Jump to content
Annons

Hur spelar ni in gitarr? (+ lite 421-frågor)


Torwald

Recommended Posts

Diskussionen har ju varit uppe förr, men det vore intressant med en mer överskådlig och allmän diskussion! Hur spelar ni in elgitarr, elbas och akustiskt? Det mest intressanta är väl att höra hur folk mickar sina stärkare och fixar basljudet, men alla infallsvinklar är självklart välkomna.

Personligen brukar jag ha två sm57:or i 45 graders vinkel mot varandra, det vill säga en mot konens mitt och en mot konen. Sedan har jag en rumsmick, oftast en kondensator.

En detalj som jag skulle tycka var väldigt intressant att höra, är hur folk gör med gitarrerna som spelas in. Inte EQ och så, utan hur kanalerna blandas. Personligen tar jag in alla tre kanalerna separat och gör ett gruppspår av det, och sätter en gemensam kompressor på. Jag har hört att vissa föredrar att redan vid mixerbordet ställa in en lagom blandning av nivåer, och helt enkelt bara ta in en signal för inspelning, för att på så sätt hålla mixen ren, och så vidare.

Hur gör ni?

Sedan har jag en allmän undran om 421:or. Enlig Sennheisers hemsida ska 421 II:orna ta upp frekvenser ner till 30hz. Hur är det med de klassiska 421:orna? Hur mycket fina säljarsiffror är det i dessa siffror? Om det är sant att den tar upp 30hz-nivåer, då skulle den väl passa rätt bra till inspelning av elbas (eller baskagge?)? Kanske till och med femsträngat...? Hur bra är 421:an jämfört med sm57:an? Alla rekomenderar ju den ständigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur det är med 421:ans frekvensomfång kan jag inte svara på men vi har en gammal (grå) 421:a som vi använder till väldigt mycket.

Har läst lite här och där att folk använder den till bastrumma men vi har inte lyckats att få det att låta bra så bra än. Däremot är det riktigt bra på virvel och givetvis gitarrstärkare. Brukar köra den tillsammans med Oktavas bandmikron.

Kanske inte så bra svar men nu vet du en till som gillar den. Hade gärna bytt ut några av våra SM57:or mot 421:or!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många frågor på en gång. 😛

En detalj som jag skulle tycka var väldigt intressant att höra, är hur folk gör med gitarrerna som spelas in. [...] Personligen tar jag in alla tre kanalerna separat och gör ett gruppspår av det, och sätter en gemensam kompressor på. Jag har hört att vissa föredrar att redan vid mixerbordet ställa in en lagom blandning av nivåer, och helt enkelt bara ta in en signal för inspelning, för att på så sätt hålla mixen ren, och så vidare.

Hur gör ni?

För mig är det mest en praktisk detalj. Har jag utrymme /tillräckligt många ingångar kvar) kör jag in varje spår separat. Brukar använda en närmick och en distansmick. Vid mix brukar jag panorera dom olika för att försöka skapa en rumskänsla.

Sedan har jag en allmän undran om 421:or. [...] Om det är sant att den tar upp 30hz-nivåer, då skulle den väl passa rätt bra till inspelning av elbas (eller baskagge?)? [...] Hur bra är 421:an jämfört med sm57:an? Alla rekomenderar ju den ständigt.

421'an är väl ingen basmick i egentlig mening, den har ingen hypad botten såsom D112, B52 osv. Men jag gillar den botten som finns. Jag brukar tycka den låter mjuk och ärlig. Använder den ofta till gitarr- och baskabinett. Ibland till bastrumma, lika ofta till virvel.

Bättre eller sämre än SM57? Omöjligt att svar på, men precis som Ketri föredrar jag 421 framför SM57. Dess största nackdelar är väl storleken och priset.

Slutligen några länkar till liknande diskussioner:

Stort elgitarrljud, Hur?

Mickning av basförstärkare

Spela in Bas, hur blir det snyggt?

Link to comment
Dela på andra sajter

gura / bas / synt / sång -->genom boxar -->mixer -->ljudkort

boxarna gör ljudet oberoende av förstärkare 😛

Smidigt värre! Vad säger musikerna om det? Gitarrister med svindyr vintageutrustning brukar ju inte ropa HURRA när man tar fram Line6:en, direkt. Till bas tycker jag dock det fungerar bra, om man har en bra box. Jag har en sansamp jag använder flitigt. Låter inte rör direkt, men det duger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det är med 421:ans frekvensomfång kan jag inte svara på men vi har en gammal (grå) 421:a som vi använder till väldigt mycket.

Har läst lite här och där att folk använder den till bastrumma men vi har inte lyckats att få det att låta bra så bra än. Däremot är det riktigt bra på virvel och givetvis gitarrstärkare. Brukar köra den tillsammans med Oktavas bandmikron.

