Jump to content
Annons

Arbetsflöde i ProTools LE?


Union

Recommended Posts

Jag sitter och försöker reda ut vilket program det är jag ska använda i min lilla hemmastuidio jag planerar ha i mitt rum. Och frågan är vilken programvara ska man använda?

Jag har lärt mig använda FL Studio. Men det känns som jag har fastnat lite i programmet, jag har typ lärt mig det mesta och det känns som jag behöver ha en lite mer komplex miljö för att kunna fortsätta utvecklas.

Jag har kollat en hel del på Reason 3.0 och det ända jag kan konstatera är att arbetsflödet är MYCKET långsammare. I FLS så tar det inte många sekunder att dra upp några instrument och komma igång. Det går ruggit snabbt att få in några trumspår och på några minuter har du en låt. Jag kan tänka mig att man arbetar snabbare i reason när man kan det bättre, men det känns ändå som det inte passar mig på något sätt.

En sak som man inte kan göra i reason och som det inte finns mycket stöd för i FLS är att spela in. Jag känner mig dessutom långt ifrån nöjd med den tillhörande mjukvaran till FLS. Till och med Sytrus känns alledess för "rund", även om den är helt ok så är den inte klockren. Instrumenten är visserligen ett område som inte Reason brister på, men att det inte finns inspelningsmöjligheter stryker programmet från min lista.

Då är frågorna: Är ni nöjda med tempot på arbetsflödet i ProTools? Finns det utrymme så det räcker för mixning? Är protools lämpat för att göra elektronisk musik? Duger majoriteten utav pluggarna och de tillhörande mjukvaruinstrumenten?

Är ni riktigt postitiva och glada kring PT så blir det antagligen Mbox 2, även fast det skulle kännas fint att kunna mixa i 192 KHz istället för 48; men man kan inte få allt... Mbox 2 verkar hursomhelst vara en på tok för bra deal för att förbises. 😱

Redigerat av Union
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Protools är den bästa ersättaren!!! särskilt nu i nya versionen där midi funktionena oxå börjar bli bäst, stöd för rex/acid loopar, och nya instrument track verkar smidigt..

De nya pluggarna är toppen bra med... vad som kan behövas är det bättre reverb än D-verb.. Att Le vesionen är begränsad till 32 spår är det sämsta... VI BEHÖVER FLER TACK!!

Gör som jag ..... jag kör protools för a ljud inspelning och midi... sen har jag också reason för synt ljud loopar, trummor... mm mm..

För du har väl hört talas om rewire antar jag?

När du lärt dig hur de funkar så kommer det gå fort det lovar jag dig.. Tror du ska få med nya instruktions dvdn vi köp av mbox 2

Varför tror du alla världsledande studios kör PT..

Reason är ju iofs oxå hyllat världen över..

Om du köper Mboxen så får du ju reason adapted med, och en massa andra LE versioner av program.. kan inte exakt vad som ingår.. så du kan prova lite

Sen att det komer va massa folk som inte håller med mig är ju självklart men detta är min åsikt..

Cheers bobo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det snabba svaret bobo! 😄

Jo, Reason Adapted ingår ju i paketet. Så jag kanske uppgraderar det längre fram i tiden om jag tycker att det är en tillräckligt bra resurs.

Vad tycker ni andra nu då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det snabba svaret bobo! 😄

Jo, Reason Adapted ingår ju i paketet. Så jag kanske uppgraderar det längre fram i tiden om jag tycker att det är en tillräckligt bra resurs.

Vad tycker ni andra nu då?

Har inte testa PT 7.0 men jag har kört med 6.4 ett bra tag nu.

Vad gällde "gamla" Pro Tools 6.4 så var arbetsflödet inte direkt det snabbaste, men programmet är stabilt som attan och hur enkelt och överskådligt som helst.

För mig fungerar det verkligen kanon som "inspelningsutrustning".

Som "skapandemaskin" när saker och ting skall gå fortast möjligt medan inspirationen fortfarande finns där rekommenderar jag Ableton Live som är grymt snabbjobbat och även det fungerar kanonbra.

Gillar iofs Pro Tools bäst av alla program jag provat så om 7.0 snabbar upp saker och ting kommer jag kanske gå tillbaka till PTLE på heltid..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör PT 6.9 och är helnöjd. Köper du mbox2 så får du ignition pack som innehåller det mesta man behöver för att komma igång.

Det går snabbt att få upp ett nytt projekt och sätta igång, har man dessutom skapat en template på sina vanligaste instrument och inställningar så tar det inte många sekunder innan man kan börja klinka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag inte acceptera något som är långsammare än FL Studio skulle jag nog få börja använda e-jay eller nåt. För FLS är helt otroligt snabbjobbat, men det behöver inte vara något bra heller. Det gör att jag ofta inte orkar sätta mig ner och sköta mixningen ordentligt eftersom man efter att ha åkt i ljusets hastighet plötsligt tvingas köra i 30.

Eftersom Live 4 lite också ingår i Ignitionpack brojd så kanske jag djupdyker i det också. 🙂

Jag slarvar mycket med tempelates själv faktiskt, Cliff. Och eftersom man typ alltid har samma pluggar på masterkanalen och på sendarna så sparar det faktiskt en hel del tid om man gör iordningen en tempelate. Tack för påminnelsen!

Är det någon som har andra erfarenheter eller åsikter om PT som "skapande" verktyg?.

