Lemmi (oregistrerad) Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Om jag förstĂ„tt rĂ€tt sĂ„ Ă€r ASIO bĂ€ttre Ă€n DirectSound. NĂ„n kan gĂ€rna fĂ„ förklara skillnaden för mig. Jag anvĂ€nder ett "Audigy 2 ZS" men pĂ„ det sĂ„ kan man inte anvĂ€nda ASIO i 44100 Hz. Men om jag förstĂ„tt rĂ€tt sĂ„ funkar alla pluggar bĂ€st i 44100 Hz. Jag har hört talas om en drivrutin som heter asio4all och som ska funka med Audigy 2, kan det göra sĂ„ det funkar i 44100 Hz? Eller kan man köra pĂ„ nĂ„t anant Hz? Ska man dĂ„ ha kvar de vanliga drivrutinerna till ljudkortet eller ska man bara ha asio4all installerat? LĂ„ter nog lite konstigt det hĂ€r eftersom jag inte fattar allt riktigt sjĂ€lv đ Om nĂ„n kan reda ut det Ă„t mig vore tacksamt!
Majken Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 (redigerat) Enkelt föklarat, Direct Sound pratar med ljudkortet genom att först berÀtta för Windows vad det vill göra. En process som tar onödigt lÄng tid och leder till fördröjningar. ASIO pratar istÀllet direkt med ljudkortet och ger dÀrför betydligt lÀgre fördröjningar. DÀremot innebÀr detta att signalerna skickas i det format de Àr och i fallet med Soundblaster Audigy 2 sÄ Àr detta 48kHz. HÀr har man helt enkelt endast en sampleklocka i ljudkortet vilket gör att 44.1kHz inte stöds i ASIO vilket det dock gör pÄ de flesta andra ljudkort. Pluggar funkar inte bÀst i 44.1kHz, men dÀremot krÀver de mindre processorkraft. Vad gÀller asio4all sÄ behöver du inte de drivrutinerna eftersom Audigy 2 har egna ASIO-drivrutiner. /Majken Redigerat 28 oktober 2005 av Majken
Lemmi (oregistrerad) Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Okej dĂ„ fattar jag đ SĂ„ jag kan alltsĂ„ köra med ASIO-drivrutinera pĂ„ 48kHz utan problem?
Majken Postat 28 oktober 2005 Postat 28 oktober 2005 Japp đ - TĂ€nk bara pĂ„ att lĂ€gre latency ger ökad processoranvĂ€ndning. SĂ„ det kan vara idĂ© att sĂ€nka latencyn nĂ€r du spelar in och höja nĂ€r du mixar. /Majken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.