Gote Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 LĂ€ste den hĂ€r artikeln idag. Det Ă€r ju en sak att man kör med DRM-koder och Copy Control och Ă€r öppen med det vid försĂ€ljningen. Jag som kund vet dĂ„ vad jag ger mig in pĂ„ nĂ€r jag köper skivan. Men att smyga pĂ„ det hĂ€r viset ger jag inte mycket för. Dessutom gĂ„r det ju bara ut över dem som de facto köper skivan, alltsĂ„ de laglydiga kunderna. De som tankar ner lĂ„tarna över fildelningsnĂ€tverk kommer inte att drabbas. Inte för att jag pĂ„ nĂ„got vis stöder piratkopiering, men jag tycker att Sony gĂ„r Ă„t helvete för lĂ„ngt hĂ€r. Det kommer nog att dröja innan jag köper en skiva av dem igen. Snacka om dĂ„lig marknadsföring... đ
Thimmie Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 (redigerat) 1) Intressant att de sÀger Sony, det Àr ju numera Sony/BMG. Men det Àr ju Aftonbladet sÄ... 2) Det finns inte i Sverige sÄ vi kan andas ut. 3) Ett hÀrligt storebror-ser-dig-samhÀlle kan det bli om Sony/BMG lyckas krÀnga nÄgra sÄdana skivor. 4) Jag hatar program som slöar ner datorn 5) Det hÀr Àr bara Ànnu ett teckan pÄ skivbolagens okunskap. Redigerat 2 november 2005 av Thimmie
Majken Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 (redigerat) Egentligen ingen större nyhet dÄ det funnits pÄ datorsidan av nöjesbranschen det senaste Äret i form av StarForce. Ett program som installeras i hemlighet pÄ datorn och som söker efter specifika sektorer pÄ cd-skivor och gör annat hyss vilket slöar ned datorn. /Majken Redigerat 2 november 2005 av Majken
Gote Postat 2 november 2005 TrÄdstartare Postat 2 november 2005 Egentligen ingen större nyhet dÄ det funnits pÄ datorsidan av nöjesbranschen det senaste Äret i form av StarForce. Ett program som installeras i hemlighet pÄ datorn och som söker efter specifika sektorer pÄ cd-skivor och gör annat hyss vilket slöar ned datorn. /Majken SedÀr, det visste jag inte. Hur vet man om man Àr drabbad och vad gör man Ät det? Jag skulle vilja ha lite kontroll över min dator...
Violiner Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 ...och hÀr Àr originalartikeln av "Sonyavslöjaren". http://www.sysinternals.com/blog/ Hur som helst, det gÀller att vara noga med vad man stoppar i datorn och alltid tacka nej om nÄgot försöker installera sig...
Neko Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 ...och hÀr Àr originalartikeln av "Sonyavslöjaren". http://www.sysinternals.com/blog/ Hur som helst, det gÀller att vara noga med vad man stoppar i datorn och alltid tacka nej om nÄgot försöker installera sig... Hej och hÄ... det dÀr var jobbigt att fÄ bort.
Majken Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 ...och hĂ€r Ă€r originalartikeln av "Sonyavslöjaren". http://www.sysinternals.com/blog/ Hur som helst, det gĂ€ller att vara noga med vad man stoppar i datorn och alltid tacka nej om nĂ„got försöker installera sig... Oj, intressant lĂ€sning. Han tycks lĂ€ra ut en del knep och bra saker att titta efter pĂ„ vĂ€gen som kan vara till hjĂ€lp nĂ€r man jagar spyware eller dylikt. Skall sĂ€tta mig i helgen och lĂ€sa. Stort tack! đČ /Majken
Violiner Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 Har du inte RootKitRevealer sÄ kan jag rekommendera ett test. Man bör ha litet kunskaper för att tolka resultaten, men det Àr ett intressant verktyg i dessa tider...
