Jump to content
Annons

Micpreamp efter mixerbordet?


Jonathan (oregistrerad)

Recommended Posts

Jonathan (oregistrerad)

Hej!

Jag sitter idag med ett Behringer Mixerbord Eurorack UB1204-Pro och för tilfället använder jag dom inbyggda micpreampsen. Dom är ju inte mycket att hurra för så ja har tänkt att skaffa mig nån schysst micpreamp. Jag tänkte köpa Bbehringer Ultragain pro MIC2200.

Nu till frågan.

Kan jag koppla in Micpreampen efter mixerbordet.

Mic--->Mixer-->Micpreamp----> Ljudkort

Eller kommer micpreampen i mixerbordet förstöra inspelningen?

Ljudkortet är ett ESI Juli@ om de kan vara till någon hjälp.

Tacksam för alla svar.

/Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En preamp ska alltid kopplas direkt till ljudkortets line-ingång. Kopplar du genom mixern, så försvinner mycket av meningen med att ha en separat preamp...

Med andra ord kopplar du Mic -> Preamp -> Ljudkort.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du missar hela poängen med fristående micpreamps om du först kopplar in micen till bordets inbyggda mikförstärkare. Koppla såhär istället:

mic - micpreamp - line in på mixerbordet - ljudkort

..för övr är inte behringer ultragain - enl mig - något att hurra över precis. Införskaffa en studio projects vtb1, el någon beggad mindprint el focusrite istället. Då sover du bättre om nätterna..

Link to comment
Dela på andra sajter

En preamp ska alltid kopplas direkt till ljudkortets line-ingång. Kopplar du genom mixern, så försvinner mycket av meningen med att ha en separat preamp...

Med andra ord kopplar du Mic -> Preamp -> Ljudkort.

du har rätt claes.. direkt till ljudkortet - OM man nu inte sitter vid ett mixerbord som kan ge signalen lite skön "färg" samt underlätta vid medhörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonathan (oregistrerad)

Tack för svaren.

Helst av allt vill jag ha med mixern i signalgången då jag använder den till medhörnings sytemet. Får väl i värsta fall bygga om lite.. =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med någon föregående talare. Snackade lite med den gamle legenden Dan Swanö om denna. På MIC2200 är alltid röret på. Du kan alltså inte slå av det eller, som jag förstod det, ens justera driven på röret. Du kör alltså full sprut genom röret och sen kan du bara justera gainen efteråt.

Lägg till några hundralappar och få en bättre maskin, typ Presonus TubePRE eller liknande.

För att avsluta med Swanös ord: En preamp ska finnas i varje mans hem 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med någon föregående talare. Snackade lite med den gamle legenden Dan Swanö om denna. På MIC2200 är alltid röret på. Du kan alltså inte slå av det eller, som jag förstod det, ens justera driven på röret. Du kör alltså full sprut genom röret och sen kan du bara justera gainen efteråt.

Lägg till några hundralappar och få en bättre maskin, typ Presonus TubePRE eller liknande.

För att avsluta med Swanös ord: En preamp ska finnas i varje mans hem 🙁

En preamp ska absolut finnas i varje hemstudio... 😏

Jag har själv kört in genom extern preamp i stället för mixern, sedan kanske 15 år tillbaks.

En mixer ger längre signalväg och med en i Behringers prisklass innebär det en hel del när det gäller exempelvis brusnivån...

MIC2200 är helt ok (har kvar min, främst för att man får löjligt lite för den om man säljer den begagnad...), men har nackdelen att röret inte kan stängas av. Jag skulle hellre ta en titt på Studio Projects VTB-1 - eller Joemeek ThreeQ, som båda ligger i vettiga priser och ger ett trevligare resultat än Behringer-preampen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helst av allt vill jag ha med mixern i signalgången då jag använder den till medhörnings sytemet. Får väl i värsta fall bygga om lite.. =P

Nu har jag iofs inte testat det här själv, men om sätter på "direct monitor"-grejen i Juli@'s kontrollpanel så får du ju medhörning ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...