Jump to content
Annons

Tracktion 2-funderingar


BaldByChoice

Recommended Posts

Here we go again! Jag har precis laddat ner demon på Tracktion 2 och tycker det verkar otroligt lättanvänt. Påminner ju en del om Ableton Live utseendemässigt.

Priset skadar ju inte heller! 😄

Det jag undrar är hur avancerat det är när det gäller audio- och MIDI-editering? Någon här som kör med Tracktion 2? Jag har ju även funderat på Ableton Live 5 men tycker det verkar invecklat med ett loop-baserat program då jag aldrig tidigare använt ett sånt. Tracktion 2 verkar mycket vettigt, gammal Cubase-räv som jag är.

Kom med åsikter (och gärna svar på mina tidigare frågor!). 😄

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Here we go again! Jag har precis laddat ner demon på Tracktion 2 och tycker det verkar otroligt lättanvänt. Påminner ju en del om Ableton Live utseendemässigt.

Priset skadar ju inte heller! 🙂

Det jag undrar är hur avancerat det är när det gäller audio- och MIDI-editering? Någon här som kör med Tracktion 2? Jag har ju även funderat på Ableton Live 5 men tycker det verkar invecklat med ett loop-baserat program då jag aldrig tidigare använt ett sånt. Tracktion 2 verkar mycket vettigt, gammal Cubase-räv som jag är.

Kom med åsikter (och gärna svar på mina tidigare frågor!). 😛

Som ivrig förespråkare av Live så vill jag bara gör dig uppmärksam på att man inte alls behöver arbeta loopbaserat i Live om man inte vill, jag gör inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Here we go again! Jag har precis laddat ner demon på Tracktion 2 och tycker det verkar otroligt lättanvänt. Påminner ju en del om Ableton Live utseendemässigt.

Priset skadar ju inte heller! 🙂

Det jag undrar är hur avancerat det är när det gäller audio- och MIDI-editering? Någon här som kör med Tracktion 2? Jag har ju även funderat på Ableton Live 5 men tycker det verkar invecklat med ett loop-baserat program då jag aldrig tidigare använt ett sånt. Tracktion 2 verkar mycket vettigt, gammal Cubase-räv som jag är.

Kom med åsikter (och gärna svar på mina tidigare frågor!). 😆

Som ivrig förespråkare av Live så vill jag bara gör dig uppmärksam på att man inte alls behöver arbeta loopbaserat i Live om man inte vill, jag gör inte det.

Det låter ju lysande. För Ableton Live 5 är trots allt det program jag känner mest för. 😆 Men av någon märklig anledning så kan jag inte köra demoversionen, och kan då heller inte testa det. Jag får upp ett felmeddelande när jag startar Live och programmet avslutas. 😄

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

hybner (oregistrerad)

Hallå,

Har testat tracktion 2 å gillar det starkt men det faller på en sak å det är midiediteringen, jag blir inte klok på den.

Hade trakction's midieditering varit lika smidig som i reason så hade jag bara kört tracktion, hade reason haft audio in så hade jag varit i himmlen

mvh

hübner

Redigerat av hybner
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Har testat tracktion 2 å gillar det starkt men det faller på en sak å det är midiediteringen, jag blir inte klok på den.

Hade trakction's midieditering varit lika smidig som i reason så hade jag bara kört tracktion, hade reason haft audio in så hade jag varit i himmlen

mvh

hübner

Vad är det som är krångligt med MIDI-editeringen i Tracktion 2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra! 🙂

Jag blev orolig när jag läste detta med tanke på att jag beställde Tracktion 2 igår.

Tack för upplysningen Henke.

EDIT: Då har jag inte gjort bort mig hoppas jag? Jag gillade upplägget i Tracktion 2, skarpt! 🙂

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

hybner (oregistrerad)
Hallå,

Har testat tracktion 2 å gillar det starkt men det faller på en sak å det är midiediteringen, jag blir inte klok på den.

Hade trakction's midieditering varit lika smidig som i reason så hade jag bara kört tracktion, hade reason haft audio in så hade jag varit i himmlen

mvh

hübner

Vad är det som är krångligt med MIDI-editeringen i Tracktion 2?

Jag gillar den inte, har lite svårt att uttrycka vad jag inte gillar med den men den är inte särskillt smidig om man gämför med reason och cubase

I övrigt så tycker jag att det är ett grymt program bra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra! 😉

Jag blev orolig när jag läste detta med tanke på att jag beställde Tracktion 2 igår.

Tack för upplysningen Henke.

EDIT: Då har jag inte gjort bort mig hoppas jag? Jag gillade upplägget i Tracktion 2, skarpt! 🙂

Jag lovar, du kommer inte ångra dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste spinna vidare med frågan om midi här. Jag kör ju normalt Sonar, men har den gamla gratisversionen av Tracktion1 i burken oxå. Dessutom har jag en bantad Reasonversion som jag använder lite ibland. Allt har väl sina nyanseraade fördelar; och vad jag sett så är Sonar bäst på midieditering. Tracktion har dock fördelar som Sonar i all sin mastodontism förvånansvärt nog inte är i närheten av. Om jag skulle nyinvestera i dag skulle det nog bli Tracktion2.

Konkret fråga: Kan man skapa en "drummap" i Tracktions midifönster? Eller har man alltid "klaviaturet" till vänster? (Hoppas ni förstår vad jag menar).

***

Jag tror det blir bra som fan Baldis!

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Konkret fråga: Kan man skapa en "drummap" i Tracktions midifönster? Eller har man alltid "klaviaturet" till vänster? (Hoppas ni förstår vad jag menar).

Bra fråga! Ja, hur ligger det till på den fronten?

Jag tror också att Tracktion 2 kommer bli kanon, Bengan! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Konkret fråga: Kan man skapa en "drummap" i Tracktions midifönster? Eller har man alltid "klaviaturet" till vänster? (Hoppas ni förstår vad jag menar).

Bra fråga! Ja, hur ligger det till på den fronten?

Ingen som vet? 🙂

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr, inga drummaps i Tracktion.

Själv använder jag inte midiediteringen i Tracktion längre då jag tycker den suger skunk i förhållande till de andra programmen jag använder, som energyXT och Podium (fixar drummaps).

Audiohanteringen är Tracktions starka kort. Helt suverän där tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

I tvåan drar man nytta av ett rackfilter för separera ljudströmmarna på olika kanaler. Sedan lägger man upp kopior av racket på de spår dit man vill ha ljudet. Om rackfiltren finns på plats i ettan så utvecklar jag gärna det hela lite mer, men jag misstänker att det är en nyhet i tvåan(?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Då rackfilter även finns i Tracktion1 och fungerar på samma sätt så rekommenderar jag dig att läsa igenom kapitlet om Rackfilter i Tracktion2 manualen som finns i html format här: http://www.mackie.com/products/tracktion2/t2_rg_ch09.html

eller att ladda hem i pdf format här (4.2MB): http://www.mackie.com/products/tracktion2/...fGuide_RevA.pdf

Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...