Jump to content
Annons

HJÄLP! (Cubase SX)


eckan

Recommended Posts

Annons

De måste vara aktiverade på en midikanal - och sedan ska du inte glömma bort att de finns på två ställen i mixern; en kanal som rör midi - och en kanal som rör audio.

En liten dykning i "Getting started"-manualen kan kanske ge lite mer kött på benen...

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten dykning i "Getting started"-manualen kan kanske ge lite mer kött på benen...

Haha på tal om den så skulle ja skriva ut den här på jobbet innan... sen såg ja att de va 240 sidor!

efter 150 sidor tog pappret slut så den började mata in oh-film... haha shit hoppas ja inte blir av me jobbet nu bara 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

skapa först ett midi-spår, tryck sedan F11(VST Instrument) välj instrument, gå till inspector (det där fältet till vänster om dina spår, där du har hela överblicken över spåret) där finns det två fält, ett "in" och ett "out", på "in står det oftst "All Midi Inputs" men under där finns det ett "out" fält, å där väljer du ditt instrument.

sen så markerar du ett stycke å dubbelklickar där så får du ett "block". antingen så dubbelklickar du på det "blocket" å då kommer du antingen till "drumeditor" eller "keyeditor" beroende på vad du har valt för huvud-editor i "preferences".

ett annat förslag e ju att leka runt å inte göra samma sak två gånger tills du hittar rätt, å då måste du komma ihåg va du gjorde så att det vart rätt.

Lycka till!

Ronny

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag har pengar ja...

Reason + Cubase och pluggar blir ganska mycket pengar som fattig student 😳

10.000 iaf...

Nejdå,

Du kan nöja dig med ReCycle 2.1 (som inkluderar Reason Adapted) för 1700 kr och Cubase SE för 1500

ELLER

köpa Cubase Studio Case för 2200 kr

och sen uppgradera i den takt som ekonomin tillåter 😲

Då hinner du oxå lära dig programmen och växa med 🙁

Eller köpa begagnat på Vendolin, där du kan få tag på SX2 för 3 papp eller SL2 för 1500. Så några 10 papp behöver du inte spendera i första taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Efter 17 inlägg har jag fortfarande inte fattat vad det är och jag har ingen lust att lägga massa pengar på nått som ändå aldrig verkar fungera...

Varför ska det vara så extremt knepigt att kunna skapa musik idag???

[har nu tagit bort det icke-fungerande SX:et och väntar på bättre tider]

Redigerat av eckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 17 inlägg har jag fortfarande inte fattat vad det är och jag har ingen lust att lägga massa pengar på nått som ändå aldrig verkar fungera...

Varför ska det vara så extremt knepigt att kunna skapa musik idag???

[har nu tagit bort det icke-fungerande SX:et och väntar på bättre tider]

GE INTE UPP 😕

Det är enklare att gå in på en lägre nivå och lära sig grunderna, och sen växa med systemet, än att kasta sig över den mest flashiga versionen och försöka greppa allt. :rolleyes:

Köp Future Music eller Computer Music, dom brukar ha mycket demo och gratis program på sina medföljande CD-skivor som du kan testa. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, kasta bort SX så långt du kan.

Sedan tar du och inhandlar ett exemplar av Cubasis VST 5.0, och läser lungt och sansat igenom instruktionsboken. Efter det kommer det antagligen att gå MYCKET lättare att skapa musik än tidigare då du försökte med SX.

Jag har själv provat SX 2 och det var på tok för avancerat för mig!

Men för "proffsen" så är det säker jättebra, men inte för nybörjare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ställa in Ljudkortets in och utgångar i SX/SE/SL.

Skapa sedan ett MIDI-spår och starta upp VSTi'n gå sedan in i Trackinspector ( ligger till vänster om alla Tracks ) ställ in ditt midiklaviatur som INput device och VSTi'n som OUTput device.

Nu när du spelar ska det låta... om det är en sampleplayer måste du kanske ladda ljud oxå...

Sedan när du gjort en setup du gillar kan du spara den som Template... då sparar du en massa tid och slipper göra om allting från scratch varje gång du startar programmet.

Och jag kan hålla med om att SX 2 har en väldigt brant inlärningskurva, men har du väl kommit över den första kullen så ligger hela paradiset framför dig.

Skulle inte rekommendera att gå tillbaka till Cubasis i.a.f.. någon gång måste du ju sedan ta steget över och får då samma problem, för det är i princip två helt olika program... motorn i SX är helt omgjord och delar fler likheter med Nuendo än något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är något du glömt att ställa in.

Har du kollat så VSTi'n tar emot MIDIsignal? det brukar finnas en liten blinkande röd "diod" i varje VSTi som berättar just detta.

Om den blinkar är det din Audiokedja det är probbs med.

Då får du specificera exakt hur du har gjort och namngett dina In och Utkanaler i VST Connections.

Har du sedan ett ljudkort med Extern kontrollpanel blir det fler möjliga felkällor....

Det kan ju t.o.m vara så att du glömt vrida upp volymratten på slutsteget... 🙂

( Har varit med om detta förut..)

Vi börjar så här..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo... Vill ju gärna testa att program(#¤)%(¤)!! går att använda innan man lägger massa pengar på det...

Men då får man väl släpa med datorn till nån musikaffär som får installera det åt en så kanske möget fungerar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...