Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tja!

Har tänkt att kolla upp så att jag köper rätt grejjer och hoppas ni kan hjälpa mig. Det är så att jag har en mixer med controlroom out och headphones out. Tänkte göra så att jag kopplar en rca->tele sladd från mixern till en stereoingång på mixern. Sedan kopplar jag control room out till mina monitorer. Problemet är då att om jag drar ner volymen på monitorerna så går ju volymen ner på hörlurarna också (problem vid inspelning 🙁 ). Måste jag dra två rca->tele från mixern och ändra när jag spelar in? eller kan jag på någon smart sätt stänga av control room out? Och går allt ljud ut i control room out? Fast inte när jag "mutar"?. 😏

Hoppas jag förklarat hyffsat tydligt vad jag menar.

Mvh kristoffer

Annons
Posted

jag drar alltså ner volymen på mixern (inte på monitorerna). Helst vill man ju muta control room out helt, går deT? Har en Behringer UB1622FX-PRO EURORACK

Posted

hehe.. asså det kanske vore smartast att koppla direkt till monitorerna men det är inte bra att slå av och på dessa hela tiden när jag spela in/lyssna (har allt i samma rum)

Posted

Här har du lösningen på ditt problem: http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/m-patch.html

Kostar nog nästan lika mycket som mixern, men den fungerar väldigt bra - och är billigare än alla andra sådana färdiga lösningar... 😏

Behöver du bara ha en enkel on/off-switch, så är det enkelt att pilla ihop själv med lite prylar från ELFA, men om du vill ha volymkontroll, snygg låda etc, så blir det jobbigare att pilla ihop på egen hand.

Posted

hehe.. jo, jag tror inte jag har råd med det just nu 🙁! men funkar det att dra en kabel till mixern och sen via controlroom out till monitorerna? Blir det sämre ljud? om jag "mutar" en signal på mixern, så kommer den inte ut till monitorerna va? 😏

Posted

Hmm.. ok, kanske ska prova det. men om min idé fungerar så känns det ganska onödigt.