EDIT: Såg att jag inte läst brojds inlägg ordentligt. Tog bort ett onödigt stycke och la till ett annat.

Redigerat av Union
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du väljer ProTools Börja direkt med att lära dig kort kommandon... det finns kommandon till stort sett allt i Pt.. flera tusen typ!!. första jag lärde mig (förutom ctrl+c, ctrl+v då hehe) är Ctrl+shift+n ( på PC) skapar nya spår..

Templates är ju oxå mycket bra... sen använda markers ordentligt speedar upp mycket med... man kan ju välja massa inställningar när man sparar en marker: zoom inställning, track hight, location, selection mm... så om man plaserar ut många sånna när man spelar in på ett spår sparas mycket tid vid editering. behöver ju inte zooma å leta å hålla på så mycket sen då... man kan ha 999 markers i en session.

Håller dock med om att Live verkar blixtsnabbt att jobba med... nästan för bra...

Jobbar du mycket med loopar så kanske det är ett alternativ. Men tvivlar dock på att ljud inspelning mixning editering är lika bra som PT.

tjoho bobo

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Snabbkommandona kan göra Pro Tools mycket snabbjobbat. Jag som kom från endast PC och Cubase störde mig rätt mycket på upplägget först men nu har jag svårt att tänka mig något annat. Upplägget och grafiken är helt rätt tycker jag och det är grymt stabilt.

Till elektronisk musik kan jag inte riktigt uttala mig eftersom jag mest sysslar med inspelning av pop/jazz eller ljudläggning och jinglar och liknande. De gånger jag använt Reason med Pro Tools har jag tyckt att det blivit ganska krångligt. Dock skyller jag mest på Reason som ju som du själv säger inte är så snabbjobbat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbtangenter är bra. Skönta att veta att de finns.

Angående rewire så har jag nog bara mest hört namnet. Jag vet att jag har ett nummer av studio där det står hur man använder Reason i Cubase SX/SL/SE 3, men jag har inte tagit mig tid att titta på artikeln eftersom det inte varit intressant tidigare.

Går inte rewire ut på att man kan ladda ett instrument från Reason i ett sequenserprogram och använda det som vilket instrument som helst? Eller har jag missförstått det där helt?

Angående skapande av elektronisk musik så antar jag att det skiljer mycket från musiker till musiker. Men jag själv använder helt enkelt endast ett midiklaviatur och en massa mjukvarusyntar för att spela in. Så det är som när vilken pop-/rockartist som helst lägger på ett piano via ett mjukvaruinstrument. Det måste de flesta ha provat i alla fall? Är ni nöjda med funktionaliteten kring det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rewire funkar ju så att reason å Pt ( i detta fallet) synkas till varandra..

Man öppna reason genom en insert i Pt som en plugg... å sen är dom i synk med varandra..

när du trycker play så spelar reason å Ptr tillsammans kan man säga ju..

Man kan ha hela sitt midi arr i reason å alla audiospår i PT, eller så kan man ju låta midi spår i PT spela upp ljuden i reason...

Se reason som massa mjukvaru instrument med inbyggd midi sequenser..

Möjligheterna är oändliga kan inte dra allt här, men jag tycket reason å Pt är kanon tillsammans..

För elektroninsk musikskapande kan man inte undvika reason tycker jag.. även om det är svårt i början. Reason har ju allt du behöver, syntar samplers trummaskiner, loop spelare/slicer.. effekter...För att inte tala om avanserade routnings möjligheter.. å det finns ju hur mycket gratis refiller (ljud) som helst på nätet. å inte så dyrt att köpa heller

T.o.m jag som inte håller på så mycket med loopar å techno shafs 🙂 bygger i hopp fet gung på nångra minuter....

Kan ju behövas en bra dator med mycket minne dock.... tar det slut kan man ju alltid spela in reason ljuden som audiospår i PT å spara olika kopior så man kan gå tiillbaka å ändra ... så jag jag ibland när min kära laptop inte orkar riktigt...

jajaja nu har jag nog sagt mitt....zzzzzzzz måste sova suck... ha det !! bo

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Phobos, jag är en gamer :rolleyes:. Det går inte ihop o vara gamer o ha mac. Så mac är tyvärr inte aktuellt för min del. O nu när jag precis köpt pc så är det försent hursomhelst. Men jag betvivlar inte att Logic skulle vara en mycket kompetent sequenser för elektronisk musik. Jag känner en kille som använder Logic för just elektronisk musik som har rekommenderat det. Men det kostar 10 papp och jag är student så... nån måtta får det vara.

Bobo, jag kollade på några instruktionsvideor som jag hittade i en nitad länk här i forumet. Det verkar vara rätt krångligt. Men med några tempelates och en gnutta rutin så lär det gå riktigt smidigt.

Jag måste nog erkänna att jag känner mig rätt övertygan att ProTools blir bäst. Både ur ekonomisk och funktionell synvinkell. Så om ingen säger att så abolut inte är fallet så kommer jag nog köpa en mbox 2 kring mellandagsrean.

Förresten. Hur mycket ram-minne rekomenderas om man ska köra både protools och reason samtidigt? För jag antar att det blir lite tajt med både cpu-belastning och ram-minne när man kör två sequensers samtidigt. Tur att man har överklockat sin A64 3000+ till 3500+ 😄. Men räcker 2 x 512 mb ram?

EDIT: En punkt satt konstigt till.

Redigerat av Union
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...