Jump to content
Annons

"Remasters"


wonderboy

Recommended Posts

Se detta som en spin-off på den Masteringtråd som är aktiv just nu.

Remastrade alster släpps ju titt som tätt. Jag kan tänka mig att vissa remastras för att de är gjorda på vinyltiden och jag kan tänka mig en hoper andra anledningar också.

Vad jag emellertid funderar över är vad begreppet egentligen står för. Görs en remaster på det mastrade orginalet eller görs den på de mixade (men inte mastrade) taperna? Eller kan det innebära vilket som av de två alternativen ovan?

Varför remasters? Varför inte remix + remasters? Jag tycker mig ha ett antal skivor hemma där jag definitivt skulle köpa en remix-remaster av skivan om en sådan gavs ut. OBS! Med remix menar jag, i detta fall, inte den remix som är så vanlig nu där man, mer eller mindre, kan göra om låten totalt. Jag menar den typen av remix där man låter ny teknik göra små underverk med gamla inspelningar MEN är noga med att behålla det inspelade materialet "intakt". Förstår Ni hur jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I min värld, som säkert kan vara felaktig, så är en så kallad "remaster" när man rotar fram det gamla rullbandet, mixar om materialet och brusreducerar och lallar, sen langar det till "benkes supermastering" där det mastras och sedan ges ut med skinande nytt omslag på det eminenta mediat CD! 😳

Detta borde dock kallas Remix/Remaster.....fast jag tror kanske inte man vill blanda in ordet "remix" när det gäller tex en gammal Elvis-platta......det ger lätt fel intryck i dagsläget, då remix innebär något helt annat i de flesta fall......

OBS: detta är bara vad jag tror.....inte vad jag VET....jag kanske lever i en drömvärld.... 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Görs en remaster på det mastrade orginalet eller görs den på de mixade (men inte mastrade) taperna?

En remaster ska använda originalmixen, alltså tvåkanalstejpen.

Inte mastringen. 😄

Har du ställt frågan förut eller hallucinerar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaah, Du tror så? Jag fick bara för mig att om någon verkligen har mixat om så skulle det framgå? Tror även andra att en ommixning brukar ingå i begreppet "Remastered"? Jag har själv ett par remasters och när det gäller dem tycker jag mig inte kunna höra några direkt drastiska mixändringar? Ibland hör jag faktiskt inte så stor skillnad gentemot den gamla utgåvan förutom en nivåhöjning, men det säger säkert mer om mig än om remastringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Görs en remaster på det mastrade orginalet eller görs den på de mixade (men inte mastrade) taperna?

En remaster ska använda originalmixen, alltså tvåkanalstejpen.

Inte mastringen. 😄

Har du ställt frågan förut eller hallucinerar jag?

Jag HOPPAS att det är Du som hallucinerar för annars är det jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ingen använder flerkanalstejper till en nymastring, nej.

Tänk er själva vilket slit att återskapa säg Revolver endast med hjälp av multitracket...

Om det görs så brukar det vara tydligt angivet, som med stereomixen av Beach Boys Pet Sounds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland finns inte mastertapen kvar, alltså originalmixen. Då blir ju enda lösningen en remastering direkt från den utgivna vinylen, cd'n osv.

På dom plattorna jag har som är ommastrade står det tydligt att det rör sig om just en ommastring. Om det har mixats om framgår det oftast.

Det kan va en känslig historia med att mixa om innan en ny mastering. Inte alla fans gillar en ny klinisk utgåva när man varit kär i sin vinyl i 25 år 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland finns inte mastertapen kvar, alltså originalmixen. Då blir ju enda lösningen en remastering direkt från den utgivna vinylen, cd'n osv.

På dom plattorna jag har som är ommastrade står det tydligt att det rör sig om just en ommastring. Om det har mixats om framgår det oftast.

Det kan va en känslig historia med att mixa om innan en ny mastering. Inte alla fans gillar en ny klinisk utgåva när man varit kär i sin vinyl i 25 år 🙁

Ok. Hur vanligt är det med mastertaper som inte finns kvar, tror Ni? Det låter ju lite skakigt att göra en remastring från en vinylskiva, eller? Den är ju också redan mastrad en gång och då för att passa vinylformatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Hur vanligt är det med mastertaper som inte finns kvar, tror Ni? Det låter ju lite skakigt att göra en remastring från en vinylskiva, eller? Den är ju också redan mastrad en gång och då för att passa vinylformatet.

