dps (oregistrerad) Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Nu vill jag ha lite tips pĂ„ billiga stĂ€llen att skicka demo/ep för mastring. Detta dĂ„ jag insett att jag, men mjukvara, inte kan fĂ„ önskat resultat. Alla tips mottages .. sĂ„klart! đ
Fredrik123 Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Inte illa menat, men frĂ„gan Ă€r om det Ă€r du eller mjukvaran? Fler och fler gĂ„r över till att köra enbart mjukvara. Peter in de Betou, tidigare Cutting Room, nu egen företagare, har gĂ„tt över till att köra helt digitalt och sitter nu med Logic och waves-pluggar. Vet inte om namnet sĂ€ger dig nĂ„got, men jag kan garantera dig att han vet vad han gör... kolla pĂ„ valfri svensk hĂ„rdrocksplatta frĂ„n de senaste 15 Ă„ren; chansen Ă€r stor att den Ă€r mastrad av just Peter. Hur som helst; jag har inte direkt svarat pĂ„ din frĂ„ga, jag ville bara ge dig nĂ„got att fundera pĂ„. đ±
hegobald Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Nu vill jag ha lite tips pĂ„ billiga stĂ€llen att skicka demo/ep för mastring. Detta dĂ„ jag insett att jag, men mjukvara, inte kan fĂ„ önskat resultat. Alla tips mottages .. sĂ„klart! đ± Billiga stĂ€llen som inte anvĂ€nder mjukvara.. Det tror jag inte finns. Mjukvara har i dag ingenting med sjĂ€lva ljudkvaliten att göra.. Men om du Ă€r ute efter en helt analog mastring sĂ„ kan du ju börja med att höra vad Cuttinroom har att erbjuda. Dom enda jag anlitat externt i alla fall.
Mr Keys Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 tillĂ€ggas bör ocksĂ„ att det Ă€r skillnad pĂ„ mjukvara och mjukvara.....och Ă€r man inte nöjd med vad UAD/Waves/Powercore kan Ă„stadkomma i rĂ€tt hĂ€nder, sĂ„ har man extremt höga krav....... men jag gissar att du inte sitter med ovan nĂ€mnda plugguppsĂ€ttningar, sĂ„ dĂ„ kan det kanske vara en lösning att lĂ€mna ut jobbet för en billig penning.....dock Ă€r det bara en kortsiktig ekonomisk vinst......... đ±
PĂ€r Ekberg Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Jag tycker först och frĂ€mst att du skall kolla om du verkligen behöver en mastring. Jag menar fendrar och segel och sĂ„nt mĂ„ste man ju ha för att fĂ„ det o funka överhuvudtaget. Men en ring pĂ„ masten Ă€r ju mer som en dekoration tycker jag. Eller har den nĂ„gon faktist funktion? Sorry đ Jag e lite uttrĂ„kad đ MASTERING!
PĂ€r Ekberg Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Och nĂ„gon snĂ€ll Admin borde faktist byta namn pĂ„ detta forum đ
Piccazzo Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 (redigerat) Peter in de Betou nĂ„r du via Taliormade NĂ€r det gĂ€ller Mastering skall man inte stirra sig blint pĂ„ redskapen. Trots allt Ă€r det ĂRONEN du betalar för inte vilken hĂ„rd eller Mjukvara personen i frĂ„ga anvĂ€nder. Redigerat 25 oktober 2005 av Piccazzo
BackHand Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 (redigerat) Jahaaaaa! Det var MastEring vi prata om đ !? PS: Det Ă€r ju INTE i öronen det ska kĂ€nnas, det Ă€r trycket i bröstet đ! Redigerat 25 oktober 2005 av BackHand
Logichead Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Jag tycker först och frĂ€mst att du skall kolla om du verkligen behöver en mastring. Jag menar fendrar och segel och sĂ„nt mĂ„ste man ju ha för att fĂ„ det o funka överhuvudtaget. Men en ring pĂ„ masten Ă€r ju mer som en dekoration tycker jag. Eller har den nĂ„gon faktist funktion? Sorry đ Jag e lite uttrĂ„kad đ MASTERING! WORD!
joachime Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Och nĂ„gon snĂ€ll Admin borde faktist byta namn pĂ„ detta forum đ NĂ„gra förslag?
