Jump to content
Annons

hur funkar freefilter finessen


nissenisse (oregistrerad)

Recommended Posts

nissenisse (oregistrerad)

hej, använder pluggen freefilter (EQ prgr)i wavelab. Eq:a manuellt funkar hur bra som helst,m en fattar inte hur "learn" funktionen funkar, meningen är att man ska kunna lära freefilter en eq kurva fr tex favvo artisten o sen anv på egen wav fil.

Får det att funka att det låter som eq kurvan ändras men när man "apply":ar så förljer inte dennya eq inställningen med, hmmmmm, vad gör jag för fel??

nissenisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Öppna källfilen...

Öppna FreeFilter...

Tryck på Source och sedan Learn...

När Pluggen har lärt sig mönstret..

Tryck ur Source och learn...

Öppna destinationsfilen...

Klicka på Dest. och sedan Learn...

Sen när pluggen lärt sig mönstret i den nya filen...

klickar du ur learn och klickar på Match...

Alltså... först lära sig orginalfilen...

...sedan lära sig destinationsfilen

...sen klicka på Match!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med Wavelab i tre år i min lilla studio. Fick idag möjlighet att prova Free Filter och jag höll på att ramla av stolen!

Här har jag slitit med att mixa och mastra en platta i en vecka och när allt satt på plats, och jag kände mig hyfsat nöjd, tänkte jag att jag skulle testa att jämföra hur mina mixar låter ställd mot en av världens bästa plattor. Alltså lastade jag in Weezers första CD i datorn, valde "No One Else", lärde in första versen och matchade den mot mina låtar.

Vips var det som om nån hade lyft bort den osynliga filten som lagt sig över mina monitorer. Fram trädde den där mixen som jag hela veckan känt legat och lurat men som jag bara inte kunnat locka ut (ungefär som när katten har gömt sig under soffan när man ska hem från stugan)!

Vill härmed också Ric Ocasek för en fantastisk produktion. Dina snedsteg med The Cars är härmed för alltid förlåtna!

En annan bra grej med Free filter är att man ser vilka frekvenser man klantat bort i mixen. Mycket lärorikt.

/giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

Freefilter är väl rätt gammal och utvecklas inte längre, men jag tror att det ska finnas en DirectX-version. En nyare variant - endast VST tyvärr - är Voxengo CurveEQ som låter helt okej.

Voxengo CurveEQ implements SpectruMatch spectrum matching technology that allows you to perfectly transfer a spectrum's slope from one recording to another. This allows you to `copy' a frequency balance of existing mixes so that other mixes that are still in the works will sound better.

http://www.voxengo.com/curveeq/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Free Filter jag fick testa var en DX version. Det finns flera bra pluggar i det masteringspaketet. Märkligt att det inte görs längre...

Går det ens att köpa?

Plockade hem en demo av Voxengo CurveEQ men har inte riktigt hajat den än.

Idén är nog bra men det verkar ta en stund att få nåt vettigt ur den.

/giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

Plockade hem en demo av Voxengo CurveEQ men har inte riktigt hajat den än.

Idén är nog bra men det verkar ta en stund att få nåt vettigt ur den.

/giggsy

Kolla i Voxengos programmapp (Start-menyn). Det finns en bra genomgång av de olika delarna där (Help).

Link to comment
Dela på andra sajter

nissenisse (oregistrerad)

tack Andreas L, för ett utförligt svar, det var precis så långt som jag hade förstått, men resten....

"Får det att funka att det låter som eq kurvan ändras men när man "apply":ar så förljer inte dennya eq inställningen med, hmmmmm, vad gör jag för fel??"

får allstå inte det hela nedbränt, det finns ju massa reglar (röda+blå) som man kan dra i, men de ändras inte vid "match", bara om man drar i dem manuellt,

Frågan återstår allstå, hur får man med "match"ningen vid "apply"?

nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen nissenisse...

Du skall inte hålla på och bråka med reglarna bara för sakens skull. De skall inte ändra sig bara för att du aktiverar "Match" på målfilen.

Hör du inte att ljudet ändras när du klickar på match? Joo.. det måste du göra om du gör som jag beskrev.

Reglarna kan du sedan ändra för att justera i efterhand.

När du sedan pratar om "Apply" så vet jag faktiskt inte vad du menar? Hittar inte själv någon sådan knapp någonstans alls.. När du är nöjd med ljudet så är det ju bara att rendera filen och se glad ut (förutsatt att du inte har råkat "bypassa" hela effektkjedjan...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...