Jump to content
Annons

Antivirus och brandvägg


Bjorkman

Recommended Posts

Är de nån som vet vilket antivirus och brandväggs prog. som slukar minst prestanda och är säkert till WIN XP??

Förtillf. använder jag Norton, men finns de nått annat alternativ som är bättre??

Ha de gött 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte behövt någon virusdödare på alla år - tack vare att jag har kört med ZoneAlarm Pro, som rensar från alla typer av körbara attachments i mail, förutom sin brandväggsfunktion. Jag är alltså mycket nöjd med ZoneAlarm Pro. 😎

Jag hämtar aldrig hem program från suspekta vrår på Nätet - något som förstås är en start bidragande anledning till att jag inte behöver bry mig om virusdödare... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Se till att ha ditt operativsystem uppdaterat.

Kör du XP så aktivera automatisk uppdatering.

2. Använd XPs interna brandvägg (den är bra numera) och om

du behöver antivirusmjukvara så rekomenderar jag AVG Free

finns att hitta på http://www.grisoft.com

3. TÄNK innan du laddar hem nåt och använd inte mer program

än vad du faktiskt behöver

För att testa din brandvägg så rekomenderar jag ShieldsUp på http://grc.com/

edit: tog bort lite ironisk skryt 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt favoritantivirusprogram heter AntiVir. Hade Norton förut ett tag, men det var så fruktansvärt dåligt. Har fortfarande bitar av norton liggandes i systemet som bara inte vill försvinna. AntiVir är gratis för privatpersoner, gnäller inte och är lätt att installera och avinstallera. Funkar bra att köra från en CD-skiva också, om man är ute och ska försöka hjälpa andra människor med deras datorer. Den har inget stöd för scanning av epostvirus och ingen brandvägg vad jag kan minnas, men det är inte såna finesser som jag personligen behöver.

Alla har sina åsikter om det där med antivirusprogram, men jag har provat en massa genom åren och har faktiskt fastnat för AntiVir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att du ska installera ett virusprogram, däremot ska du köra en online scanner då och då. Det finns flera, t ex Panda Active Scan. Har du en bra brandvägg, t ex ZoneAlarm eller Kerio Personal Firewall, så är det lugnt. WinXP:s brandvägg är som sagt bra nuförtiden, men vill du ha koll på vad som händer är Kerios suverän.

Jag provade med Norton Antivirus i en månad, men tyckte att programmet lusade ned datorn fullständigt med olika processer som slöade ned datorn oacceptabelt. Och jag håller med föregående talare om att när man väl vill avinstallera Norton Antivirus är det hopplöst - programrester ligger kvar till du installerar om Windows.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Passar på att varna för Norton personal firewall, åtminstone i forumsammanhang eftersom den hindrar nedladdning av demolåtar som är upplagda på formumets server. Åtminstone gäller det 2004-års version. Jag måste inaktivera brandväggen för att det skall funka men ibland låser det sig ändå. Hos vissa tycks det dock fungera med denna brandvägg och jag har aldrig problem med andra servrar. Brandväggen fungerar alldeles utmärkt i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bara slänga in en poäng för Nod32.

Väldigt stabilt, uppdaterar flera gånger om dagen, är det enda virusprogram som tagit alla "in-the-wild"-virus dom senaste 8 åren.

Och det tar inte alls mycket minne (runt 10 mb mot runt 60 som norton brukade ta innan jag bytte).

Är för övrigt samma antivirus som Microsoft använder, och dom har ju råd att ta dyrare än nod32 om dom hade velat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hämtar aldrig hem program från suspekta vrår på Nätet - något som förstås är en start bidragande anledning till att jag inte behöver bry mig om virusdödare... 😕

Virus kan drabba genom sk. maskar och andra möjliga sätt, inte bara genom programkod som du själv väljer att köra igång.

Jag rekommenderar ett inköp hos http://www.antivirus.se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man än gör så bör man inte installera Norton. Det finns nog knappast något annat program som skitar ner en dator så fullständigt.

Ett paket som jag har mycket goda erfarenheter av är F-secure Internet Security, senaste versionen heter 2006. Innehåller antivirus, spywareskydd, spamborttagare, brandvägg, popupkiller mm. Snabba uppdateringar och bra funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hämtar aldrig hem program från suspekta vrår på Nätet - något som förstås är en start bidragande anledning till att jag inte behöver bry mig om virusdödare... 😆

Virus kan drabba genom sk. maskar och andra möjliga sätt, inte bara genom programkod som du själv väljer att köra igång.

