Jump to content
Annons

Billiga BRA monitorer?


Corto M

Recommended Posts

var till för några minuter sen inne på m-audio studiophile dx4 alt studiopro, men sen läste jag en sågning av dem i monitor...

Så nu tänkte jag göra det enkelt för mig och fråga vad ni kör med?

Billiga för jag vill inte betala mer än max 2000 men helst mindre.

nån som har ett tips?

De ska användas till mixning och en del vanlig musiklyssning (ska sitta med min jobbdator)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Finns inga bra monitorer under 2000:-

Spara och köp riktiga monitorer senare.

Om du inte orkar vänta så köp ett par bra lurar för pengarna istället.

mjae, men du får väl se det relativt, jag sa ju just var jag skulle ha dem nånstans (på jobbet, därav priset...)

så såna kommentarer är ju aningens överflödiga..

LarsGarage: ok, du tycker de duger alltså? hmmm.

ingen som har alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

mjae, men du får väl se det relativt, jag sa ju just var jag skulle ha dem nånstans (på jobbet, därav priset...)

så såna kommentarer är ju aningens överflödiga..

Jasså, så jag ska tolka din fråga "Billiga BRA monitorer?" som att du frågar efter nåt som är sådär?

Jag gav dig även ett tips på att köpa ett par bra hörlurar eftersom ett par monitorer i budgetfåran inte hjälper dig vid mixning utan snarare tvärtom.

Så jag upprepar mitt TIPS,

Köp ett par bra hörlurar istället så får du mycket bättre mixningsmöjligheter eftersom du vill mixa också right?

Va det bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, på sätt och vis kanske du ska tolka det som "sådär"

men rubriken "billiga monitorer som inte låter illa" blir så trist eller hur?

fast jag tror du förstår vad jag menar,

dessutom har jag fina hörlurar, men det blir så svettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, på sätt och vis kanske du ska tolka det som "sådär"

men rubriken "billiga monitorer som inte låter illa" blir så trist eller hur?

fast jag tror du förstår vad jag menar,

dessutom har jag fina hörlurar, men det blir så svettigt.

😎 jo det blir ju det

Men jag känner inte till så många budgetmonitorer, de jag hade först va ett par ESI nEar 05 som jag inte direkt gillade och dom kostar ju 3000:-.

Men hoppas nån annan kan ge dig ett bra tips 😎

Sorry om jag lät dryg på nåt sätt för det va inte meningen, peace 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer Truth B2030A

för 3000kr är mycket prisvärda.

2.995:- för ett par!!!

Behringer Truth B2030A Aktiva studiomonitorer. Inbyggda slutsteg på 75 watt till basen och 35 watt till diskanten. 6 3/4” baselement. Du får en extremt låg distortion och alla par är matchade mot varandra.

jag har själv haft likadana och var mycket nöjda med dom. för det där priset så får du mycket bättre än tex m-audio bx5 som min kommpis hadde.

sen när du får råd så köper du genelec =)

Redigerat av YnNoJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen om jag också låter negativ. Men jag har svårt att komma på något som jag skulle vilja rekommendera någon för det priset. Jag ville dock minnas att jag läst någonting om just Studiophile DX4, kunde dock inte komma på vad. Så jag gjorde en sökning. Det var i tidningen Monitor. Här är en länk:

http://64.233.183.104/search?q=cache:kI834...l=sv&lr=lang_sv

Jag citerar summeringen från den artikeln:

"SUMMERING

M-Audios nya monitor Studiophile DX4 är en liten aktiv närfältare som gör anspråk på att vara användbar i professionella studiosammanhang. Men det är den inte. Jag vill inte ens rekommendera den till fattiga hemmapulare. Ljudet är påfallande grötigt och instängt. Detaljer försvinner och stereobilden är otydlig. Att monitorerna är fattiga i basen är naturligt med tanke på litenheten, men de saknar också en vettig diskantåtergivning. Visst tål de mer ljudtryck än de billigaste PC-högtalarna, men redan vid moderata volymer börjar woofern protestera mot basljud. Designen är okej liksom reglagen och visst är de lättplacerade, men för den som tänker sig att mixa musik är DX4 inget bra val. Skaffa då hellre något ännu billigare eller spara ihop till något bättre."

Den sista meningen får bli mitt råd också.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte har mera pengar än 2000kr

så köp bra hörlurar som du endå behöver

Beyerdynamic DT770Pro. Lurar för mixning/studiobruk har blivit väldigt efterfrågade med åren. Självklart skall man försöka ha ett par riktiga monitorer men det går inte alltid att lyssna i dem. Tyvärr finns det folk som skall sova ( konstiga människor som bor i ens studio, eller var det tvärtom, studion är i hemmet!? ) etc - då är ett par referenslurar guld värda.

DT770 Pro har blivit något av en favortit Europa och nu när vi kan ge dig ett stenhård deal så är det bara att kapitulera. Testa - de är väldigt bra.

enligt mig finns det inge bättre hörlurar för studiobruk. inte för dom pengarna iaf.

pris 1495 på www.musikborsen.se

/JoNnY

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihop...

alltså, jag vill inte låta trist men:

ynnoj: budgeten är som sagt 2000 max

jag har redan hörlurar

violiner: jag har också läst recensionen i monitor (som jag nämnde i första inlägget)

hade jag inte läst den så hade jag köpt dx4:orna.

(det är alltså därför jag frågade här till att börja med)

det blir lite svårt att få bra tips om ni inte ens läser min fråga utan bara andras svar.