Kanske inte så bra svar men nu vet du en till som gillar den. Hade gärna bytt ut några av våra SM57:or mot 421:or!

Jag är rätt inne på att skaffa en 421:a till min (väldigt anspråkslösa) samling. Gitarr och virvel är väl, som du säger, det som den främst kommer användas till, men även basgitarr, och då i så fall i kombination med en lajnad signal.

Tackar för svaret!

Mer, mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många frågor på en gång. 🙂

För mig är det mest en praktisk detalj. Har jag utrymme /tillräckligt många ingångar kvar) kör jag in varje spår separat. Brukar använda en närmick och en distansmick. Vid mix brukar jag panorera dom olika för att försöka skapa en rumskänsla.

421'an är väl ingen basmick i egentlig mening, den har ingen hypad botten såsom D112, B52 osv. Men jag gillar den botten som finns. Jag brukar tycka den låter mjuk och ärlig. Använder den ofta till gitarr- och baskabinett. Ibland till bastrumma, lika ofta till virvel.

Bättre eller sämre än SM57? Omöjligt att svar på, men precis som Ketri föredrar jag 421 framför SM57. Dess största nackdelar är väl storleken och priset.

Slutligen några länkar till liknande diskussioner:

Stort elgitarrljud, Hur?

Mickning av basförstärkare

Spela in Bas, hur blir det snyggt?

Tack för det utförliga svaret! Intressant att läsa om andras tillvägagångssätt. Har aldrig testat att panorera rumsmicken annorlunda än det andra, däremot brukar jag ha olika panoreringar på eventuella dubbar. Effekten är ju inte riktigt densamma, men jag har sällan haft som mål att skapa gitarrljud med mycket rum i.

Att 421:an inte har någon "hypad" botten, det innebär väl inte i praktiken att den är olämplig för bas? Kan tänka mig att man inte vill ha den till kick eftersom man där ofta vill ha ett lite mufflat ljud, men för att fånga det karakteristiska i ett basljud känns det ju som att en mick som tar midden bra är viktigt. Sedan kan man ju alltid kombinera med en lajnad signal för att få subnivåer.

Att priset är en nackdel är ju ganska uppbart (jag är fattiglapp 😕 ), men jag kom och tänka på en liten sak när du nämner storleken. Hur placeras en 421:a egentligen? Fram/baksida?

Tack så mycket för länktipsen! Jag ska definitivt läsa igenom det där. Jag tar det även som en liten pik, jag misstänker att detta ämne är aningen uttjatat. Ber om ursäkt för det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Enlig Sennheisers hemsida ska 421 II:orna ta upp frekvenser ner till 30hz. Hur är det med de klassiska 421:orna? Hur mycket fina säljarsiffror är det i dessa siffror? Om det är sant att den tar upp 30hz-nivåer, då skulle den väl passa rätt bra till inspelning av elbas (eller baskagge?)? Kanske till och med femsträngat...? Hur bra är 421:an jämfört med sm57:an? Alla rekomenderar ju den ständigt.

Värden som anges utan avvikelser är inte så mycket att gå på, men produktbladet för 421II visar en frekvenskurva som börjar dyka redan vid 70-80 Hz, o nere vid 30 Hz är den väl under 10dB lägre än vid 90 Hz.

Tycker ändå den funkar bra att micka bas med, om man linar oxå.

Jag fick ändå mycket bättre basåtergivning med min Milab.

Till elgitarr funkar den bra, gärna ihop med en SM57.

Inte bastrumma dock enl min mening. Det blir mest bonk-bonk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Värden som anges utan avvikelser är inte så mycket att gå på, men produktbladet för 421II visar en frekvenskurva som börjar dyka redan vid 70-80 Hz, o nere vid 30 Hz är den väl under 10dB lägre än vid 90 Hz.

Tycker ändå den funkar bra att micka bas med, om man linar oxå.

Jag fick ändå mycket bättre basåtergivning med min Milab.

Till elgitarr funkar den bra, gärna ihop med en SM57.

Inte bastrumma dock enl min mening. Det blir mest bonk-bonk...

Där fanns produktbladet, tackar, såg ingen länk (jag är ju halvblind). Låter lovande att den låter bra, ska nog sjutton försöka lägga vantarna på en 421:a. Finns det några beggade någonstans? Verkar inte finnas många i Sverige, kanske om man kollar på engelska och tyska ebay... Lite risky, känns det som, att köpa beggat från utlandet.

Tråkigt att diskussionen dog ut så snabbt! Antar att den har varit uppe för många gånger förut. Hursomhelst, det hade ändå varit intressant att höra vad folk har för erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...