Jump to content
Annons

Midi problem


tricky mickie (oregistrerad)

Recommended Posts

tricky mickie (oregistrerad)

Tjena.

Jag får ingen midisignal ut från min POD 2.0 och vet inte vad jag gör för fel??

Jag kör midi med min keyboard och det funkar felfritt men när jag kopplar in POD:en så blir det ingen signal. Hoppas någon här kan hjälpa mig för jag begriper inte varför det inte funkar...

Hoppas på hjälp.

Tricky..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tricky mickie (oregistrerad)

Jo jag har kopplat in min pod för att min dator ska kunna ta emot när jag spelar med min gitarr!

Poden har out o in till datorn med en såkallad midisladd som jag kopplar i min joysticksport i ljudkortet (sounblaster live 1024)

Använder cubase sx 2.0.............när jag använder min keyboard e det inga problem, kontakt direkt, men när jag utan att ändra inställningar ändrar till poden blir det ingen signal som mottags.

Link to comment
Dela på andra sajter

tricky mickie (oregistrerad)

Ah men snälla förklara lite mer, det jag inte förstår är varför finns det midi i den om det nu inte funkar???

I så fall vad ska man ha för grejor för att den ska funka med midi? Jag menar finns det midi ska man väl kunna använda det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillsammans med POD:en kommer en CDskiva med styrprogramvara för att ratta in ljud via dator i stället för att ratta på POD:en och då använder den sig av MIDI för att kommunicera mellan dator > POD och vice versa....

Redigerat av mkringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

tricky mickie (oregistrerad)

Okej Men varför får inte poden kontakt med datorn det är det som är det igentliga problemet?? Ska den ställas in på nått speciellt sätt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftet med midi utgången på din POD är att kunna skicka t.ex program change data, säg att du byter en patch på poden så kan den skicka vidare informationen till t. ex ett effekt rack så byter den patch samtidigt.

För att omvandla det du spelar på gitarr till midi behöver du en s.k. hexafonisk mikrofon (Roland GK-3)som du sedan kopplar till en midiconverter eller gitarrsynt (Roland GR-33) som kan omvandla signalen från mikrofonen till midi. Det finns säkert fler än roland som tillverkar sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag har installerat programvaran som finns på CD:n men programet säger att poden inte finns??

Det kan jag tyvärr inte hjälpa till med, jag har ingen POD själv... men det finns gott om pod användare här på forumet så någon borde veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

tricky mickie (oregistrerad)

Okej jag tackar så mycket för dina svar och hoppas jag kan få hjälp av någon annan....

Tackar för din tid.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

varför vill du konvertera signalen till midi? resultatet blir ju bara sämre än om du kör tele... eller vad har du tänkt dig?

Innan det blir alldeles förvirrat är det nog bäst att reda ut ett par saker.

Man kan ALDRIG skicka en audio signal via midi, det är två helt olika saker. Via midi sänder man information om t. ex vilken ton som skall spelas, hur hårt anslaget är etc. Detta kan sedan tas emot av en synt eller en sampler, ja i princip det mesta som kan styras via midi. Syftet med att omvandla gitarrsignalen till midi är att man sedan kan spela t. ex på en synt med gitarren.

Redigerat av Straka
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...