Jump to content
Annons

Nybörjartips på hård- och mjukvara


henkan (oregistrerad)

Recommended Posts

henkan (oregistrerad)

Hej,

Jag är intresserad av att använda min dator för att spela in enklare musik för hobbybruk. Jag har läst lite tidningar och kollat på webben ett tag men jag tycks ha en viss tröskel att ta mig över då jag inte riktigt hänger med i terminologi m.m.

Mina frågor är:

* Räcker min dator (PC PIII 600 MHz, 500 Mb RAM, 200 Gb HD) för enklare inspelning? Om inte - kan processorn bytas eller bör jag köpa ny dator?

* Vilket ljudkort skall man köpa? Jag vill kunna spela in både audio och MIDI. Audio är endast aktuellt med ett spår åt gången (sång resp. gitarr etc.). MIDI skall jag använda för bas, piano och trummor via en mjukvarusynt.

* Vilket MIDI-klaviatur skall jag satsa på? Som jag skrev ovan skall det användas för att styra en mjukvarusynt för komp.

* Finns MIDI-keyboards med inbyggda ljudkort? (Jag bor trångt...)

* Vad jag förstått behöver jag (vad gäller mjukvara) åtminståne en sequenser och en mjukvarusynt. Vilka program rekommenderas? Jag skall spela in uppskattningsvis 4 - 5 audiospår och lika många MIDI-spår. Enkel användning är prioriterat framför "proffsfunktioner".

* Har någon tips på någon site där man kan förkovra sig lite innan jag kör igång? Jag har ingen erfarenhet av MIDI. Jag hållit på med datorer samt musik (dock ej i kombination) i många år.

Hälsningar,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

*Ljudkort: M-Audio AudioPhile 2496 kostar 1695, har både midi in/ut och audio in/ut

*Datorn: Börjar med den du har, tror den räcker ett tag!!!

*Midi-keyboard: Finns många, t.ex en mindre variant Evolution MK-225C (~1500kr) eller lite större Evolution MK249C (~1800kr)

*Mjukvara: STEINBERG CUBASIS VST 4.0 (~900kr), 48 audio och 64 midi kanaler plus 3 skivor med samplingar och musik!!

*Om Midi:MIDI Manufacturer's Association

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog uppgradera processorn. Men, jag tror att du klarar dig på det du har. Man kan hitta 1800 mhz och uppåt för riktigt små slantar nu för tiden. (Dessvärre kommer du nog vara tvungen att köpa nytt moderkort, det brukar bli så.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

* Finns MIDI-keyboards med inbyggda ljudkort? (Jag bor trångt...)

Henrik

Angående Midikeyboard med inbyggt kort. Audiophile gör ett sådant för runt 4000:- Sen tror jag att Novation gör ett liknande, men för helt andra summor...

Redigerat av leere
Link to comment
Dela på andra sajter

* Finns MIDI-keyboards med inbyggda ljudkort? (Jag bor trångt...)

Angående Midikeyboard med inbyggt kort. Audiophile gör ett sådant för runt 4000:- Sen tror jag att Novation gör ett liknande, men för helt andra summor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hålla Henrik.

Du låter ungefär som jag skulle sagt för några år sedan. Så här är mina ideer om hur man går vidare.

Lite är det väl så att det är den svagaste länken som sätter gränsen för hur bra det blir. Och i ditt fall (liksom i mitt) är kunskapen den svagaste. Alltså, sätt upp ett program för att lära mer.

Köp tidningar -- Sound-on-Sound är tjock. Studio är på svenska. Det finns många fler.

Köp en bok eller kolla på biblioteket.

Surfa på nätet. Det finns massor av saker att lära där. Det finns också massor av justa program att ladda ner helt gratis. Kanske inte de grejor som proffsen använder, men jäklar i mig så mycket mer "bang for the bucks" som jänkarna säger.