Norcomp: jag ska kolla upp ESI, har ingen koll på dem, har du ngt tips på tysk site där jag kan hitta dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ändå ska köra lågbudget; varför inte begagnad vanlig hemstereo? Kolla blocket, köp en stärkare för 300 pistoler och högtalare för 5-700 spänn. Det blir kanske inte heller vad studiomaffian betecknar som "bra" men det lär bli mer prisvärt.

Just my 2 cents som man säger

tjing

bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

behringer gör ju mycket rätt....

Hade jag inte redan haft truth 2031 hade jag provat deras ms40

jag är så nöjd med mina andra behringer prylar att jag absolut vågat...

Tja...hörlurarna hps 3000 var ingen höjdare.....

Kolla om du hittar nån "review" på nätet.....att 1 människa sågar något betyder ju inte att du inte skulle vara nöjd....apropos DX 4

Link to comment
Dela på andra sajter

det blir lite svårt att få bra tips om ni inte ens läser min fråga utan bara andras svar.

Jag är sååå ledsen att jag missade att du hade läst monitor. 😛

Mitt råd kvarstår dock, och det var det viktigaste i det jag skrev, om du läste det och inte bara hakade upp dig på mitt Monitorcitat:

Du får bara skräp för under 2000. För jag läste i alla fall att du skulle mixa med lådorna. Som Vallhagen skriver, du kan lika gärna sätta dit nåra överblivna hemsteroprylar i stället. Du får förmodligen bättre resultat med något sånt än med någon "aktiv pro monitor" för under 2000.

Eller köp något riktigt billigt som "bara låter" tills vidare.

Och då håller du budgeten ännu bättre och kan spara en del av pengarna till något bra när du får råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Finns inga bra monitorer under 2000:-

Spara och köp riktiga monitorer senare.

Om du inte orkar vänta så köp ett par bra lurar för pengarna istället.

Nu är du riktigt sorglig & pinsam, Lavrell.

Corto M: Lyssnande är subjektivt, gå till affären med din platta och digga. Sen kan man lära sig vilka högtalare som helst. Jag säger det igen, Dumb Dan från forumet släpper skivor och får respekt för sina mixar från alla håll. Han använder sin farmors gamla plastiga högtalare.

Och Moniter för 2000 spänn klarar säkert av vad de gör. 😉

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Svaret heter begagnat.

Alesis M1 finns säkert att hitta i olika utföranden.

Kanske är de lite för stora att ha på jobbet?

Men sök på beg så hittar du säkert nåt användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer Truth B2030A

för 3000kr är mycket prisvärda.

2.995:- för ett par!!!

Behringer Truth B2030A Aktiva studiomonitorer. Inbyggda slutsteg på 75 watt till basen och 35 watt till diskanten. 6 3/4” baselement. Du får en extremt låg distortion och alla par är matchade mot varandra.

jag har själv haft likadana och var mycket nöjda med dom. för det där priset så får du mycket bättre än tex m-audio bx5 som min kommpis hadde.

sen när du får råd så köper du genelec =)

Hmm, Behringer Truth har INTE extremt låg distorsion. De är ju inte ens mediokra.

Lavrell har rätt, man får inte en BRA monitor för under 2000. Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)
m-audio bx8a??? varför nämner ingen dessa monitorer?

tycker jag verkar vara ett bra alternativ eller har jag fel?

Kanske för att de ligger på ca 4k. Han sa ju max 2000.

Mkt bra lådor annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

m-audio bx8a??? varför nämner ingen dessa monitorer?

tycker jag verkar vara ett bra alternativ eller har jag fel?

Kanske för att de ligger på ca 4k. Han sa ju max 2000.

Mkt bra lådor annars.

Vad jag kan se så ligger dom på 2295:-

Jag tänkte att 300 spänn över inte va så farligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår fråga det här.. Och för 2000 spänn kan jag bara rekomendera nåt begagnat.

Jag håller med Lawrell.. För 2000 kronor hittar du inga monitorer som skulle kunna användas för seriös referenslyssning/mixning.

Om du sätter gränsen vid det dubbla börjar det likna nåt.. Då skulle jag tveklöst rekomendera ett par Behringer 2031A.

Men bara för att Corto M ska förstå hur absurd jag tycker grundfrågan låter så gör jag en idiotisk liknelse " Var kan jag hitta en BRA sportbil för 200.000 :- " som du ser så kan svaret bara bli genom att köpa nåt begagnat 😉

EDIT: Kom på en sak.. Är du händig och kan bygga själv så ska du genast kolla in

http://www.valutronic.se/sq-50.html Det är verkligen prisvärda högtalare 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Corto M: Lyssnande är subjektivt, gå till affären med din platta och digga. Sen kan man lära sig vilka högtalare som helst. Jag säger det igen, Dumb Dan från forumet släpper skivor och får respekt för sina mixar från alla håll. Han använder sin farmors gamla plastiga högtalare.

Och Moniter för 2000 spänn klarar säkert av vad de gör. 🙂

Jo, håller absolut med. Gå och lyssna, så att du själv kan höra om det duger åt dig.

Däremot så tror jag visst att en gammal stereo i de allra flesta fall är bättre än ett par "studiomonitorer" för under 2000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, oj vad det tog fyr. Billigt och bra. 🙂

Förresten vad gäller det där med en bra sportbil för 200.000,

man ju faktiskt en bra bil, om man vet vilken japan man ska köpa och trimma o modda o chippa. (tillochmed ny) Och det var f.ö precis ett sånt svar jag var ute efter,

men jag ska kolla begagnat det hade jag faktiskt inte tänkt på.

tack för svaren 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...