Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÀste den hÀr artikeln idag.

Det Àr ju en sak att man kör med DRM-koder och Copy Control och Àr öppen med det vid försÀljningen. Jag som kund vet dÄ vad jag ger mig in pÄ nÀr jag köper skivan. Men att smyga pÄ det hÀr viset ger jag inte mycket för.

Dessutom gÄr det ju bara ut över dem som de facto köper skivan, alltsÄ de laglydiga kunderna. De som tankar ner lÄtarna över fildelningsnÀtverk kommer inte att drabbas.

Inte för att jag pĂ„ nĂ„got vis stöder piratkopiering, men jag tycker att Sony gĂ„r Ă„t helvete för lĂ„ngt hĂ€r. Det kommer nog att dröja innan jag köper en skiva av dem igen. Snacka om dĂ„lig marknadsföring... 😉

Annons
Postat (redigerat)

1) Intressant att de sÀger Sony, det Àr ju numera Sony/BMG. Men det Àr ju Aftonbladet sÄ...

2) Det finns inte i Sverige sÄ vi kan andas ut.

3) Ett hÀrligt storebror-ser-dig-samhÀlle kan det bli om Sony/BMG lyckas krÀnga nÄgra sÄdana skivor.

4) Jag hatar program som slöar ner datorn

5) Det hÀr Àr bara Ànnu ett teckan pÄ skivbolagens okunskap.

Redigerat av Thimmie
Postat (redigerat)

Egentligen ingen större nyhet dÄ det funnits pÄ datorsidan av nöjesbranschen det senaste Äret i form av StarForce. Ett program som installeras i hemlighet pÄ datorn och som söker efter specifika sektorer pÄ cd-skivor och gör annat hyss vilket slöar ned datorn.

/Majken

Redigerat av Majken
Postat
Egentligen ingen större nyhet dÄ det funnits pÄ datorsidan av nöjesbranschen det senaste Äret i form av StarForce. Ett program som installeras i hemlighet pÄ datorn och som söker efter specifika sektorer pÄ cd-skivor och gör annat hyss vilket slöar ned datorn.

/Majken

SedÀr, det visste jag inte. Hur vet man om man Àr drabbad och vad gör man Ät det? Jag skulle vilja ha lite kontroll över min dator...

Postat
...och hÀr Àr originalartikeln av "Sonyavslöjaren".

http://www.sysinternals.com/blog/

Hur som helst, det gÀller att vara noga med vad man stoppar i datorn och alltid tacka nej om nÄgot försöker installera sig...

Hej och hÄ... det dÀr var jobbigt att fÄ bort.

Postat

Hur som helst, det gÀller att vara noga med vad man stoppar i datorn och alltid tacka nej om nÄgot försöker installera sig...

Oj, intressant lÀsning. Han tycks lÀra ut en del knep och bra saker att titta efter pÄ vÀgen som kan vara till hjÀlp nÀr man jagar spyware eller dylikt. Skall sÀtta mig i helgen och lÀsa.

Stort tack! đŸ˜Č

/Majken

Postat

Har du inte RootKitRevealer sÄ kan jag rekommendera ett test. Man bör ha litet kunskaper för att tolka resultaten, men det Àr ett intressant verktyg i dessa tider...

Postat
Egentligen tycker jag att det Àr bra, eller?

Med risk för att starta en ideologisk diskussion som jag inte vill delta i:

Nej!

Inte för den som fÄr sin dator kidnappad och nedslöad.

Och inte för Sony som fÄr negativ image genom att de har dÄligt omdöme. Som dessutom smittar av sig pÄ resten av skivbranschen, Àven de smÄ.

Postat

Tack för lÀnken! DÄ vet man hur man raderar deras program.

Sysinternals Ă€r förresten riktiga hjĂ€ltar. Jag gillar deras BSOD-skĂ€rmslĂ€ckare 🙂

Postat

Sony anvĂ€nder tydligen DRM av konkurrensskĂ€l, inte pga. piratkopiering... 😛

this DRM is not at all about making the CD immune to piracy. Instead, its part of a pissing contest between Sony and Apple:  Variety writes that "the new copy protection scheme — which makes it difficult to rip CDs and listen to them with an iPod — is designed to put pressure on Apple to open the iPod to other music services, rather than making it dependent on the iTunes Music Store for downloads."

You mean to tell me that this isn't even about P2P and unauthorized downloading? How annoying is that? Sony has their panties in a bunch cause Apple has been kicking their arses all over the innovation and digital music schoolyard?

Sonys onlinebutik Connect gÄr inte lika bra som iTunes gör, och Sony Àr avundsjuka.

"If you have a Mac computer you can copy the songs using your iTunes Player as you would normally do."

😛

PÄ en Mac slipper man alltsÄ dessa rootkit/spionprogram, skivan gÄr att spela upp i datorn utan problem, och slutligen gÄr den att överföra till digitala ljudfiler pÄ hÄrddisken!