När det gäller grejor att köpa har jag genom många dåliga köp lärt mig att man antingen skall köpa exakt det man vill ha, kosta vad det vill, eller också billigaste möjliga som man inte kommer sakna när man skickar iväg. De där grejorna mitt i, alltså lite bättre och lite dyrare, men inte riktigt vad man vill ha, de är mina största besvikelser.

Midi keyboard -- billigaste möjliga. Jag har för mig att Claes Olson hade ett för några hundralappar. Annars finns det några från Edirol som kostar under tusenlappen. Begagnat - vad som helst som har Midi ut funkar. Har du en "game-port" på din PC så kan du antagligen ansluta midi-kortet dit. Annars kostar en USB-anslutning för midi kanske 400:-. Midiman Oxygen kan du också titta på, då får du alltihop i samma burk.

Ljudkort -- kör med det du har. Eller köp något billigt. Du kommer rätt snart att tröttna på det och vilja köpa värstingkortet Allan, men kommer att tycka det är dyrt. Så då kommer du att leta efter något som är bra nog och som inte kostar skjortan. Om ett tag vet du hur en sån grej ser ut, just nu kommer du bara köpa grejer du blir missnöjd med. Så köp riktigt billigt just nu och kasta ut skiten när du vet vad du egentligen behöver och vill ha.

Du behöver också en mik. Även här gäller billigt är bäst. Bästa köpet är nog en vanlig sångmik. En sån kan man nog hitta för några hundralappar. Vill du ta i så borde du kunna hitta en Shure 58 för cirka 500 kronor begagnad. (58-an kommer du behålla resten av livet, för det är ett jäkla bra verktyg om man kan använda det). Skit i alla stormembran-mickar kring tusenlappen som de säljer på musikaffären. Du bara lurar dig själv. Många av dem låter inte särskilt bra, och du vet ändå inte vad du skall ha den till, och därför kan du inte välja vilken du skall ha. (Proffsmikar kan kosta 60.000:- styck, ska man lägga ut sådana pengar bör man antingen ha vunnit på Lotto eller veta vad man gör).

Sen behöver du något att lyssna i. Hörlurar rekommenderar jag till en början. Vad som helst, bara det är billigt, det funkar faktiskt med såna där pluggar som kommer med free-stylen.

Du behöver också koppla ihop grejorna. Om ljudkortet har mikrofoningång räcker det, annars kan det vara värt att köpa en mixer. Under tusenlappen finns det några att välja på. Köp något billigt så kan du kasta ut det utan att gråta när du vet vad du vill ha och kan upptäcka skillnaden.

Programvara slutligen. Det finns en hel del att ladda ner från nätet av gratisprogram. Jag är ingen stjärna på sånt där, så kolla med andra. Om du vill ha en låda med hela köret i så är Cubasis VST en bra ide. Det säljs på Åhlens för kring tusenlappen, och jag ger mig den på att du egentligen inte kommer behöva något annat program de närmaste åren eller så. Om du lär dig använda det, så vet du därefter vad du vill ha och kan köpa exakt det.

Nå, mina ideer. Kostar inget. Värda lika mycket. Minst!

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller programvara, så är Cubase SE (som ingår i det populära Studio Case...) det bästa alternativet, eftersom det går att uppgradera till SL och SX. Cubasis är en "dead end" som inte går att uppgradera till några större versioner om man skulle växa ur det.

Cubase SE ska släppas som fristående program under februari och kommer att ligga på 1495:-, så det är inte så mycket dyrare än Cubasis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pelle (oregistrerad)

Fick en desktop IBM pl 300 pentium 3 av farsan gratis. använder logic 5.5 platinum. Datorn är visserligen "boostad" i ram och så.

Man skall väl tänka på att alltid ha mycket ram. Hårddisken är en IDE och det jag har hört är att man skall ha en SCSI för att inte få problem men jag har inte fått några större. Den ligger på 12 G enbart.

Har ett bra ljudkort (dmx fire terratec) och en enklare midikeyboard. Jag kör både Audio och midi. Får visserligen bounce trummor ner till en kanal för att den inte skall hoppa ut efter ett tag men det gör vi väl alla.

