Jump to content
Annons

Begagnade Datorer

Ibowfornoman

Recommended Posts

Hej gott folk!

Nu förtiden så ser man ganska hyfsade begagnade datorer på nätet.

Allt från Pc till mac. Det är en djungel som det mesta men det blir ju faktiskt billigare om man inte vill ha det nyaste. Anledningen varför folk säljer kan ju vara allt mellan himmel och jord men det flesta anledningarna tror jag är att man har tröttnat, vill byta upp sig eller behöver pengar till något annat.

Men vad skall man egentligen tänka på när man handlar begagnade datorer? Och vad skall man ha för frågor i bagaget när man tittar på en begad dator?

Blir mer och mer intresserad av gamla G4:or som man kan hitta på nätet. Vad skall man tänka på när man köper dom t,ex?

Mvh Ibow :rolleyes:

Annons

Ett tips på pc-sidan kan vara att titta på vilket chassi datorn använder, hur kraftfullt nätaggregat datorn har och vilket moderkort som sitter i maskinen. Övriga delar är lätta att uppgradera allt eftersom behovet uppstår så länge grunden är bra.

Det är exempelvis inte speciellt roligt att behöva köpa ett nytt nätaggregat för 1000 kronor bara för att man vill kunna koppla in ett par extra hårddiskar.

/Majken

vad gäller mac brukar de flesta vilja ha värsta fantasipriserna, pruta rejält på mac är mitt tips. Särskilt nu när macmini finns...

sista modellen av G4:an, MDD som den kallas låter utav helvete. Fläktarna är helt ute å cyklar. bara så du vet, annars funkar de finfint

Bra fråga! Allt beror på vad du skall ha den till. Och om du har tänkt att uppgradera den.

Tex:

Nätaggregatet - 350W räcker till många hårddiskar. Däremot blir det tajt om du skall ha många hårddiskar och ett fett grafikkort. Jag hade ett 300W till tre hårddiskar, P4 2.4 och 2 brännare. Funkade fint till jag köpte ett Geforce 6600 GT.

Minnesplatser - En dator jag har har endast 2 st Dimmplatser (minnesslots). Skall du utöka minnet då får du slumpa de som redan sitter i (eller i alla fall ett av dem).

Chassi - Finns det plats för alla grejer som du eventuellt har tänk slänga in?

Jag skulle i och för sig aldrig köpa en begagnad men ifall (ifall) så skulle jag vilja se den och "latja" lite 😉

Jag kan om inte annat rekomendera www.it-auktion.se som säljer datorer genom auktion. Det fina med det är att man ju köper datorn till marknadspris, och inte till hutlösa överpriser som många affärer som säljer begagnat tar. Glöm inte att på köpesumman läggs 17.5% provision.

Jag kan om inte annat rekomendera www.it-auktion.se som säljer datorer genom auktion. Det fina med det är att man ju köper datorn till marknadspris, och inte till hutlösa överpriser som många affärer som säljer begagnat tar. Glöm inte att på köpesumman läggs 17.5% provision.

Hej Andy!

Tack för tipset. När jag laddar hem katalogen finns det inga datorer på listan. Den är tom. Har dom mycket datorer annars eller?

Bra fråga! Allt beror på vad du skall ha den till. Och om du har tänkt att uppgradera den.

Tex:

Nätaggregatet - 350W räcker till många hårddiskar. Däremot blir det tajt om du skall ha många hårddiskar och ett fett grafikkort. Jag hade ett 300W till tre hårddiskar, P4 2.4 och 2 brännare. Funkade fint till jag köpte ett Geforce 6600 GT.

Minnesplatser - En dator jag har har endast 2 st Dimmplatser (minnesslots). Skall du utöka minnet då får du slumpa de som redan sitter i (eller i alla fall ett av dem).

Chassi - Finns det plats för alla grejer som du eventuellt har tänk slänga in?

Jag skulle i och för sig aldrig köpa en begagnad men ifall (ifall) så skulle jag vilja se den och "latja" lite  😄

Tack för svar!

T,ex om man tittar på Amd sempron paketen man kan köpa idag för under 3000 kr. (har hört att det skall var helt ok, visst finns det delade meningar om det på forumet här kanske men i alla fall) 😉 Säljes dem med en bra grund tycker du eller är det bara skit. T,ex om man vill lägga in mer ram eller hårdiskar? För då får man ju nytt i allafall och slipper riskera att saker går sönder det första det gör. Det är det jag känner är den största risken med att handla begade grejer. Speciellt Datorer!

Nu vet du kanske inte vilka paket jag pratar om. Men om du bor i Stockholm och får metro eller City varje dag så kanske du vet vad jag menar

Mvh

Hej.

Jag køpte en pc med AMD Sempron 3000+ prosessor ( som går i 2Ghz, men påstås vara lika snabb som en Pentium 3Ghz), 800Mhzbus, hade dock bara två minnesslots ( 2 x 256Mb installerat) 160 Gb disk osv.

Pga att den inte kjør på så høg hastighet, blir den inte så varm o då går den tyst. Riktig tyst. Min gamla dator ( 900Mhz AMD) låter som en liten jumbojet.

Tack för tipset. När jag laddar hem katalogen finns det inga datorer på listan. Den är tom. Har dom mycket datorer annars eller?

Det brukar finnas mycket datorer normalt, men jag undrar om du inte gick till fel ställe - det finns ju dels en vanlig fysisk auktion, men också en internetauktion. För att komma till den senare klickar du helt enkelt på Internetauktion på första sidan, sedan får du upp en inloggningssida, men där kan du trycka på "Jag vill bara titta".

Edited by AndyPandy