PĂ€r Ekberg Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Och nĂ„gon snĂ€ll Admin borde faktist byta namn pĂ„ detta forum đ NĂ„gra förslag? Ja ett bra förslag har jag. Mixning/Mastering
joachime Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Och nĂ„gon snĂ€ll Admin borde faktist byta namn pĂ„ detta forum đ NĂ„gra förslag? Ja ett bra förslag har jag. Mixning/Mastering Aha, pĂ„ det viset! đ
Christoffer Bergfors Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Och nĂ„gon snĂ€ll Admin borde faktist byta namn pĂ„ detta forum đ± NĂ„gra förslag? Ja ett bra förslag har jag. Mixning/Mastering Det skriver jag under pĂ„. Har sjĂ€lv tĂ€nkt tanken mĂ„nga gĂ„nger men inte velat gnĂ€lla. Tack för att du gjorde det i mitt stĂ€llet PĂ€r. đ
mornel Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Diskussionen kring mastring/mastering har vi redan haft. AnvĂ€nd sökfunktionen!!! đ đ đđł Jag Ă€r för övrigt helt klart för stavningen som anvĂ€nds pĂ„ forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape.
Antevante Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Diskussionen kring mastring/mastering har vi redan haft. AnvĂ€nd sökfunktionen!!! đ đłđđ Jag Ă€r för övrigt helt klart för stavningen som anvĂ€nds pĂ„ forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape. Precis... inget brĂ„k ! DĂ„ kommer afropolisen och styr upp det hela. đ Fett med hjĂ€lp killen fick för övrigt đ
expanded Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 (h)Ărat Ă€r viktigast, men har man tillrĂ€ckligt bra öra för att kunna höra vad som lĂ„ter rĂ€tt och fel lĂ€r man Ă€ven kunna skilja pĂ„ mjukvara och varm tube utrustning för nĂ„gra 100 papp! đ GrĂ€dden pĂ„ moset ... đ
wonderboy Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Diskussionen kring mastring/mastering har vi redan haft. AnvĂ€nd sökfunktionen!!! đđđ :D Jag Ă€r för övrigt helt klart för stavningen som anvĂ€nds pĂ„ forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape. SĂ„som nybliven, och helt kass, Logic Pro-anvĂ€ndare vill jag Ă€ndĂ„ fortsĂ€tta diskussionen en smula. TyvĂ€rr vĂ„gar jag inte ge trĂ„dstartaren nĂ„gra rĂ„d eftersom jag ingenting kan i frĂ„gan. Dock mĂ„ste jag kolla av följande: Jag har suttit och bekantat mig lite med Waveburner som medföljer Logic Pro. DĂ€r finns en hel del plug-ins och olika funktioner, tĂ€nkta att anvĂ€ndas vid mastering-situationer. Jag har bara suttit ett par timmar hittills men jag tycker att det hĂ€nder jĂ€ttemycket nĂ€r jag, som nybörjare, leker med diverse gamla inspelningar i Waveburner. Jag har lekt med enskilda pluggar sĂ„som flerbandsEQ:s, Multibandskompressor, limiter mm. Jag har ocksĂ„ lekt med de preset-strips som finns. Man kan t ex vĂ€lja "Ballad" och upp dyker en strip med diverse pluggar som Ă€r förinstĂ€llda pĂ„ vĂ€rden som "skall passa" en ballad. Nu inser jag det omöjliga att ta tram en sĂ„n hĂ€r preset-strip som skulle fungera hundra % till varje ballad, techno eller rocklĂ„t. Dock kan jag inte Ă€nnu inse att det inte skulle kunna hĂ€nda nĂ„got bra vid mastering. Jag har lyft in mixar jag tyckt lĂ„tit bra och mixar jag tyckt varit misslyckade. Med "rĂ€tt" vald preset-strip och lite pillande sĂ„ har jag nog tyckt att alla mixar har blivit bĂ€ttre. Vad Ă€r det jag missförstĂ„tt? Jag kĂ€nner till argumentet: "det man gör i mastering-situationen kunde man ha gjort redan i mix-situationen", men Ă€r det verkligen sant? Ăr inte den definitionsmĂ€ssiga skillnaden mellan mixning och mastering den att man, i mastering-situationen, jobbar med stereo-spĂ„ret istĂ€llet för med t ex 32 kanaler? Jag menar, gör Ni inte alla nĂ„gonting med det bouncade stereo-spĂ„ret innan Ni brĂ€nner en cd pĂ„ det? Det Ni, eventuellt, gör med stereo-spĂ„ret Ă€r vĂ€l en Ă„tgĂ€rd som gĂ„r in under begreppet "Mastering"? Du som vill, förklara och utveckla! DĂ„ fĂ„r bĂ„de jag och trĂ„dstartaren intressant lĂ€sning och vĂ€rdefulla tips. Jag kommer Ă„tminstone att prova allt Du skriver! Fördelen med att skriva "tape" i studiosammanhang Ă€r att alla dĂ„ förstĂ„r att man avser ljudband. Skriver man tejp sĂ„ kan det lĂ€tt förvĂ€xlas med den klibbiga varianten, har sett otaliga exempel pĂ„ det. Ăven i en ljudstudio har man ovĂ€rderlig hjĂ€lp av den klibbiga varianten.
