Jump to content
Annons

Volym trummor gitarr och bas?


Växjölirarn

Recommended Posts

Tjosan!

Tack för tidigare tips om att ställa ner basen och höja mellan och diskant på förstärkare. Får ett sånt fett ljud med min lilla sm57 och min metalmaster så jag blir lika imponerad varje gång jag lyssnar på min inspelning, helt sjukt vad ljud man får för kostnad av en sm57 och en preamp!!! 🙂

Nu har jag en fråga angående vilken volym som gitarren resp trummorna bör ha...

finns det någon regel man brukar sträva efter som "lika höga gitarrer som trummor" eller "lite högre trummor än gitarr" osv...

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Tjosan!

Tack för tidigare tips om att ställa ner basen och höja mellan och diskant på förstärkare. Får ett sånt fett ljud med min lilla sm57 och min metalmaster så jag blir lika imponerad varje gång jag lyssnar på min inspelning, helt sjukt vad ljud man får för kostnad av en sm57 och en preamp!!! 😄

Nu har jag en fråga angående vilken volym som gitarren resp trummorna bör ha...

finns det någon regel man brukar sträva efter som "lika höga gitarrer som trummor" eller "lite högre trummor än gitarr" osv...

Nej, det finns inga såna regler.

Det är här din personliga smak o kompetens kommer in.

Och olika förutsättningar från fall till fall.

Det som låter bra, låter bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Volymen på olika instrumment beror lite på vilken musikstil det handlar om. En grov generallisering är att i "radiovänlig pop/rock" är det vanligt att trummor och bas är framträdande och i tex hårdrock har gitarrerna en mer framträdande roll.

Men ett knep som jag brukar använda när jag mixar trummor och bas är att jag vrider ner mainvolymen sakta tills allt ljud försvinner och då ska trummorna och basen bli tysta samtidigt. är volymen lite för hög på det ena instrummentet kommer det att höras när det andra instrumentet har tystnat.

Redigerat av bohm
Link to comment
Dela på andra sajter

Volymen på olika instrumment beror lite på vilken musikstil det handlar om. En grov generallisering är att i "radiovänlig pop/rock" är det vanligt att trummor och bas är framträdande och i tex hårdrock har gitarrerna en mer framträdande roll.

Men ett knep som jag brukar använda när jag mixar trummor och bas är att jag vrider ner mainvolymen sakta tills allt ljud försvinner och då ska trummorna och basen bli tysta samtidigt. är volymen lite för hög på det ena instrummentet kommer det att höras när det andra instrumentet har tystnat.

smart! det har jag inte tänkt på. ska prova det vid nästa projekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Basen ska in "under" kicken.

Tips:

- Lyssna i rummet brevid.

- Lyssna högt/jättehögt/jättetyst/tyst o.s.v

- Använd en referens (om du är osäker)

- Ställ nivåerna som du vill ha dom, sen går du och gör kaffe. När du kommer tillbaka sänker du volymen och spelar din referenslåt, sen spelar du din mix igen. (Så hör jag de grövsta felen iallafall)

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många mallar, men de beror mer på genre än nåt annat. De flesta producenter jag jobbat med och de jag imponeras av trackar alla tex gitarr före bas och tar även den ordningen i mixen. Men att säga vilken som ligga på vilket sätt i nivå är högst subejtivt och genre och arrangemangberoende. Jämför med låtar som liknar det du ska mixa och bilda en egen uppfattning.

Det enda generella jag kan säga som jag märkt av egen lyssning och kommentarer från gurus är väl att virvel och sång är det som ligger starkast och med andra ord det sista som hörs om du fejdar låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...