Jump to content
Annons

Yamaha MOTIF ES8

Recommended Posts

ADAT (oregistrerad)
Postat

Jag har haft min ES8 i några veckor nu. Den kan så otroligt jäkla mycket så man blir ambivalent över hur man vill jobba med den. Har installerat 512 MB samplingsminne i den. Att göra en sampling och editera den i realtid och sedan programmera ett eget arpeggio av den samplade vågformen är ju så coolt.

De nya sk Mega Voice ljuden låter så äkta som de bara kan göra. Ni som inte lyssnat på nya Motif ES... Gör det. Det är verkligen en milstolpe i synthvärlden.

Bara man slipper bära den så.... Den väger 28 kg utan emballage (ES8 med 88 vägda tangenter). Den har mängder med presetfraser om man behöver inspiration till olika riff och rytmer. Man kör inte fast i sitt musikskapande i första taget. Och alla ljud sitter klockrena. LFO:n kan man till skillnad från tex S90 programmera helt fritt och inte bara använda presetwaves. Den är helt makalöst bra! Jag kompletterade med AIEB2-kort som har 6 extra analoga utgångar och S/P-dif ut samt optisk Toslink ut. Perfekt när man jobbar med trummor. Sequensern är lättjobbad och synkar till både Midiclock och MTC. För mig är det oumbärligt då jag lagrar allt på digital ADAT. Motifen både genererar och tar emot MMC. Man kan ju självklart välja bort dessa funktioner i utility-menyn.

Om man gillar Yamaha så är det här ett självklart val...

🙂

Fredrik

Annons
  • 2 veckor senare...
Postat

HO stopp och belägg!!!

Inget pianol ljud??? Vad är det du säger??? Är också lycklig ägare till ES8 också 512MB minne men inget expension inga kort!

Piano ljudet som finns i synthen är grymt!!! själklart är det så att alla har sitt eget ultimata sound på ett grandpiano... men då ska du göra s¨å här:

KÖP MOTIF ES

ändra lite på Master effekt compressor och jag garanterar att du kommer att framkalla ditt ultimata grand piano!!!

om inte så kan man alltid skriva ett mail och beställa ett eget och stoppa in i synthen! Everything is possible!!!!!

Fredrik - vad sägs om något samarbete av något slag? använder mig av Cubase SX3 och studioconnections...

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

själv sitter jag på en roland rd-700 med complete piano srx-kortet.

tror knappast att ES skulle kunna stå upp mot det

edit: men det är klart, är man inte en kräsen jazzpianist som jag, kanske det mesta duger 😆. för övrigt föredrar jag steinways flyglar, men vem orkar konka på en sån... 😉

Redigerat av robinbennich

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.