mornel Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Fördelen med att skriva "tape" i studiosammanhang Ă€r att alla dĂ„ förstĂ„r att man avser ljudband. Skriver man tejp sĂ„ kan det lĂ€tt förvĂ€xlas med den klibbiga varianten, har sett otaliga exempel pĂ„ det. Ăven i en ljudstudio har man ovĂ€rderlig hjĂ€lp av den klibbiga varianten. Jag syftade givetvis pĂ„ den klibbiga typen.
wonderboy Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Fördelen med att skriva "tape" i studiosammanhang Ă€r att alla dĂ„ förstĂ„r att man avser ljudband. Skriver man tejp sĂ„ kan det lĂ€tt förvĂ€xlas med den klibbiga varianten, har sett otaliga exempel pĂ„ det. Ăven i en ljudstudio har man ovĂ€rderlig hjĂ€lp av den klibbiga varianten. Jag syftade givetvis pĂ„ den klibbiga typen. Gott, dĂ„ Ă€r jag med!
Piccazzo Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 ag kĂ€nner till argumentet: "det man gör i mastering-situationen kunde man ha gjort redan i mix-situationen", men Ă€r det verkligen sant? Ăr inte den definitionsmĂ€ssiga skillnaden mellan mixning och mastering den att man, i mastering-situationen, jobbar med stereo-spĂ„ret istĂ€llet för med t ex 32 kanaler? Jag menar, gör Ni inte alla nĂ„gonting med det bouncade stereo-spĂ„ret innan Ni brĂ€nner en cd pĂ„ det? Det Ni, eventuellt, gör med stereo-spĂ„ret Ă€r vĂ€l en Ă„tgĂ€rd som gĂ„r in under begreppet "Mastering"? Mastring Ă€r att se till att ALLA lĂ„tar pĂ„ en skiva har samma nivĂ„er. Visserligen Mastras ju enstaka lĂ„tar nu för tiden oxĂ„ MEN dĂ„ kunde man lika gĂ€rna ghort det i mixen som du sĂ€ger. Folk verkar tro att om man lĂ€gger pĂ„ en Multibandskompressor och ett EQ sĂ„ har man Mastrat. NEJ dĂ„ har man slutmixat , nĂ€r man sedan gjort det pĂ„ 10 lĂ„tar i följd och alla har samma Volym DĂ har man mastrat. FrĂ„n börjar gjordes det för att förhindra att skivspelarnĂ„len inte hoppade ur position. Framför allt om det var för mycket bas pĂ„ vinylen "om ni kommer ihĂ„g dom stora svarta sakerna ".