Jag rekommenderar ett inköp hos http://www.antivirus.se.

Oavsett vilket, så har jag inte fått virus på de omkring 10 år som jag har använt PC - så det ligger ändå väldigt mycket i vad jag säger. 😄 Hur får man in en mask om inte genom att programvara har hämtats eller att ett attachment körs så fort man öppnar mailet? Eftersom jag aldrig har drabbats, så är det alltså mindre än mikroskopisk risk att drabbas om man har en kompetent brandvägg och är försiktig med vad man laddar ner. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får man in en mask om inte genom att programvara har hämtats eller att ett attachment körs så fort man öppnar mailet?

Virus smittar genom att ett program exekveras.

Maskar smittar utan att du behöver ladda hem något program. Ingen exe-fil och inte synligt för din skärm.

Maskar smittar genom att de anropar datorer via nätverk/Internet, utnyttjar säkerhetshål (t.ex. i Windows, MSN eller andra program) och kan via dessa säkerhetshål kopiera in sig på din dator. När masken finns på din dator, anropar den andra datorn att masken på din dator ska köras igång och vidare försöka smitta andra.

Jag håller med om att några bra konfigurerade brandväggar är kompententa och kan blocka maskarna innan de når Windows och dess säkerhetshål.

Men brandväggarna hänger inte med i utvecklingen lika snabbt som de borde, maskarna blir smartare och även fast Microsoft fixar 4-5 säkerhetshål i månaden är det ändå ett antal för lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

...men säkerhetshålen i Windows har täppts till av min brandvägg i flera år, så det har egentligen varit mest en principsak att uppdatera Windows. När andra har haft problem med att det har kommit in maskar genom säkerhetshålen, innan de har hunnit uppdatera sitt Windows, har jag lugnt surfat vidare och fått reda på några dagar senare att det har varit problem över hela världen... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Claes i det mesta.. Ett dilema jag har efter som jag bl.a. jobbar som IT-säkerhetskonsult är att jag INTE blir drabbad av alla dessa virus och säkerhtesrisker som man typ läser om 5 dagar senare i tidningen.. Mitt första virus upptäckte jag 1988 men det hann aldrig smitta min dator. Sen har jag varit IT-ansvarig på en kommun med 600 pc-datorer i nätverk med full Internetaccess... Dom erfarenheter jag har är att det är väldigt svårt att bli drabbad av virus..

Varför kanske ni undrar.. Jo helt enkelt för att världens bästa antvirusfunktion och brandvägg sitter i skallen på datoranvändaren. Vet man hur virus smittar och hur hackers kommer åt en dator så är just beteende vid datorn det som är mest avgörande. Med ökade kunskaper så öppnar man inte bilagor, exe-filer.. försöker titta på bilder som heter nicebobbies.jpg.scr etc.. I mina datorer så har jag alltid aktvierat möjligeheten att se hela filnamnet med extension och allt.. Visa dolda filer etc..

Vet inte hur många gånger jag försökt hjälpa människor med 3 antivirusprogram, dubbla brandväggar och ändå är datorn full av dret.. Obskyra sökfunktioner installerade i IE, smileyfunktioner för Outlook express, QuickTime, RealAudio etc.. Datorn är helt enkelt fullsmetade med spyware och virus. 🙂

Med andra ord det spelar ingen roll hur bra brandvägg och antivirusprogramvara man har i sin dator om man beter sig som en idiot då man surfar. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Fast det bästa sättet att slippa virus och trojaner är nog att köra Mac OS X (eller Linux). Då kan man surfa hur man vill och göra musik film och andra "viktiga" saker på samma dator utan virushasslet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med till 90 %

Problemet är bara att de flesta användare har bristande kunskaper - precis som du säger - och/eller är helt ointresserade av datorteknik. De vill ha ett bra fungerande arbetsredskap.

Därför behövs en bra programsvit som tar hand om problemen, uppdateras kontinuerligt och jobbar effektivt i bakgrunden samtidigt som den belastar CPU:n så litet som möjligt.

Jag skulle också kunna berätta om hur jag inte drabbas av några som helst virus/mask/trojan/etc problem. Men det är inte intressant. Däremot är det intressant att så många som möjligt verkligen har fullgoda skydd. Då minskas effekterna av all malware. Inte bara för individen, utan även den globala spridningen. Om alla nätanslutna datorer vore fullgott skyddade skulle mycket vara vunnet.

