Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Har tĂ€nkt att kolla upp sĂ„ att jag köper rĂ€tt grejjer och hoppas ni kan hjĂ€lpa mig. Det Ă€r sĂ„ att jag har en mixer med controlroom out och headphones out. TĂ€nkte göra sĂ„ att jag kopplar en rca->tele sladd frĂ„n mixern till en stereoingĂ„ng pĂ„ mixern. Sedan kopplar jag control room out till mina monitorer. Problemet Ă€r dĂ„ att om jag drar ner volymen pĂ„ monitorerna sĂ„ gĂ„r ju volymen ner pĂ„ hörlurarna ocksĂ„ (problem vid inspelning 🙁 ). MĂ„ste jag dra tvĂ„ rca->tele frĂ„n mixern och Ă€ndra nĂ€r jag spelar in? eller kan jag pĂ„ nĂ„gon smart sĂ€tt stĂ€nga av control room out? Och gĂ„r allt ljud ut i control room out? Fast inte nĂ€r jag "mutar"?. 😏

Hoppas jag förklarat hyffsat tydligt vad jag menar.

Mvh kristoffer

Annons
Postat

jag drar alltsÄ ner volymen pÄ mixern (inte pÄ monitorerna). Helst vill man ju muta control room out helt, gÄr deT? Har en Behringer UB1622FX-PRO EURORACK

Postat

hehe.. assÄ det kanske vore smartast att koppla direkt till monitorerna men det Àr inte bra att slÄ av och pÄ dessa hela tiden nÀr jag spela in/lyssna (har allt i samma rum)

Postat

HÀr har du lösningen pÄ ditt problem: http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/m-patch.html

Kostar nog nĂ€stan lika mycket som mixern, men den fungerar vĂ€ldigt bra - och Ă€r billigare Ă€n alla andra sĂ„dana fĂ€rdiga lösningar... 😏

Behöver du bara ha en enkel on/off-switch, sÄ Àr det enkelt att pilla ihop sjÀlv med lite prylar frÄn ELFA, men om du vill ha volymkontroll, snygg lÄda etc, sÄ blir det jobbigare att pilla ihop pÄ egen hand.

Postat

hehe.. jo, jag tror inte jag har rĂ„d med det just nu 🙁! men funkar det att dra en kabel till mixern och sen via controlroom out till monitorerna? Blir det sĂ€mre ljud? om jag "mutar" en signal pĂ„ mixern, sĂ„ kommer den inte ut till monitorerna va? 😏

Postat

Hmm.. ok, kanske ska prova det. men om min idé fungerar sÄ kÀnns det ganska onödigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.