Drik Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 MisstĂ€nkte det va Starforce đČ Egentligen tycker jag att det Ă€r bra, eller?
Violiner Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 Egentligen tycker jag att det Àr bra, eller? Med risk för att starta en ideologisk diskussion som jag inte vill delta i: Nej! Inte för den som fÄr sin dator kidnappad och nedslöad. Och inte för Sony som fÄr negativ image genom att de har dÄligt omdöme. Som dessutom smittar av sig pÄ resten av skivbranschen, Àven de smÄ.
Linus Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 ...och hĂ€r Ă€r originalartikeln av "Sonyavslöjaren". http://www.sysinternals.com/blog/ Hur som helst, det gĂ€ller att vara noga med vad man stoppar i datorn och alltid tacka nej om nĂ„got försöker installera sig... Tack för lĂ€nken! DĂ„ vet man hur man raderar deras program. Sysinternals Ă€r förresten riktiga hjĂ€ltar. Jag gillar deras BSOD-skĂ€rmslĂ€ckare đ
Linus Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 Sony anvĂ€nder tydligen DRM av konkurrensskĂ€l, inte pga. piratkopiering... đ this DRM is not at all about making the CD immune to piracy. Instead, its part of a pissing contest between Sony and Apple: Variety writes that "the new copy protection scheme â which makes it difficult to rip CDs and listen to them with an iPod â is designed to put pressure on Apple to open the iPod to other music services, rather than making it dependent on the iTunes Music Store for downloads." You mean to tell me that this isn't even about P2P and unauthorized downloading? How annoying is that? Sony has their panties in a bunch cause Apple has been kicking their arses all over the innovation and digital music schoolyard? Sonys onlinebutik Connect gĂ„r inte lika bra som iTunes gör, och Sony Ă€r avundsjuka. "If you have a Mac computer you can copy the songs using your iTunes Player as you would normally do." đ PĂ„ en Mac slipper man alltsĂ„ dessa rootkit/spionprogram, skivan gĂ„r att spela upp i datorn utan problem, och slutligen gĂ„r den att överföra till digitala ljudfiler pĂ„ hĂ„rddisken! SkĂ€len att vĂ€lja Mac blir bara fler...
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 sluta tanka skivor sÄ behöver ni inte vara rÀdda att programet ska pÄverka er nÄgot ...
Katla (oregistrerad) Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 sluta tanka skivor sÄ behöver ni inte vara rÀdda att programet ska pÄverka er nÄgot ... Hur menar du? De som tankar gÄr vÀl alltid fria nÀr det gÀller sÄnt hÀr?
Majken Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 AppropĂ„ fildelning đ http://copyriot.blogspot.com/2005/11/musik...r-fildelar.html /Majken
Linus Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 sluta tanka skivor sĂ„ behöver ni inte vara rĂ€dda att programet ska pĂ„verka er nĂ„got ... Vad har "tanka skivor" med saken att göra? đ Det hĂ€r handlar om ett original av en audio cd frĂ„n amerikanska Sony. Ett rootkit, dolt för anvĂ€ndaren, installeras utan förvarning precis som trojaner. Denna Windows-tjĂ€nst kapar CD-spelaren i datorn för att ha DRM-kontroll.
Nexustwins Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 Jag misstĂ€nker att sony kommer attt riskera ett flertal stĂ€mmningar i det hĂ€r fallet .... Helt fel att göra sĂ„hĂ€r ju.. đ
cm0s Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 sluta tanka skivor sĂ„ behöver ni inte vara rĂ€dda att programet ska pĂ„verka er nĂ„got ... Sluta köp CD-skivor och ladda ner dem istĂ€llet sĂ„ slipper ni oroa er. đ
Johan Royen Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 Sysinternals verkar ju grymt intressant. Paranoid som jag Àr Àr det vÀl bÀst man sÀtter sig in i RKR nÀr man har lite tid över. Vad gÀller Sony beteende... *suck* Konstigt (?) att man inte ser samma beteende hos nÄgon annan bransch. Filmbranschen ligger vÀl hack i hÀl, men företag som tillverkar spel och annan mjukvara ger ju bort grejerna i jÀmförelse.
android Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Grrrr... Satt just och skulle rippa ner Röyksopps CD för att kunna lyssna pÄ den i mp3-spelaren, men si det gick inte... -Satans jÀvla kopieringsskydd!! SÄ jag fÄr vÀl ta och ladda ner den nÀr jag kommer hem dÄ istÀllet, för jag vill ju faktiskt kunna lyssna pÄ den...
Majken Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Sony slÀppte igÄr mjukvara för att ta bort cloaking-tekniken. Bra drag dÄ den skulle kunna anvÀndas av virus och spyware genom att bara döpa filerna till $sys$. /Majken
Johan Royen Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 Synd egentligen, hade ju sett jĂ€vligt bra ut om alla som Ă€gde cd-skivor frĂ„n Sony blev infekterade... đ
L.C Postat 3 november 2005 Postat 3 november 2005 (redigerat) LĂ€ser man IDG aktivt efter all skit industrin hittar pĂ„ med skydd blir man bara sur och irriterad. NĂ€r sedan sĂ„na hĂ€r tilltag kommer fram blir man helt jĂ€vla förbannad. Finns inte i Sverige... Visst. SĂ€ga vad man vill det tror jag inte ett skit pĂ„ med tanke pĂ„ att sidor som TPB hostas hĂ€r. Sony anvĂ€nder tydligen DRM av konkurrensskĂ€l, inte pga. piratkopiering... QUOTE (http://bigpicture.typepad.com/comments/2005/10/drm_crippled_cd.html'>http://bigpicture.typepad.com/comments/2005/10/drm_crippled_cd.html) this DRM is not at all about making the CD immune to piracy. Instead, its part of a pissing contest between Sony and Apple: Variety writes that "the new copy protection scheme â which makes it difficult to rip CDs and listen to them with an iPod â is designed to put pressure on Apple to open the iPod to other music services, rather than making it dependent on the iTunes Music Store for downloads." You mean to tell me that this isn't even about P2P and unauthorized downloading? How annoying is that? Sony has their panties in a bunch cause Apple has been kicking their arses all over the innovation and digital music schoolyard? Sonys onlinebutik Connect gĂ„r inte lika bra som iTunes gör, och Sony Ă€r avundsjuka. QUOTE (http://bigpicture.typepad.com/comments/2005/10/drm_crippled_cd.html) "If you have a Mac computer you can copy the songs using your iTunes Player as you would normally do." PĂ„ en Mac slipper man alltsĂ„ dessa rootkit/spionprogram, skivan gĂ„r att spela upp i datorn utan problem, och slutligen gĂ„r den att överföra till digitala ljudfiler pĂ„ hĂ„rddisken! SkĂ€len att vĂ€lja Mac blir bara fler... Jaha... se pĂ„ fan. Vilka drabbar detta i lĂ€ngden tro? Inte fan apple utan oss kunder. đ Redigerat 3 november 2005 av L.C
berch Postat 11 november 2005 Postat 11 november 2005 (redigerat) UpptÀckte nyss pÄ IDGs hemsida att en skiva jag köpte i Nashville i maj i Är Àr med pÄ den lista som har det nya "skyddet". "Lista: Sonyskivorna som installerar spyware...⹠Van Zant - Get Right with the Man" Àven pÄ IDG.se "Finns Ànnu inte i Europa Trojan anvÀnder Sonys rootkit - skakande upptÀckt idag" Tack sÄ himla mycket Sony!!! Edit: "Sophos slÀpper verktyg för att ta bort Sonys rootkit". Sony hade ju kunnat bespara mig jobbet. Ska jag fakturera arbetskostnad? Redigerat 11 november 2005 av berch
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.