PÀr Ekberg Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Jag Àr för övrigt helt klart för stavningen som anvÀnds pÄ forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape. Hej, Jag skulle vilja ha pris pÄ 10 mastringar och jag vill ha dem levererade pÄ tejp om ni har möjlighet. NÀrÄ! Skriv hur ni vill.
mornel Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Jag Ă€r för övrigt helt klart för stavningen som anvĂ€nds pĂ„ forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape. Hej, Jag skulle vilja ha pris pĂ„ 10 mastringar och jag vill ha dem levererade pĂ„ tejp om ni har möjlighet. NĂ€rĂ„! Skriv hur ni vill. Som jag skrev ovan, jag syftade pĂ„ tejp av den klibbiga typen, inte tape. đ
BackHand Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 ag kĂ€nner till argumentet: "det man gör i mastering-situationen kunde man ha gjort redan i mix-situationen", men Ă€r det verkligen sant? Ăr inte den definitionsmĂ€ssiga skillnaden mellan mixning och mastering den att man, i mastering-situationen, jobbar med stereo-spĂ„ret istĂ€llet för med t ex 32 kanaler? Jag menar, gör Ni inte alla nĂ„gonting med det bouncade stereo-spĂ„ret innan Ni brĂ€nner en cd pĂ„ det? Det Ni, eventuellt, gör med stereo-spĂ„ret Ă€r vĂ€l en Ă„tgĂ€rd som gĂ„r in under begreppet "Mastering"? Mastring Ă€r att se till att ALLA lĂ„tar pĂ„ en skiva har samma nivĂ„er. Visserligen Mastras ju enstaka lĂ„tar nu för tiden oxĂ„ MEN dĂ„ kunde man lika gĂ€rna ghort det i mixen som du sĂ€ger. Folk verkar tro att om man lĂ€gger pĂ„ en Multibandskompressor och ett EQ sĂ„ har man Mastrat. NEJ dĂ„ har man slutmixat , nĂ€r man sedan gjort det pĂ„ 10 lĂ„tar i följd och alla har samma Volym DĂ har man mastrat. FrĂ„n börjar gjordes det för att förhindra att skivspelarnĂ„len inte hoppade ur position. Framför allt om det var för mycket bas pĂ„ vinylen "om ni kommer ihĂ„g dom stora svarta sakerna ". Mastring handlar om att fĂ„ mixen att lĂ„ta bra överallt och att fĂ„ ett helt album att lĂ„ta homogent (nu för tiden sĂ„ Ă€r ju oftast mĂ„nga lĂ„tar inspelade pĂ„ olika studios med olika tekniker). Den höga volymen Ă€r bara en lite skit sak som man gĂ€rna skulle villja glömma bort, för att slippa tokdista skiten som alla gör idag.
wonderboy Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Sant, Picazzo! Jag hĂ„ller med. SĂ„ löd förklaringen förr i tiden, det har jag ocksĂ„ hört och lĂ€st. Sen nĂ„gra Ă„r tillbaka Ă€r det vĂ€l Ă€ndĂ„ sĂ„ att man numer pratar om mastering Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller enskilda spĂ„r? NĂ€r jag lĂ€ser ljudböcker, tidskrifter och pĂ„ nĂ€tet om mastering sĂ„ nĂ€mns just det man gör för att fĂ„ flera lĂ„tar pĂ„ en cd att "hĂ„lla ihop". Dock upplever jag att mastering har en delvis annan funktion idag. Ăven ett enskilt singelslĂ€pp frĂ„n en artist som skall lanseras, mastras? Har jag fel? Inom vissa musikstilar sĂ„ Ă€r de ju bl a "viktigt att fĂ„ upp totalvolymen", nĂ„got som debatteras flitigt inom ljudsfĂ€ren. "Brick-wall Limiters" och annat har ju sina vĂ€nner och fiender och dynamik-debatten har ju varit igĂ„ng ett tag nu. Du Ă€r alltsĂ„ inte med pĂ„ "mitt förslag" pĂ„ definition av mastering?