En så länge har jag lagt ner 3500 kr på själva studion och jag kan göra riktigt bra produktioner. Köpte en enklar vamp 2 också men den anävnder jag live med så jag vet inte om det räknas in i studion som så

Jag tror att det finns folk som har lagt ner ännu mindre pengar än jag och gör minst lika bra produktioner. Ett tips : lär dig programmet du skall använda först innan du köper massor med grejer som du tror skall göra det bättre.

Det är Cooolt att använda det man har. NER MED KONSUMTIONS SAMHÄLLET!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Carlos (oregistrerad)

* Räcker min dator (PC PIII 600 MHz, 500 Mb RAM, 200 Gb HD) för enklare inspelning? Om inte - kan processorn bytas eller bör jag köpa ny dator?

Ja det gör den nog. Börja med den och kör tills du känner att den inte klarar av det du vill! Då kan du börja tänka på att köpa en ny dator!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Den här tråden verkar vara något för mig. Tänkte faktiskt ta och lära mig mycket först; böcker, internet, tidningar etc. Därefter titta på lite gratisprogram för att sedan köpa grejorna. Men till en början behöver man väl iallafall ha ett keyboard? Tänkte köpa ett billigt med usb-anslutning vad mer behövs på keyboardet?

Tänkte använda mig av den inbyggda micen som finns i datorn. Förstår att det säkert låter dåligt men under testperioden är ju den billigaste lösningen den bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett keyboard är faktiskt ett måste...likaså mus. De flesta ja till och med alla pluggar du bara in i keyboardingången på baksidan av din dator, så något keyboard med USB anslutning behövs ej.

...sorry, var tvungen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett keyboard är faktiskt ett måste...likaså mus. De flesta ja till och med alla pluggar du bara in i keyboardingången på baksidan av din dator, så något keyboard med USB anslutning behövs ej.

...sorry, var tvungen...

Om man ska köra ett virtuellt midi-keyboard eller en tracker med ett vanligt tangentbord kan det vara bra med USB eftersom de tangentborden känner av fler samtidiga knappnedtryckningar. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Koppla stereon till datorn, ladda ner lite demos och gratisprogram och testa dig fram.

Spring inte iväg och köp något före du bildat dig en uppfattning om vad du verkligen behöver.

När du väl tänker köpa något. kolla in begagnatmarknaden först. t ex

www.vendolin.se

Link to comment
Dela på andra sajter

batjoff (oregistrerad)

Funderar lite på kopplingen mellan datorn och mixerbordet. Hur kopplar man ihop dem? Kanske beror på vilket mixerbord man skaffar?

Link to comment
Dela på andra sajter

>> Funderar lite på kopplingen mellan datorn och mixerbordet. Hur kopplar man ihop dem? Kanske beror på vilket mixerbord man skaffar?

Fåniga svaret: kablar. Lite får du väl hitta på själv.

Men jag skall försöka svara. Det beror på tre saker: mixerbordet, ljudkortet och vad du vill göra.

Vanligast är nog som följer:

1) miken eller guran in i mixerbordet. Använder en kanal.

2) hörlur eller monitorlyssning ut från mixerbordet. Använd hörlursuttaget respektive main out.

3) miksignal in till ljudkortet. Här blir det lite snårigt, beror på mixerbordet. Bäst är om det finns en direkt ut. Alternativt om det finns en buss som man kan dra in i ljudkortet och bara använda för det som skall spelas in. Alternativt kan man ta main-utgången och koppla till mixern, men då får man hitta på något annat ställe att koppla monitor. Skitenkelt med vissa mixerbord, snårigt med andra.

4) ut från ljudkortet till mixern. Använder en stereokanal.

För hemmabruk funkar det oftast utmärkt med obalanserade signaler. Det går oftast utmärkt att koppla obalanserat och balanserat till varandra utan att man förstår vad man gör. Det funkar oftast ändå.

Hoppas det hjälper lite.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...