Jump to content
Annons

Storbands-Swing här!


Nille

Recommended Posts

Annons

Proffsigt gjort. Om du byter rytm till salsa så har du en klockren salsa-låt också! Du har helt enkelt slagit 2 flugor i en smäll här.

😳

Tycker att tonerna går lite i salsa-stil och texten "everybody just feel the rhythm" etc låter ju som taget direkt ur en Ricky Martin hit. ;-)

Mvh/C

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Härlig falsett du har! Och helt rätt intro, underbart.

Kanske sänka sången lite 00:39, den höjs helt plötsligt? Blir lite olika delar av det.

Kompositionsmässigt, jag skulle gärna höra "Everybody, feel the rhytm en eller två gånger till innan du bryter av med falsetten. "

Och innan spotlight-delen kommer, kanske låta det vila lite till först en eller två takter? Det är mycket tryck hela tiden, tror att det skulle hjälpa dynamiken och spara på krutet till nästa topp.

Trumbreaken runt 02:15 tyckte jag inte alls kändes hundra. Fixa något annat där.

I övrigt är jag väldigt imponerad av ljuden och feelingen. En femma, såklart! Bra jobbat.

Vi ses i herräng. Du dansar väl också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande!

Stämmer in i de mesta av de positiva som redan har sagts. Vill lägga till att jag verkligen gillar användningan av mallets. Ruskigt fräckt.

Blåssektionenerna som har trumpet med låter riktigt bra och är snyggt lagda. Det som jag tror skall vara en saxsektion låter däremot inte lika bra - fast vad jag har fattat så är sax i princip omöjlig att få riktigt bra samplad.

Lite gnäll skall alltid till...

Håller dock med maxmaxmax om att "Det är mycket tryck hela tiden...". Tycker man kan ta bort mer instrument och inslag i partit mellan ca: 1:16 - 1:30 för att låta den andas lite till samt tydligare känna av trycket när det återkommer. Jag undrar även om det är "vanligt piano" som ligger och kompar till vänster. Det låter lite märkligt och odistinkt - massor med reverb eller dubbat med nåt blås?

Trumljuden känns emellanåt lite pappkartongiga. Congas som kommer in vid 2:30 låter inte alls rätt i den mixen. De befinner sig någon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta lät ju bra! Skitbra ljud. Vad är saxlab? Har letat blåsljud lite överallt men altsaxar verkar va helt omöjligt att hitta vettiga. Måste kolla upp!!

Sen kändes blåset lite fattigt på harmonik för att det ska låta "på riktigt". All storbandsmusik bygger på fyrstämmiga enheter och att du inte jobbat så får det för en invigd att låta lite oäkta. Men ändå är det musikaliskt och välgjort. Kul sång och bra lir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta lät ju bra! Skitbra ljud. Vad är saxlab? Har letat blåsljud lite överallt men altsaxar verkar va helt omöjligt att hitta vettiga. Måste kolla upp!!

Sen kändes blåset lite fattigt på harmonik för att det ska låta "på riktigt". All storbandsmusik bygger på fyrstämmiga enheter och att du inte jobbat så får det för en invigd att låta lite oäkta. Men ändå är det musikaliskt och välgjort. Kul sång och bra lir.

Man får tacka för alla fina komentarer=)

Kan rekomendera Saxlab, finns mycket olika saxar att välja på.

Har igentligen ingen aning om hur man gör storbandsmusik, går mest på feeling när ja arrar=) Men nu vet ja ju iaf att det bygger på fyrstämmiga enheter så ja får väl försöka fixa det till nästa låt.

MvH

Nille

Redigerat av Nille
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar va kul att höra! Måste bara kliva upp på stolen igen för det slog mig pladask i golvet, vilket swing, vilket sväng, vilket ös!! Att på klaviatur få akustiska instrument att låta naturligt är enormt tidskrävande, hur länge höll du på med inspelningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar va kul att höra! Måste bara kliva upp på stolen igen för det slog mig pladask i golvet, vilket swing, vilket sväng, vilket ös!! Att på klaviatur få akustiska instrument att låta naturligt är enormt tidskrävande, hur länge höll du på med inspelningen?

Hehe ja visst blev den härlig=)

Det tog väl ungefär 8-9 timmar att skriva och spela in låten.

MvH

Nille

Redigerat av Nille
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tog väl ungefär 8-9 timmar att skriva och spela in låten.

MvH

Nille

Ja, visserligen stannar tiden när man är inne i ett projekt, men fan 8-9 timmar... har du en sån där autofunktionknapp i programmet som åtgärdar så det alltid blir som man tänkt sej... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skit kul 😛 Finns det något jag gillar så är det medryckande bra musik som denna. Får lust att dansa... Enda kommentaren är att orkestern känns lite långt bakom sångaren...Annars kanon 😆

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...