Jump to content
Annons

Att synca


EnMiljon

Recommended Posts

Tja!

Tänkte fråga om det är någon här som vet hur man syncar en extern synth till ett BPM baserat beat.

Jag har tillexempel en sidstation och en minimoog synth som båda har appregio (eller hur det stavas) funktioner!

men om jag vill sync. dom till ett beat jag gjort i reason måste jag ha en midi clock sync typ.

Finns det nån billig variant av en dosa eller dylikt man kan köpa som bara är att koppla in i midi ingångarna och sen ställa in BMP för att enkelt sync.?

Jag har inte nämligen bara en ut och ingång på mitt ljudkort plus att det verkar krångligt att göra genom datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd rewire från Reason i en MIDI-sequencer t.ex. Cubase.

Klicka i MIDI Sync i Reason så rullar den på Cubase klocka.

BPM-tempo på dina syntars arpeggion borde du kunna ställa in på själva syntarna istället.

Det är inte så krångligt. Skaffa en liten billig mixer och koppla in syntarna i den, och vidare till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inte cubase:(

Men jag har en billig mixer!

Men till exempel sidstation har dempot 0 - 32

och ingen av dom valörerna sync. med tillexempel ett beat på 130.

MicroKorgen (skrev fel, inte minimoog) däremot skulle det nog gå att lyckas pricka rätt på tempot manuelt lixom! men om man sen spelar live vill man ju att det ska vara enkelt att ställa in rätt tempo och inte behöva stå och testa sig fram

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte alls Reason, men det måste väl ändå finnas en såpass enkel funktion som MIDI-clock...? Kolla i inställningarna för MIDI-output och se om du hittar nåt i stil med "transmit MIDI-clock"...

Sedan måste du se till så att syntharna lyssnar efter de signalerna också, och inte bara tuffar på den egna klockan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte alls Reason, men det måste väl ändå finnas en såpass enkel funktion som MIDI-clock...? Kolla i inställningarna för MIDI-output och se om du hittar nåt i stil med "transmit MIDI-clock"...

Sedan måste du se till så att syntharna lyssnar efter de signalerna också, och inte bara tuffar på den egna klockan.

Reason har inte MIDI out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men jag har sätt en sån inställning!

Men eftersom jag bara har en midi in och en midi utgång på mitt ljudkort så kommer ju bara en av syntharna bli sync. eller det kanske går att splitta utgången till två med nån dosa?

haha jag är lite inne på dos idéer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men jag har sätt en sån inställning!

Men eftersom jag bara har en midi in och en midi utgång på mitt ljudkort så kommer ju bara en av syntharna bli sync. eller det kanske går att splitta utgången till två med nån dosa?

haha jag är lite inne på dos idéer

Du borde kunna koppla DatormidiUT-->synth1midiin och synth1midithru-->synth2midiin

och sen dela upp dom 16 midikanalerna mellan syntharna. Exempelvis att synth1 bara har på 1-8 och synth2 har på 9-16.

Annars tror jag det finns midisplitters men det är det ju ingen mening med om nån av syntharna har midithru.

.. hur har du löst det innan då? Använder du bara en i taget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag har inte tidigare varit så intresserad av appregio och sånt utan jag körde bara microkorg in i mixern och en midiklaviatur genom reason och sen ibland byter vi till gitarr och bas och kör samplade synthslingor och trummor..

Det är först nu när jag investerade en sidstation som jag förstår hur jävla grymma grejer det går att göra med appregio och sånt så jag försöker bara förbereda mej inför nästa livespelning..

Är kanske inte så teknisk som jag önskar att jag var. Jag har det tekniska grejerna mer som problem och när jag löser dem kan jag göra det jag gillar, att skapa.

Grejen är ju bara att i den elektroniska musiken begränsas man ju mycket om man är otecknisk. så jag tar lite i taget.

Och nu äre dags att synca:P

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
ekss (oregistrerad)
"Nä jag har inte tidigare varit så intresserad av appregio och sånt utan jag körde bara microkorg in i mixern och en midiklaviatur genom reason och sen ibland byter vi till gitarr och bas och kör samplade synthslingor och trummor..

Det är först nu när jag investerade en sidstation som jag förstår hur jävla grymma grejer det går att göra med appregio och sånt så jag försöker bara förbereda mej inför nästa livespelning..

Är kanske inte så teknisk som jag önskar att jag var. Jag har det tekniska grejerna mer som problem och när jag löser dem kan jag göra det jag gillar, att skapa.

Grejen är ju bara att i den elektroniska musiken begränsas man ju mycket om man är otecknisk. så jag tar lite i taget.

Och nu äre dags att synca:P

Hur styr du sidstation i dagsläget? Spelar du in musiken i typ cubase eller protools eller så? eller portastudio?

Det ska gå att koppla midi out från korgen till in på sidden sen thru till midi in på datorn.. då syr du BPM från korgen och reason lägger sig som slav.

nackdelen är väl då att sidden spelar samma saker som du spelar på korgen.. se till att det är samma kanal på alla enheter..

har inte hunnit testa detta än men ska göra det snart..

det här kanske inte var något bra svar, skulle vara kul att höra hur det går sen.

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...