Jump to content
Annons

Micpreamp?


Ibowfornoman

Recommended Posts

Först och främst så vore det kul om man kunde få tillgång till någon sorts bank där olika ord förklaras . Tror ni att ni kan fixa det på Studio forum? Det är trevligare för dom som inte är så grymma som proffsen.

Vad är egentligen en micpreamp och hur funkar det? Är det samma som ett mixerbord? förbättrar micpreamp ljudet till ljudkortet. kan man då ha egentligen vilket sunkingt ljudkort som helst?

Mvh Ibow

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Wikipedia.org är ett stort internetbaserat uppslagsverk med informativa artiklar skrivna av läsarna själva. Man kan ofta hitta svar på vad ord man inte förstår är för något med en snabb sökning där.

Klicka här för en förklaring till ordet preamp.

Om inte Wikipedia.org är till någon hjälp är google.com också ett mycket bra verktyg i jakten på kunskap 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Wikipedia.org är ett stort internetbaserat uppslagsverk med informativa artiklar skrivna av läsarna själva. Man kan ofta hitta svar på vad ord man inte förstår är för något med en snabb sökning där.

Klicka här för en förklaring till ordet preamp.

Om inte Wikipedia.org är till någon hjälp är google.com också ett mycket bra verktyg i jakten på kunskap 😠

Tjena!

Jag tycker det är svårt att söka både på forumet och google eftersom man har specifika frågor. Och man ställer frågorna på annorlunda sätt än vad andra gör. T,ex med mic preampen. Fick inget direkt svar via länkarna. Sen har man också många följd frågor där det bl.a rör orden runtomkring själva ordet. Det är inte lätt att komma som nybörjare i en ljudvärld som bara blir större och större. Då behöver man bara folk som förklarar tills man står på egna ben.

Mvh Ibow

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, absolut, det kan vara svårt att söka, men det är mest en vanesak. Jag hoppas att du inte tog illa upp för mitt svar tidigare, jag ville bara upplysa dig om att det oftast går mycket snabbare och enklare att leta reda på information själv än att fråga efter den, inte knäppa dig på näsan 😠

Jag provade att googla på "what is a microphone preamp" och fick upp flera bra svar. Till exempel det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

En preamp är hjärtat och själen till en mick. Om du har en mikrofon, vilken som helst i bra klass, typ Shure SM57 eller nån Röde konding eller nåt. Så låter dom ca 400% bättre med en BRA preamp.

Skillnaden är helt sjuk alltså, jag tycker personligen allt sitter i preampen.

En vettig preamp kan du hitta för typ 4-9000kr.

Och JA, det finns billigare, men dom låter inte så kul ...

Men ska du tex köra en mick direkt in i datorn äre inge snack om att du behöver en preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

En preamp är hjärtat och själen till en mick.  Om du har en mikrofon, vilken som helst i bra klass, typ Shure SM57 eller nån Röde konding eller nåt. Så låter dom ca 400% bättre med en BRA preamp.   

Skillnaden är helt sjuk alltså, jag tycker personligen allt sitter i preampen.

En vettig preamp kan du hitta för typ 4-9000kr.

Och JA, det finns billigare, men dom låter inte så kul ...

Men ska du tex köra en mick direkt in i datorn äre inge snack om att du behöver en preamp.

Nu sitter jag med ett helt Ok ljudkort Terratec 6fire. Men känner att de flesta inspelningar jag gör blir ganska demoaktiga. Ljudnivån är inte lika hög, trummorna känns platta. Gitarrerna platta. m.m Men om jag nu skulle fixa en finare Preamp så skulle jag eventuellt slippa och köpa nytt ljudkort för att få till det ljudet jag vill ha och kanske till och med slippa köpa ett mixerbord?!

Tack för svaret förresten! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, absolut, det kan vara svårt att söka, men det är mest en vanesak. Jag hoppas att du inte tog illa upp för mitt svar tidigare, jag ville bara upplysa dig om att det oftast går mycket snabbare och enklare att leta reda på information själv än att fråga efter den, inte knäppa dig på näsan 😳

Jag provade att googla på "what is a microphone preamp" och fick upp flera bra svar. Till exempel det här.

Det kanske är att jag gärna vill ha svaret på Svenska eftersom jag tycker att många "guider" på engelska strular till det i mitt huvud eftersom det ofta blir termer runtomkring som också behövs fröklaras. Och det finns få förklaraingar på svenska så det är ju synd. Men den du hitta va ju ganska bra. Så jag får fortsätta på den linjen.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, absolut, det kan vara svårt att söka, men det är mest en vanesak. Jag hoppas att du inte tog illa upp för mitt svar tidigare, jag ville bara upplysa dig om att det oftast går mycket snabbare och enklare att leta reda på information själv än att fråga efter den, inte knäppa dig på näsan 😳

Jag provade att googla på "what is a microphone preamp" och fick upp flera bra svar. Till exempel det här.

