Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjenare.

Tänkte försöka lösa ett problem jag har när jag tar en trumlåt i midi-format och skickar in den i Logic.

Som alla vet så har alla olika slag ett visst nummer "assignat" till sig, dvs 48 = cymbal och 23 = kick med mera.

När jag nu använder DFH2 med Kompakt-samplern, och lägger MIDI-spåret på en Audioinstrument-kanal, så ligger alla nummer inte på samma sorts system som dem gör i MIDI/guitar pro/andra samplers.

Dvs, om jag spelar upp låten DIREKT när jag lagt in den i logic på audinst-spåret, så kommer alla slag som dem ska, fast alla ljud är fel, dvs kick där cymbal skall vara etc. Förstår ni vad jag pratar om?

Finns det något sätt jag ändrar detta på med nån inställning i Kompakt-samplern, som gör att dessa slag ligger rätt konfiguerarade redan på en gång?

MVH

/Daniel

Annons
Posted

Vet inte hur kompakt funkar.

Men lägg det hela på ett Midispår och öppna DFH på Midispåret sen i DFH klickar du på Learn och använder midikeyboard för att lägga rätt trumma på rätt plats. Busenkelt, låter konstigt att köra DFH från kompakt? får du med överblödningen mellan mickarna då? Det är ju det som är hela grejen med Dfh.

/R

Posted
fast alla ljud är fel, dvs kick där cymbal skall vara etc. Förstår ni vad jag pratar om?

Drum map för DFH använder andra tangenter än vad andra MIDI-trummor brukar göra. Det finns nog en karta på din skiva över vilka tangenter som triggar önskat ljud.

Posted
Vet inte hur kompakt funkar.

Men lägg det hela på ett Midispår och öppna DFH på Midispåret sen i DFH klickar du på Learn och använder midikeyboard för att lägga rätt trumma på rätt plats. Busenkelt, låter konstigt att köra DFH från kompakt? får du med överblödningen mellan mickarna då? Det är ju det som är hela grejen med Dfh.

/R

DFH2 = Kompakt. Iaf den Eastwest-versionen som jag använder.

Funktionen "Learn" finns inte i Kompakt vad jag vet.

Vet inte med det där med mickarna, just nu är allting kaos. Låter förjävligt rentav.

Posted (edited)

dfh2 - dfhs = två olika produkter, den ena (dfh2) använder sig av kontakt,

den andra använder ett eget gränssnitt.

justerbara "mikrofoner" finns inte i dfh2.

en workaround är ju att dubbelklicka på midifilen så att du får upp logic's matrix.

(se först till att hela midipaketet består utav EN lång midifil, alltså inte en massa olika små block).

klicka sedan längst till vänster på det virturella tangentbordet på det notnummer du vill ha markerat.

flytta slagen till ny tangent/notnummer.

gör sedan samma sak med övriga tangenter/notnummer.

Edited by basshole
Posted

Det är precis det jag gör.. som att markera en och trycka shift-E typ, fast det vore nice att se precis vart dem ska på en gång.

När jag spelar midispåret på en midikanal via synthen, så låter det som det ska, och det låter nästan bättre än när jag laddar in samplingarna.. vette fan varför.. men alla trumljud låter så malplacé när jag spelar dem??

Lyssnar man på produktens demo-låtar så låter det klockrent. Fylligt etc.

Kan visserligen inte använda kompressor för jag hör ingen skillnad förutom att volymen ändras lol.

Har Waves Diamond-bundle, verkar va i onödan, för ja har inte kunskapen att använda det. För att EQa och snygga till ljuden bl..a.

• 1 month later...
Posted

Det finns inget sätt att tanka ner nya drum-mappings då till DFH2?

Supporten för produkten, och hur man t.ex skapar multichannelsystem med AUX står ingenstans, trots att produkten stödjer det..