Jump to content
Annons

Varför svarar min synt bara på sf2 och inte midi?


EkenMusiX

Recommended Posts

hej! jag undrar varför min synth har blivit tyst på alla midikanaler.. men fungerar på audioinstrumenten.

Jag tror inte att jag har ändrat nåt någonstans.

jag har en enkel synth med midiklaviatur och inget mer som är kopplad till datorn..

ändrar alla instrumrnt, volym, pan, etc i datorn..

skulle vara tacksam om nån visste var felet låg..... 😆

sen jag laddade hem några sounfonts ( sf2) har allt betätt sig under 😎 ligt..

kan det ha med dem att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

oj då,, inget midispår som jag spelat in verkar heller inte fungera // har kollat i ljutkontrollen nere till v'nster i windowws , och midivolymen är på full, och ljudet är på.... snälla HJÄLP! 🙁

Allt midiljud har försvunnit..... vad beror det på?

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte felet du beskriver. Tyst på midikanalerna men funkar på audioinstrument? Woot.

exakt, alla audiosaker fungerar men inte nån midisekvens ..

Ljudspår som innehåller förinspelat material i exempelvis wave-format funkar, men inte midispår, alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte felet du beskriver. Tyst på midikanalerna men funkar på audioinstrument? Woot.

exakt, alla audiosaker fungerar men inte nån midisekvens ..

Ljudspår som innehåller förinspelat material i exempelvis wave-format funkar, men inte midispår, alltså?

precis..

det hela kom när jag laddade hem / började RIKTIGT använda soundfonts

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är GM-ljuden ( 1 Grand Piano, 2 Fingered Bs., etc.) som inte låter ska du kolla i ljudinställningarna i windows kontrollpanel, fliken "Audio" vad som står i

"MIDI music playback"- rutan, ska stå nå't i stil med "Microsoft GS Wavetable SW Synth", och inte typ "USB MIDI device" (eller ditt MIDI keyboard).

Kolla också i windows volymkontroll att regeln "SW Synth" är uppdragen och inte mute'ad.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! jag undrar varför min synth har blivit tyst på alla midikanaler.. men fungerar på audioinstrumenten.

Har svårt att förstå hur ditt MIDI klaviatur kan fungera på Audiospår ?

exakt... synthen fungerar på audioinst. men inte på nån midikanal.. ( inget inspelat midi hörs)

det hela började ( tror jag) när jag laddade hem några soundfonts.. och började använda dem

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! jag undrar varför min synth har blivit tyst på alla midikanaler.. men fungerar på audioinstrumenten.

Har svårt att förstå hur ditt MIDI klaviatur kan fungera på Audiospår ?

exakt... synthen fungerar på audioinst. men inte på nån midikanal.. ( inget inspelat midi hörs)

det hela började ( tror jag) när jag laddade hem några soundfonts.. och började använda dem

nej,, alltså klaviaturen funkar på audio instrument. sounfonts , men inte på midispår.

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

alltså.. allt midi-ljud verkar vara borta, .....

hur får man tillbaka det // inställningarna asså..

har kollat lite i midi options. möjligt att det finns där, men jag verkar inte hitta det..

ochså kollat ljudvolymkontrollen nere i högra hörnet av windows. allt verkar stämma där..

OBS!. ljudet fungerar från synthen i ljudkortsprogrammet ( sounblaster live) men inte i logic.

så jag antar väl att det gömmer sig inuti logic.

man jag vet inte var..

snälla hjälp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligvis har du inget som MIDI spåren skall hämta sina ljudifrån.

M.A.O Ingen Midiljudbank.

MIDI Ljude låter för övrigt inget bra så varför använda det ? ? ? ?

Använd dig av dina Soundfonts istället ..

Du får kolla vilken Midi drivrutin din MIDI använder sig av i logic.

Creative eller nått annat säkerligen.

Det kan du göra i enviromet.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

tack,,

jag använder midi för och veta hur det kommer låta ( min dator är för seg för att sf2 ska höras exakt när man trycker 😉) men jag ska köpa ny

men det är klart jag håller med att sf2s är asmycket bättre..

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

tack,,

jag använder midi för och veta hur det kommer låta ( min dator är för seg för att sf2 ska höras exakt när man trycker 😆) men jag ska köpa ny

men det är klart jag håller med att sf2s är asmycket bättre..

var hittar man midi-inställningar i logic?

( har kollat environment)

Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar finns något samband....

när jag har ljudkorts synthen ( i ljudkortsprogrammet) uppe UTAN logic igång så fungerar det..

men om jag har logic igång samtidigt som jag har ljudkortsprogrammets synt. så kommer det inget ljud.

i logic arrange window, så kan man ändra driver på midi-instrumenten:

* SB, LIVE,,, som är den som jag egentligen skall ha fungerar inte..

men om man byter till : Microsoft GS så blir det segare och dåligare ljudkvaligete.

alltså är det någon inställning för SB live UGA... ( ljudkortet) drivern, som måste få sitt ljud tillbaka,, men......

hur gör man??

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är GM-ljuden ( 1 Grand Piano, 2 Fingered Bs., etc.) som inte låter ska du kolla i ljudinställningarna i windows kontrollpanel, fliken "Audio" vad som står i

"MIDI music playback"- rutan, ska stå nå't i stil med "Microsoft GS Wavetable SW Synth", och inte typ "USB MIDI device" (eller ditt MIDI keyboard).

Kolla också i windows volymkontroll att regeln "SW Synth" är uppdragen och inte mute'ad.

va?? ska man inte ha den synt man har: SB live! UART?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...