blir sent Ă€r det nĂ€stan alltid nĂ„gon annanstans det gĂ„tt snett, t ex hos utlĂ€mningsstĂ€llet eller sĂ„ skyller helt enkelt de som skickat pĂ„ posten eftersom det ju Ă€r enklast. Nu ska det Ă€ven pĂ„pekas att posten handhar offantligt mycket mer paket Ă€n alla andra fraktare, sĂ„ det Ă€r betydligt mycket enklare för postens konkurrenter att ta hand om ditt paket. Eftersom posten skickar sĂ„ mycket paket kan det ju faktiskt vara sĂ„ att den faktiska risken för skador egentligen Ă€r mycket lĂ€gre trots att det ser vĂ„dligare ut nĂ€r man ser det. Men Ă€ndĂ„...jag skulle inte vĂ„ga skicka nĂ„got sĂ„ ömtĂ„ligt som en gitarr med posten om jag inte kunde stoppa in den i nĂ„got ganska hĂ„rt som t ex en hardcase.
Myrli Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 jag har bara goda erfarenheter av bussgods. funkar riktigt bra. posten suger đ //Anders
Itzhak Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 jag har fÄtt en gitarr med bussgods, men den lÄt förstÄss i case. jag hade bett att bli informerad om nÀr gitarren anlÀnde och klockan 9 en fredagsmorgon ringde en gubbe ifrÄn terminalen och fullkommligt vrÄlade i mitt höra (han kanske hade varit en metal-sÄngare pÄ 40-talet, vad vet jag): "nu har din Gi-tarr kommit!!!" han betonade verkligen "Giii", sÄ jag kan inte annat Àn rekomendera bussgods.
Dr Arthur Krause Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Fick min andra RX5 med bussgods igĂ„r och paketet var knappt kantstött...har Ă€ven fĂ„tt lĂ„dvis med nypressade CD-skivor med bussgods utan att en endaste hade gĂ„tt sönder i frakten. Jag gör gĂ€rna reklam för seriösa företag đ
Humor Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Finns ett annat sÀtt som jag tycker verkar kanon och som jag ska testa snart. det Àr ngt. företag som köparen skickar pengar till, sÀljaren skickar varan till, företaget godkÀnner skicket pÄvaran (godkÀnner Àr subjektivt men kollar iallafall att det Àr den varan köparen betalat för). Paketet körs ut med DHL till köparens dörr. Köparen godkÀnner skicket och pengarna skickas till sÀljarens konto. Mellan uppsala och stockholm gÄr frakten pÄ 150:- för en mikrofon....tycker detta verkar vara en smart lösning pÄ lurendrejeri. www.ProAudioMarket.com Àr hemsidan till företaget.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.