Jump to content
Annons

Recommended Posts

Lemmi (oregistrerad)
Postat

Om jag förstÄtt rÀtt sÄ Àr ASIO bÀttre Àn DirectSound. NÄn kan gÀrna fÄ förklara skillnaden för mig. Jag anvÀnder ett "Audigy 2 ZS" men pÄ det sÄ kan man inte anvÀnda ASIO i 44100 Hz. Men om jag förstÄtt rÀtt sÄ funkar alla pluggar bÀst i 44100 Hz. Jag har hört talas om en drivrutin som heter asio4all och som ska funka med Audigy 2, kan det göra sÄ det funkar i 44100 Hz? Eller kan man köra pÄ nÄt anant Hz?

Ska man dÄ ha kvar de vanliga drivrutinerna till ljudkortet eller ska man bara ha asio4all installerat?

LĂ„ter nog lite konstigt det hĂ€r eftersom jag inte fattar allt riktigt sjĂ€lv 😠

Om nÄn kan reda ut det Ät mig vore tacksamt!

Annons
Postat (redigerat)

Enkelt föklarat, Direct Sound pratar med ljudkortet genom att först berÀtta för Windows vad det vill göra. En process som tar onödigt lÄng tid och leder till fördröjningar. ASIO pratar istÀllet direkt med ljudkortet och ger dÀrför betydligt lÀgre fördröjningar.

DÀremot innebÀr detta att signalerna skickas i det format de Àr och i fallet med Soundblaster Audigy 2 sÄ Àr detta 48kHz. HÀr har man helt enkelt endast en sampleklocka i ljudkortet vilket gör att 44.1kHz inte stöds i ASIO vilket det dock gör pÄ de flesta andra ljudkort.

Pluggar funkar inte bÀst i 44.1kHz, men dÀremot krÀver de mindre processorkraft. Vad gÀller asio4all sÄ behöver du inte de drivrutinerna eftersom Audigy 2 har egna ASIO-drivrutiner.

/Majken

Redigerat av Majken
Lemmi (oregistrerad)
Postat

Okej dĂ„ fattar jag 😏

SÄ jag kan alltsÄ köra med ASIO-drivrutinera pÄ 48kHz utan problem?

Postat

Japp 😏 - TĂ€nk bara pĂ„ att lĂ€gre latency ger ökad processoranvĂ€ndning. SĂ„ det kan vara idĂ© att sĂ€nka latencyn nĂ€r du spelar in och höja nĂ€r du mixar.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.