Jump to content
Annons

Recommended Posts

Certeza (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag undrar om man bör mixa tex alla ljud och alla trummor för sig när man sätter ihop ett beat? Och isåfall vilken form av kompressor ska man mixa i ?

tacksam för sbvar

Annons
Certeza (oregistrerad)
Postat

ja asså..

mixa alla ljud för sig och alla trummor snares o sånt för sig.. eller mixa allt tillsammans?

Certeza (oregistrerad)
Postat

Det är det jag inte gör.. ja mixar allt tillsammans men har svårt att hitta en bra kompressor o mixa skiten i..

låter aldrig riktigt bra.. iaf inte när ja försöker mixa beatsen i audition..

förstår inte riktigt

Postat

Förstår nog inte riktigt frågan, men jag kan försöka ändå.

Tror att du undrar ifall man ska mixa dom enskilda spåren för sig.

Är de det du undrar så är svaret: JA.

Man lägger ju tex. olika mycket kompressor på dom olika spåren. Jag brukar tex komprimera virveln stenhårt för att få fram det ljudet jag vill ha.

Plus att dom olika spåren behöver ju olika effekter för att låta bra. Tex kaggen kanske inte låter så fräck med reverb, medans virveln låter kalas med reverb. Osv...

Postat

Om du förklarar lite tydligare hur du menar att du mixar osv kanske

du får mer korrekta svar av andra.

Och vad har Audition med det här att göra.

Jag fick intrycket att du använda FL Studio ?

😲

Vidare finns det säkerligen hundratals trådar om just Mixning/Mastering i detta Forum.

Börja med att söka där och läsa det som står så kommer allt säker lösa sig.

Postat

Kicken: ställ önskad volym, lägg på en egen kompressor

Hihat/Shaker: ställ önskad volym samt panorering, och lägg på en egen kompressor, kanske ett reverb

Snare/clap: Ställ önskad volym, och lägg på en egen kompressor, kanske ett reverb

när detta är gjort och allt låter bra, kan man lägga en kompressor till (på masterregeln, eller om du skickar alla trumljud till en bus) för att komprimera ihop hela paketet, det gör att det blir liet mer av en helhet av beaten.....

Postat

Jag skulle svara både och. Föst mixar man varje ljud för sig tills man tycker att de är okej (reverb t ex kan man ju inte bara lägga på hela låten) och sen mixar man hela låten genom att lägga på en kompressor eller limiter eller vad man nu vill ha.

Certeza (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren! Ska försöka, åter kommer väl om det krånglar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.