SkÀlen att vÀlja Mac blir bara fler...

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

sluta tanka skivor sÄ behöver ni inte vara rÀdda att programet ska pÄverka er nÄgot ...

Katla (oregistrerad)
Postat
sluta tanka skivor sÄ behöver ni inte vara rÀdda att programet ska pÄverka er nÄgot ...

Hur menar du? De som tankar gÄr vÀl alltid fria nÀr det gÀller sÄnt hÀr?

Postat

Vad har "tanka skivor" med saken att göra? 😎

Det hÀr handlar om ett original av en audio cd frÄn amerikanska Sony. Ett rootkit, dolt för anvÀndaren, installeras utan förvarning precis som trojaner. Denna Windows-tjÀnst kapar CD-spelaren i datorn för att ha DRM-kontroll.

Postat

Jag misstÀnker att sony kommer attt riskera ett flertal stÀmmningar i det hÀr fallet ....

Helt fel att göra sĂ„hĂ€r ju.. 😠

Postat

Sluta köp CD-skivor och ladda ner dem istĂ€llet sĂ„ slipper ni oroa er. 😠

Postat

Sysinternals verkar ju grymt intressant. Paranoid som jag Àr Àr det vÀl bÀst man sÀtter sig in i RKR nÀr man har lite tid över.

Vad gÀller Sony beteende... *suck* Konstigt (?) att man inte ser samma beteende hos nÄgon annan bransch. Filmbranschen ligger vÀl hack i hÀl, men företag som tillverkar spel och annan mjukvara ger ju bort grejerna i jÀmförelse.

Postat

Grrrr...

Satt just och skulle rippa ner Röyksopps CD för att kunna lyssna pÄ den i mp3-spelaren, men si det gick inte... -Satans jÀvla kopieringsskydd!!

SÄ jag fÄr vÀl ta och ladda ner den nÀr jag kommer hem dÄ istÀllet, för jag vill ju faktiskt kunna lyssna pÄ den...

Postat

Sony slÀppte igÄr mjukvara för att ta bort cloaking-tekniken. Bra drag dÄ den skulle kunna anvÀndas av virus och spyware genom att bara döpa filerna till $sys$.

/Majken

Postat (redigerat)

LÀser man IDG aktivt efter all skit industrin hittar pÄ med skydd blir man bara sur och irriterad.

NÀr sedan sÄna hÀr tilltag kommer fram blir man helt jÀvla förbannad. Finns inte i Sverige... Visst. SÀga vad man vill det tror jag inte ett skit pÄ med tanke pÄ att sidor som TPB hostas hÀr.

Sony anvÀnder tydligen DRM av konkurrensskÀl, inte pga. piratkopiering... 

QUOTE (http://bigpicture.typepad.com/comments/2005/10/drm_crippled_cd.html'>http://bigpicture.typepad.com/comments/2005/10/drm_crippled_cd.html)

this DRM is not at all about making the CD immune to piracy. Instead, its part of a pissing contest between Sony and Apple:  Variety writes that "the new copy protection scheme — which makes it difficult to rip CDs and listen to them with an iPod — is designed to put pressure on Apple to open the iPod to other music services, rather than making it dependent on the iTunes Music Store for downloads."

You mean to tell me that this isn't even about P2P and unauthorized downloading? How annoying is that? Sony has their panties in a bunch cause Apple has been kicking their arses all over the innovation and digital music schoolyard? 

Sonys onlinebutik Connect gÄr inte lika bra som iTunes gör, och Sony Àr avundsjuka.

QUOTE (http://bigpicture.typepad.com/comments/2005/10/drm_crippled_cd.html)

"If you have a Mac computer you can copy the songs using your iTunes Player as you would normally do."

PÄ en Mac slipper man alltsÄ dessa rootkit/spionprogram, skivan gÄr att spela upp i datorn utan problem, och slutligen gÄr den att överföra till digitala ljudfiler pÄ hÄrddisken!

SkÀlen att vÀlja Mac blir bara fler... 

Jaha... se pĂ„ fan. Vilka drabbar detta i lĂ€ngden tro? Inte fan apple utan oss kunder. 🙂

Redigerat av L.C
Postat (redigerat)

UpptĂ€ckte nyss pĂ„ IDGs hemsida att en skiva jag köpte i Nashville i maj i Ă„r Ă€r med pĂ„ den lista som har det nya "skyddet". "Lista: Sonyskivorna som installerar spyware...‱ Van Zant - Get Right with the Man" Ă€ven pĂ„ IDG.se "Finns Ă€nnu inte i Europa Trojan anvĂ€nder Sonys rootkit - skakande upptĂ€ckt idag"

Tack sÄ himla mycket Sony!!!

Edit: "Sophos slÀpper verktyg för att ta bort Sonys rootkit". Sony hade ju kunnat bespara mig jobbet. Ska jag fakturera arbetskostnad?

Redigerat av berch

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.