Jag vet att i CDns barndom så körde vissa bensinmacksreissues med vinyl som källa, men det tror jag snarare berodde på att dom inte ägde rättigheterna till mastern. 🙁

Allvarligt talat så tror jag det är extremt ovanligt idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men å andra sidan brukade väl folk vara extremt någgranna med att klottra ner ett tracksheet när man mixade förr....för att just kunna återskapa en mix på ett någorlunda smidigt sätt (fanns ju liksom inte autmation och sparade effektinställningar osv)......där framgår ju typ, effekter, EQ'ar, panningar osv osv.....självklart beroende av hur noggrant man skrivit ner allt....

men helt omöjligt kan det väl inte vara att återskapa en mix utifrån ett multitrack........vad jag menar är, vill man få ett riktigt bra resultat borde man ju starta från detta stadie........men å andra sidan är dom väl inte så intresserade av det fina resultatet, utan mest av att kunna sätta stämpeln "remastered" på skivan, så att den säljer några hundratusen plattor till world wide....

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt min tjatighet, jag tycker detta är intressant! Tror Ni inte att det skulle kunna finnas en marknad för ommixade skivor? Jag har en hoper cd:s på gamla skivor som ursprungligen mixats på 70- och 80-talet t ex där jag gärna hade införskaffat en nymixad version med lite upp-putsning av det mest dammiga. Sen finns det ju skivor av senare dato där t o m artist och producent gått ut i efterhand och förklarat sig missnöjda med mixningen. Vad gäller det jag hört är jag beredd att hålla med. Vad säger Ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra exempel är ju Beach Boys Pet Sounds - stereomixen som kom för några år sedan.

Allt fanns inte kvar, Brian Wilson hade sjungit några stämmor parallellt med multitracket och rätt in i lackmaskinen (respekt! 🙁), men i princip återskapades ju albumet - i stereo, för första gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iggy Pop's "Raw Power" släpptes remixad på CD för några år sedan. Tror det var Bruce Dickinson som stod bakom det initiativet. Den låter grymt iaf.

Se där! Det är ju sånt jag vill ha! Fasiken, vad fräckt! Skulle kanske vara intressant att starta en ny tråd: "Vilka skivor hade Du köpt om de hade mixats och mastrats om?".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

De som känner till mig vet att jag är ett Genesis freak of (by) nature!

Hittade denna filmsekvensen, som visar Nick Davies o co som överför Genesis gamla

inspelade spår digitalt, kanal efter kanal för att slutgiltligen bli en remixad/remastrad utgåva i 5.1.

Det är ett jättejobb, men jag tror det kan bli bra.

Alla die hards väntar sedan länge på att The Lamb Lies Down On Broadway

skall släppas i detta format.

Men Gabriel har sinkat releasen med ett år redan,

då han inte är känd för att jobba särskilt snabbt! 😛

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

De som känner till mig vet att jag är ett Genesis freak of (by) nature!

Hittade denna filmsekvensen, som visar Nick Davies o co som överför Genesis gamla

inspelade spår digitalt, kanal efter kanal för att slutgiltligen bli en remixad/remastrad utgåva i 5.1.

Det är ett jättejobb, men jag tror det kan bli bra.

Alla die hards väntar sedan länge på att The Lamb Lies Down On Broadway

skall släppas i detta format.

Men Gabriel har sinkat releasen med ett år redan,

då han inte är känd för att jobba särskilt snabbt! 😎

Precis, det är sånt här jag menar! Då förekommer det i alla fall! Jag hoppas att det blir mer sånt här framöver. Jag hoppas och tror att det kan finnas en marknad för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iggy Pop's "Raw Power" släpptes remixad på CD för några år sedan. Tror det var Bruce Dickinson som stod bakom det initiativet. Den låter grymt iaf.

Se där! Det är ju sånt jag vill ha! Fasiken, vad fräckt! Skulle kanske vara intressant att starta en ny tråd: "Vilka skivor hade Du köpt om de hade mixats och mastrats om?".

Ja originalutgåvan av Raw power är pinsamt dålig mixad, så i detta fall behövdes det verkligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...