Jump to content
Annons

"Sidechain" i Adobe Audition?


Jimmy

Recommended Posts

Hej! Håller på med en reklamfilm och försöker maximera musiken som ligger under speaker-rösten. Det blir lite tunt att sänka den generellt, skulle vara bättre om jag kunde sänka den precis där speakerns vågtoppar är som högst, "hugga ur" i musiken liksom. Vet inte om det är det man kallar "sidechain", jag chansar. Nån som har nåt tips på hur man löser sånt? Jag sitter o fixar i Adobe Audition.

Regards / Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, du lägger en kompressor på musikspåret med sidechain från speakerröstens spår. Tyvärr finns inte sidechain i Auditions kompressor, utan du får ta till DirectX-pluggar för att få sidechain-möjligheter. Har du v1.5 kan du även använda VST-pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag söker efter nån enkel sidechain-kompressor för Audition. Nån som kan ge mig något tips?

Regards / Jimmy

PS. Gjorde samma förfrågan för några dagar sedan i ett annan forum här, men "Ljudredigering" verkar vara det rätta Audition-forumet så jag försöker igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej

Jag låg och läste gamla nummer av Studio och någon stans i bakhuvet minns jag ett nummer där Markus "Majken" använde en dylik tingest.

Om du inte hitta den själv ska jag se om det går att hitte den.

Hänlningar

Kalle i Kalmar och hans pappa

Redigerat av Kalle i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jimmy.

Jo vist, i Studio nr 5-2005, ”Studio tipsar Cubase” kan man läsa Markus lotsning genom ”sidechainens” snårskog. Men det är värt att lägga lite jobb på det, jag lovar.

Han redovisar föredömligt olika kompressorer beroende på om man kör Mac eller PC.

PC varianten; www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/vst

gratispluggen heter; ”Sidechain Compressor”.

För Mac varianten rekommenderar han en demoversion av ”Waves C1” på www.waves.com.

Hoppas vi inte missförstått dig utan att kan använda ovan.

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa.

PS. Bara jag inte felstavat. Hör av dig om det utstår problem. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...