Jump to content
Annons

Audiophile+elgitarr?

jUDaS

Recommended Posts

Jag har skaffat mig ett m-audio audiophile 2496 eftersom att det rekommenderades av många. Men nu när jag ska koppla in det till datorn så vet jag inte vad för några sladdar jag skall använda. Jag har elgitarr, förstärkare, en pedal.

Vad jag har förstått så behöver jag förstärka signalen från gitarren före den kommer till datorn. Så hur kopplar jag enklast in det?

Undrar också om jag måste göra några speciella inställningar för att få det att funka med amplitube live.

Vet inte om tråden ska ligga här men det var det bästa stället enligt mig. Jag har sökt också men jag hittar inte riktigt det jag söker.

//Sebbe

EDIT Dessa ingångar/utgångar finns om det hjälper någon att förklara för mig.

http://www.m-audio.com/images/en/callouts/...ophile_2496.jpg

Edited by jUDaS

Annons

Vad har du för utgångar på förstärkaren?

Om du har lineout så ska du dra därifrån till line in på ljudkortet.

PÅ ljudkortet finns 2 st ingångar, höger och vänster, eller så kan du använda en av dem som monoingång. ingångarna är RCA-honor. Det finns adaptrar att köpa som fixar gitarrutgång-->RCA-hane.

Jag har en POD så jag kan köra stereoeffekter ut från den.

Har du ingen lineout så är det värre, du kan inte köra gitarren direkt dit, signalen är för svag, då behöver du köpa nåt som förstärker signalen innan du kör in ljudet i datorn.

Amplitube vet jag inget om. Om du vill kan jag ta screenshots på mina inställningar i ljudkortet(har likadant kort) men först måste du få gitarrljudet in i datorn som du förstår?

Edited by ztevie

Tack så mycket, nu börjar det hände grejjor =D. Nu har jag lyckats koppla in det och få ljud i amplitube. Ljudet är ganska klart men det är några sekunder efter, det hade varit guld att få se dina inställningar.

//Sebbe

EDIT: bör nog tillägga att det är amplitube live jag använder.

Edited by jUDaS

Ja, men då har du ljud in i alla fall. Du kör bara med Amplitube alltså, utan Cubase eller nåt..?

KOlla inställningarna i Amplitube, det borde finnas nåt där du kan välja Maudios egen ASIO, då bör du få bort fördröjningen. I alla fall så väljer man det i Cubase, vet inte hur det är med Amplitube.

Jag ska försöka greja några screenshots...

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Fast du behöver inte ändra i ljudkortets inställningar för fördröjningens skull.

Däremot bör du kanske muta H/W In 1/2 under fliken Monitor Mixer om du vill att endast Amplitube ska höras...?

När jag kör effekter i Cubase så vill jag såklart inte höra mitt ingångsljud utan bara vad Cubase kör ut. Därför mutar jag ovanstående och klickar på nån knapp i Cubase som säger att jag ska köra ut ljudet därifrån. Det finns säkert nåt liknande i Ampl.

Dessutom kör du kanske bara Mono?Då avmarkerar du StereoLink under H/W In 1/2 och behöver aldrig höja volymen på den kanal du inte använder, men som sagt, muta skiten för att höra endast Amplitube (Fan vad jag tjatar?)

Om du bara har klart ljud i Amplitube så hör du nog tyvärr bara det du kör in så försök att leta bland inställningarna så hittar du säkert nåt som får igång allt...

Edited by ztevie