Det kanske är att jag gärna vill ha svaret på Svenska eftersom jag tycker att många "guider" på engelska strular till det i mitt huvud eftersom det ofta blir termer runtomkring som också behövs fröklaras. Och det finns få förklaraingar på svenska så det är ju synd. Men den du hitta va ju ganska bra. Så jag får fortsätta på den linjen.

Tack!

Att lära sig all terminologi är en lång process, men wikipedia och google samt detta forum är tre mycket bra källor till information. Lycka till! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter jag med ett helt Ok ljudkort Terratec 6fire. Men känner att de flesta inspelningar jag gör blir ganska demoaktiga. Ljudnivån är inte lika hög, trummorna känns platta. Gitarrerna platta. m.m Men om jag nu skulle fixa en finare Preamp så skulle jag eventuellt slippa och köpa nytt ljudkort för att få till det ljudet jag vill ha och kanske till och med slippa köpa ett mixerbord?!

Tack för svaret förresten!  😳

Tänk bara på att du kanske blir besviken och inte alls får det ljud du är ute efter trots att du följer Chris råd och köper en preamp för 4000-9000. Vad jag menar är att det handlar inte bara om att ha rätt prylar, man måste även kunna använda dem...

Redigerat av Straka
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag tycker det är svårt att söka både på forumet och google eftersom man har specifika frågor. Och man ställer frågorna på annorlunda sätt än vad andra gör. T,ex med mic preampen. Fick inget direkt svar via länkarna. Sen har man också många följd frågor där det bl.a rör orden runtomkring själva ordet. Det är inte lätt att komma som nybörjare i en ljudvärld som bara blir större och större. Då behöver man bara folk som förklarar tills man står på egna ben.

Mvh Ibow

Men hur skulle det hjälpa ifall vi satte ihop en "ordlista"? eftersom "orden", som du själv säger ofta behöver förklaras med följdfrågor? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

precis !

du måste kunna använda grejorna plus att om det låter demo kan ha jättemkt att göra med DIN ton och ditt sätt att använda instrumenten på.

Du kan sitta med ett SSL9000+ bord och det låter fortfarande demo. Medans en del människor sitter med ett SB Live på en 450mhz och det låter platta.

Men med en preamp så öppnar sig ljudet lite mer på det du kör igenom.

Tänk att du sitter i en garderob och spelar nu, preampen öppnar lixom upp dörrarna och låter dig och allt komma ut ...

Link to comment
Dela på andra sajter

precis !

du måste kunna använda grejorna plus att om det låter demo kan ha jättemkt att göra med DIN ton och ditt sätt att använda instrumenten på.

Du kan sitta med ett SSL9000+ bord och det låter fortfarande demo. Medans en del människor sitter med ett SB Live på en 450mhz och det låter platta.

Men med en preamp så öppnar sig ljudet lite mer på det du kör igenom.

Tänk att du sitter i en garderob och spelar nu, preampen öppnar lixom upp dörrarna och låter dig och allt komma ut ...

Visst kan preampar fixa lite varmare och mer rör ljud oxå? Sitter själv med ett behringer mixerbord för tusenlappen, har en bra Rode sångmick men ingen preamp, undrar just.. 🙂

Det borde väl göra fin skillnad även för lajnade gitarrer?

Link to comment
Dela på andra sajter

precis !

du måste kunna använda grejorna plus att om det låter demo kan ha jättemkt att göra med DIN ton och ditt sätt att använda instrumenten på. 

Du kan sitta med ett SSL9000+ bord och det låter fortfarande demo.  Medans en del människor sitter med ett SB Live på en 450mhz och det låter platta.

Men med en preamp så öppnar sig ljudet lite mer på det du kör igenom.

Tänk att du sitter i en garderob och spelar nu, preampen öppnar lixom upp dörrarna och låter dig och allt komma ut ...

Kan man hitta ett shysst mixerbord med schyssta preamps i för ganska hyfsade pengar? några förslag?

Mvh Ibow

Link to comment
Dela på andra sajter

precis !

du måste kunna använda grejorna plus att om det låter demo kan ha jättemkt att göra med DIN ton och ditt sätt att använda instrumenten på.  

Du kan sitta med ett SSL9000+ bord och det låter fortfarande demo.   Medans en del människor sitter med ett SB Live på en 450mhz och det låter platta.

Men med en preamp så öppnar sig ljudet lite mer på det du kör igenom.

Tänk att du sitter i en garderob och spelar nu, preampen öppnar lixom upp dörrarna och låter dig och allt komma ut ...

Kan man hitta ett shysst mixerbord med schyssta preamps i för ganska hyfsade pengar? några förslag?

Mvh Ibow

Kolla inte Mackies VLZ och Onyx mixers så får du hyfsat bra preamps till vettigt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...