Jump to content
Annons

Mixdown av separata spår


Danny

Recommended Posts

Hej!

Ska skicka iväg en låt till ett produktionsbolag, och de vill ha varje ljudspår i mitt projekt för sig, som en egen fil. Finns det något enkelt sätt att göra en audio mixdown så att varje spår i projektet hamnar som en egen wave-fil? Eller måste man ta varje separat spår och gör en mixdown för varje spår för sig (vilket ju blir ett otroligt jobb)?.

Redigerat av Danny
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om Cubase men i Logic finns en funktion som heter

Export all audio to separate tracks.

Hade samma dilemma som du fast ett helt album som skulle skickas till mixning

för ett par veckor sedan.

Denna funktion sparade mig åtskilliga timmars arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar inte många minuter att bounce'a ut alla spår. Se bara till att göra en markering från början till slut med locators och aktivera sedan solo på ett spår åt tagen och mixa ned till wav. Borde inte ta mer än en kvart-halvtimme på ett projekt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv problem med att exportera hela audiospår i Cubase på en och samma gång.

Att sitta med en 50-spårs produktion och exportera spår för spår kräver att man måste sitta vid datorn väldigt lång tid.

Skulle uppskatta hur man gör detta, har själv letat igenom de flesta funktionerna.

Jag vet att det fungerar i Protools, Sonar och Logic men självklart lyckas jag inte i Cubase SX2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut smidigaste sättet att göra detta i Cubase med audio är:

1) Börja med att se till så alla spår börjar på samma ställe. Du kan klippa ut en sekund tystnad och klistra in i början på varje audio-spår.

2) Markera sedan allt som du vill bounca ner - inklusive snutten i början på varje spår!

3) Högerklicka och välj:

Audio->Bounce Selection

4) Filerna får då samma namn som du döpt respektive spår till och hamnar i ditt projekts audio-mapp.

Ta-da! Klart på en svinblink! 😄

Kruxet med detta tillvägagångssätt är att Cubase endast exporterar/bouncar de oprocessade wav-filerna. Men det är smidigt som tusan om man bara ska skicka iväg spår för mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  de vill ha varje ljudspår i mitt projekt för sig

... dum kommentar av mig, kanske, men om Danny menar ljudspår = audiospår, så kanske allt är väl, men om man har MIDI-spår som t ex spelar upp VST instrument så funkar inte denna metoden. Åtminstone finns inte det alternativet som valbart i min audiomeny när jag markerar spåren som du har beskrivit.

Då måste man väl separat-exportera varje sådant spår till audio track först, eller? Och när väl detta är gjort behövs inte Bounce Selection längre....

Jag jobbar nämligen själv med MIDI-spår så länge jag kan, och Dannys fråga skulle passa in även på mig, fast med MIDI-tracks istället för audio tracks.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.dogsonacid.com/showthread.php?t...20&pagenumber=1

Kör den själv, asgött när man har typ 40 kanaler att exportera 😳

Man måste ändra till engelskt tangenbord dock, o koppla "=" till "audio mixdown"

O sedan måste man ta bort mutade kanaler o sånt som inte ska med, stänga alla flikar man öppnat osv. Bara fixa ett separat "export" projekt.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.dogsonacid.com/showthread.php?t...20&pagenumber=1

Kör den själv, asgött när man har typ 40 kanaler att exportera 😳

Man måste ändra till engelskt tangenbord dock, o koppla "=" till "audio mixdown"

O sedan måste man ta bort mutade kanaler o sånt som inte ska med, stänga alla flikar man öppnat osv. Bara fixa ett separat "export" projekt.. 😆

Bra tips Drik! 😉

Det här kommer nog till användning för många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...