VacUm Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Folk verkar tro att om man lÀgger pÄ en Multibandskompressor och ett EQ sÄ har man Mastrat.NEJ dÄ har man slutmixat , nÀr man sedan gjort det pÄ 10 lÄtar i följd och alla har samma Volym Dà har man mastrat. DetdÀr hÄller jag inte alls med om... NÀr jag skickat saker till Digitalfabriken poÀngterar dom nÀstan alltid att dom absolut inte vill ha nÄgot gjort med helheten. AlltsÄ inga plugins pÄ outputkanalen, för det gör dom sÄ fantastiskt mycket bÀttre dÀr. Allt man gör pÄ det fÀrdiga stereospÄret kallas för mastering, i alla fall i min vÀrld (och i vÀldigt mÄnga andra ocksÄ).
hegobald Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Ok.. DĂ„ brĂ€nner jag mitt veteranstatusinlĂ€gg dĂ„. (taddadata.. fanfar !!! ) Min definition av mastring/mastering. Att anpassa musiken/ljudet till det slutliga mediat. I dagens lĂ€ge finns det fler media Ă€n CD faktiskt.. exempel. MP3. WMA för streaming (viktigt att det lĂ„ter bra i olika bandbredder). Radioedit (sticka ut fĂ„nga lyssnaren Ă€ven vid lĂ„g lyssningsvolym). Reklam pĂ„ TV etc. etc.. Ăr det som sĂ„ att det Ă€r en CD med 12 lĂ„tar som ska mastras Ă€r det ofta som Piccazzo sĂ€ger. Man vill att den totala upplevda lyssningsnivĂ„n ska vara jĂ€mn genom hela CDn... Detta innebĂ€r inte samma sak som att köra Normalize 99% pĂ„ alla sina wave-filer. En proffesionell Mastringsstudio har duktiga tekniker med mĂ„nga Ă„rs erfarenhet inom sitt musikgenre, mycket bra lyssning och utrusting som fĂ„ amatörmusiker har i sin hemstudio.. DĂ€rför kan det vara lönande att lĂ€mna bort sin alster till ett utomstĂ„ende och proffesionellt "öra" för att fĂ„ den dĂ€r sista lystern som behövs för att lĂ„tarna ska sticka ut ur mĂ€ngden... En dĂ„lig liknnelse kanske men det Ă€r lite som att lĂ„ta Tidy Car polera och försegla lacken pĂ„ sin nyköpta bil.. Fast bilen var ny och kom direkt frĂ„n fabrik sĂ„ ser man Ă€ndĂ„ att det blĂ€nker betydligt med Ă€n vad den gjorde innan.
mornel Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Min definition av mastring/mastering.Att anpassa musiken/ljudet till det slutliga mediat. I dagens lÀge finns det fler media Àn CD faktiskt.. exempel. MP3. WMA för streaming (viktigt att det lÄter bra i olika bandbredder). Radioedit (sticka ut fÄnga lyssnaren Àven vid lÄg lyssningsvolym). Reklam pÄ TV etc. etc.. Och inte minst att anpassa musiken för pressning pÄ vinyl. NÀr vi skulle pressa upp vinylsinglar till mitt band fick vi en sÀrskild master för detta av mastringsstÀllet, dÄ vinyskivor exempelvis har en bashöjning som man mÄste parera om man vill ha samma ljud som pÄ cd:n, av vad jag förstod. Inte ebart att stÀlla jÀmna nivÄer lÄtarna emellan alltsÄ. Jag Àr mer inne pÄ linjen att mastring handlar om all processing som sker pÄ det slutgiltiga stereospÄret.
wonderboy Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Mycket intressanta, lÀs- och tÀnkvÀrda inlÀgg sen jag var inne sist! Tack, Alla! Du som lÀser detta, slÀng in Dina tankar kring detta ocksÄ!
FredrikMikaelsson Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 FrĂ„n börjar gjordes det för att förhindra att skivspelarnĂ„len inte hoppade ur position.Framför allt om det var för mycket bas pĂ„ vinylen "om ni kommer ihĂ„g dom stora svarta sakerna đ± ". Ja o sĂ„ fĂ„r du inte glömma att man mastrade för att kunna fĂ„ ett nice ljud pĂ„ radion som sĂ€ndes via AM. DĂ€r fanns varken bas eller diskant i nĂ„gon större utstrĂ€ckning đ±
Lindeberg Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Ăr det bara jag som lessnat pĂ„ mastringsgnĂ€llet och alla tyckanden om höga nivĂ„er och obefintlig dynamik? Vi Ă€r sjĂ€lva en del av den trend vi gnĂ€ller pĂ„ - det Ă€r bara att slĂ€ppa pĂ„ limitern om man kĂ€nner för det. [/gubbe]
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.