Ett bra recept heter F-secure Internet Security.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Claes i det mesta.. Ett dilema jag har efter som jag bl.a. jobbar som IT-säkerhetskonsult är att jag INTE blir drabbad av alla dessa virus och säkerhtesrisker som man typ läser om 5 dagar senare i tidningen.. Mitt första virus upptäckte jag 1988 men det hann aldrig smitta min dator. Sen har jag varit IT-ansvarig på en kommun med 600 pc-datorer i nätverk med full Internetaccess... Dom erfarenheter jag har är att det är väldigt svårt att bli drabbad av virus..

Varför kanske ni undrar.. Jo helt enkelt för att världens bästa antvirusfunktion och brandvägg sitter i skallen på datoranvändaren. Vet man hur virus smittar och hur hackers kommer åt en dator så är just beteende vid datorn det som är mest avgörande. Med ökade kunskaper så öppnar man inte bilagor, exe-filer.. försöker titta på bilder som heter nicebobbies.jpg.scr etc.. I mina datorer så har jag alltid aktvierat möjligeheten att se hela filnamnet med extension och allt.. Visa dolda filer etc..

Vet inte hur många gånger jag försökt hjälpa människor med 3 antivirusprogram, dubbla brandväggar och ändå är datorn full av dret.. Obskyra sökfunktioner installerade i IE, smileyfunktioner för Outlook express, QuickTime, RealAudio etc.. Datorn är helt enkelt fullsmetade med spyware och virus. 😆

Med andra ord det spelar ingen roll hur bra brandvägg och antivirusprogramvara man har i sin dator om man beter sig som en idiot då man surfar. 😄

Håller inte med ang brandväggen...

Den är klart viktigare än ett virusprog och den skulle inte jag vilja ha i huvudet på alla användare. Den skulle jag vilja ha fungerande i min dator så jag slipper tänka på skiten.

Fan den kommunen du jobbat i måste ha världens bästa IT-kompetens, bra jobbat! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan den kommunen du jobbat i måste ha världens bästa IT-kompetens, bra jobbat! 😳

Självklart har kommunen central brandvägg samt centralt antivirussystem! 😕

Varför jag hänvisade till just kommunen var för att visa att trots att jag varit inblandad i så myclet IT-jox så har jag ändå erfarenheten att det är svårt att bli drabbad av virus om man använder skallen lite mer är höger pekfinger "klick på musen"

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan den kommunen du jobbat i måste ha världens bästa IT-kompetens, bra jobbat!  😉

Självklart har kommunen central brandvägg samt centralt antivirussystem! 😄

Varför jag hänvisade till just kommunen var för att visa att trots att jag varit inblandad i så myclet IT-jox så har jag ändå erfarenheten att det är svårt att bli drabbad av virus om man använder skallen lite mer är höger pekfinger "klick på musen"

😎

🙂

jo du har allt rätt där men tyvärr så tänker inte alla så...

Min rekomendation är: Använd ALLTID brandvägg om datorn är kopplad till Internet. Virusprog skulle jag nog också sats på tex Panda platinum 7 (funkar mycke bra) samt något ad-aware prog. Är datorn INTE kopplad till Internet skulle jag INTE använda mig av något av programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Jag har provat en massa olika skydd under en massa år men det jag tillslut har fastnat för då det gäller enstaka PC (om man nu inte har en router/brandvägg med bra skydd i) är följande.

Som antvirusprogram. AVG Free Edition Belastar inte datorn så mycket men ger bra skydd.. Kollar också ingående och utgåenende mail samt alla filer som laddas hem via t.ex IE eller MSN.

Som brandvägg Kerio Personal även den brandväggen tar lite processorkraft och den kompletterar AVG bra efter som den erbjuder stop för skadlig kod på webbsidor, popups ads, spyware och lite till. Även den är gratis ocm man bara behöver en basic brandvägg.

För att kolla efter spyware så brukar jag använda AdAware nån gång så och då.

För att rensa skrot och tempfiler ur datorn samt hålla ordning på registret så använder jag Crap Cleaner

Den dator jag sitter på nu har jag bara AVG samt XPs egna brandvägg från SP2. det funkar för mig i alla fall.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...