Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena tjena! Jo det är så att jag har en Behringer Ultrapatch pro patchbay. Och jag använder mej av stereokablar från bordet in i patchbay, från mina effekter har jag en sån stereotele till left tele(röd) right tele (svart).

Sen när jag vill koppla ihop t.ex ett reverb till en kanal på bordet, lyckas jag bara få in-signalen i burken att lysa.. så att säga. Jag får inte signalen tillbaka till bordet och ut i lådorna. Finns det stereo-patchbays också? kan det vara det som är kruxet?. Vad använder ni för prylar när ni patchar?

Hjälp mig! jag får ett psykbryt snart

/Wacky 😕

Annons
Postat (redigerat)

skall för söka reda ut det här.....

För det första är det inserterna du vill koppla ut till en patchbay ?

i så fall kopplar du så här:

Från inserten på bordet med en insertkabel se bild

stp200.jpg

Stereotelen sätts i bordets insertjack Den ena monotelen är ut från bordet och den andra in. Vilken som är vilket är olika på olika bord. Kolla i manualen eller pröva dig fram. kopplla in de två monotelekontakterna i patchen på baksidan. Man vill ha utgången på det övre jacket i patchen och in på nedre. Nu ligger signalen fjäderkopplad från den övre till den undre kontakten. dvs i fall man inte har nån utrustning inkopplad så går signalen ut från insertjacket in i patchen, sen ut från patchen igen och tillbaka in i bordet. Om man nu kopplar in en kabel i ingången (nedre) så bryter man signalkedjan. Dina effekter (kompressorer o dylikt) kopplar du in med vanliga tele-tele (mono) i patchen (baksidan) och använder sen patchkablar för att "patcha" in på patchens framsida. Eftersom insertjacket är obalanserat behöver du inga balanserade kablar ( det du kallar stereokablar)

Om det är övriga signaler du skall koppla in (typ auxar och dylikt) så är det en helt annan historia vilket jag inte orkar dra nu. Allt detta står bergis i mixerbodets manual.

Redigerat av Audiorent
Postat

Okej, man tackar så mycket för svaret!

Visst klarar man sig på 1 patchbay om man inte har så många effekter?

Det där är väl beroende på hur många kanaler man vill patcha osv.?

Postat

om du klarar dig på en patchbay är ju mkt beroende på vad det är för mixer du har ?? och hur mkt du vill ha åtkomligt i patchen.

På en 24 ch mixer så går det ju åt en patchbay bara till inserterna.

petero (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om jag har fattat rätt så vill du alltså veta varför du inte får din reverb burk att fungera som den ska?

Vad har du för mixerbord?

Du bör inte använda insertkablar för reverbet eller koppla reverbet i insert på mixerbordet! Du borde ta en vanlig tele-tele signalkabel bal/obal. och sätta i en Aux output på mixerbordet till mono in i reverbet och sedan 2 st tele - tele bal/obal. från left out och right out på reverbet till antingen line input på en stereokanal eller på en Aux return på bordet.

sedan skickar du till reverbet med den Aux du har valt och styr hur mycket reverb (våt signal) du vill ha genom att justera antingen stereokanalen eller Aux returnen (beroende på hur du kopplat). Reverbet bör vara inställt på 100% våt signal så att du bara får tillbaka sjävla effekten.

over and out..

//p

Redigerat av petero
Postat

Jo men jag tänkte mig bara använda ett par rackburkar till några av dom 32 kanaler jag har på bordet. T.ex att man alltid har insertkablar på kanal 1-10 i bordet. Och sedan kan patcha en kompressor till kanal 1-10. Annars kommer det ju gå åt 32 insertkablar (!) och många mer patchkablar, inte sant?! jaja.. Audiorent, om man går efter din förklaring, går det att använda stereo-patchkablar till rackburkarna då? jag köpte nämligen såna nyligen 10 st korta stereo-patchkablar, eller är dom till ingen användning i dessa sammanhang?

Wacky

Postat

Svar ja du kan använda dessa kablar. Stereopatchkablar är i det här fallet inte stereo utan balanserade kablar. Stereortele kallas även TRS - Tip-ring-sleeve. Inserten är ju däremot obalanserad dvs bara Tip + sleeve. När du kopplar in en balanserad kabel i ett jack där det sitter en obalanserad konbtakt (dvs monotele) så får du automatiskt en övergång från balanserat till obalanserat i och med att ringen och sleeven på den ballade kontakten läggs ihop till sleeve på den monotelen.

Ett annat sätt är att helt skippa patchen till insert. Koppla in insertkablage i dina processorer och gör en piska som ligger fram till bordet så att du kan jacka in på lämplig insertingång. På så sätt kommer ju du åt alla 32 ingångarna. Det är så man gör i PA-sammahang. Patchen kan du istället ha till Auxar, reverb, utgångar mm.

Mattias

Postat

Okej! Men det här med piska lät intressant, hur menar du då? kan du förklara lite mer i detalj? Jag ska alltså koppla in insert-kabeln i bordet och direkt in i kompressorerna/effektburkarna, men sen då? 😄

Wacky

Postat

detta bygger på att du har insertjacken lätt åtkomliga från din mixposition. Om de sitter bakom, under eller nåt annat dumt ställe funkar det ju mindre bra. Vad är det för mixerbord??

Insertkablaget skall vara inkopplad i burkarna och sen ligga framme vid insertjacket så att du kan koppla in det på den kanal du vill ha. Kontakterna behöver vara ordenligt uppmärkta så man hittar. Antingen kan man änvända nån slags multikabel eller så buntar man ihop iunsertkablarna på lämpligt sätt med tejp, buntband, krympslang eller dylikt. Detta för att kablarna inte skall trassla in sig i allt och alla. Det är ju en snyggare lösning att ha en patchbay men det går då också åt mer kablar. Speciellt ifall man har många kanaler på bordet.

Som fler påpekat så är det kompressorer och gatear man gör detta med. reverb och multieffekter läggs vanligen från en Aux och tillbaka på en effektretur.

Postat

Tack så mycket för alla svar! Jag är nöjd, och vet hur jag ska gå till väga!

MVH Wacky 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.