Jump to content
Annons

Problem med uppstart - svart skärm

Guest maxmaxmax

Recommended Posts

Guest maxmaxmax

Utan yttre inverkan på datamaskinen ville den imorse inte starta som den bör. Först kom en checkdisk igång. Den ville testa disken och reparerade något, det gör den rätt ofta. Därefter startade den om sig. Jag ser bioset starta up, den mäter minne och visar diskar etc. Därefter windowsrutan som står och laddar. därefter.. en svart skärm. ( Svart som i att bildskärssvart, om ni förstår ) Man kan röra på muspekaren, men inget mer händer. Det blir likadant i felsäkert läge och när jag använder senast fungerande inställningar.

Är det någon som har en teori om vad det kan bero på och hur man kan lösa det? Det är bara att öppna munnen.

Annons
Guest maxmaxmax

Just min tanke, om inte någon här har en mirakelkur.

Och smilfinkar och smartasses som säger något i stil med "Använd macintosh" kan få spara det jätteroliga skämtet till en regnig dag. 😉

Jag skulle också misstänka att något har gått åt skogen med hårddisken - speciellt som du säger att maskinen ofta kör checkdisk i början. Jag skulle tippa på att du behöver göra en ny installation av Windows på en ny, felfri hårddisk... Behåll den gamla, så att du kan plocka ut eventuell viktig data från den.

Är det XP? Du kan då möjligen testa att köra reparation av Windows, genom att stoppa i CD:n och boota från den - men eftersom disken verkar vara på bommen, så är det troligen inte lönt...

Guest maxmaxmax

Tack för tipset, det ska jag göra. Ni är guld värda, kompisar. Återkommer med den skärrande, nagelbitande fortsättningen på dramat.

kopiera över dina vikiga filer först, om du har sådana. men sen så kör du f-disk och raderar befintliga partitioner och definierar sedan nya och formaterar dessa. då brukar du kunna slippa ifrån sektorer som inte fungerar som tänkt. det är ju antagligen en fil som inte kan läsas korrekt när windows startas.

jag gjorde på på en p300 för ett antal år sedan, den hade samma problem. men den tickar på fortfarande idag, så hd:n måste inte vara uttjänt.

du har natruligtvis iallafall inte något ovärderligt på systempartitionen, utan bara filer som du kan installera igen.

Testa att boota ifrån cd skivan, och därefter reperation via återställningskonsollen.

Brukar fixa det mesta såvida det inte är ett rent fysiskt fel på hårddisken.

Om det är så att det är ett fysiskt fel på hårddisken - och datorns tidigare beteende att försöka reparera hårddisken tyder på det - så skulle jag rekommendera dig att så snart som möjligt göra en ny bootskiva på en helt ny hårddisk och sedan så snabbt som möjligt försöka rädda dina filer som finns på den krånglande disken.

Ju mer du krånglar med den här disken, ju större är risken att den kraschar helt och hållet. Och sedan är det helt kört att få tillbaka informationen på den - om du inte skickar iväg den på hårddiskrädddning med ett startbelopp på sådär en 50 000 kronor och det utgår jag ifrån inte är intressant...

Det finns också oftast diagnosprogram som du kan ladda hem från hårddisktillverkarens hemsida som fastställer om det är fel på hårddisken. Jag skulle dock vänta med det i det läge du är nu tills jag räddat filerna på hårddisken till en ny felfri disk.

Guest maxmaxmax

Oh fasen. Tack för saklig info.

Mr. lowtech som jag är, har jag ingen systempartition utan bara en 30gigarsdisk som sköter hela kakan. Då ska vi se, en ny disk. Jag ger mig ut på city med plastkortet och svår törst för fungerande elektronik. Återkommer.

Ju mer du krånglar med den här disken, ju större är risken att den kraschar helt och hållet.

Ja, jag tror också att hårddisken är skadad. Gör en backup av dina filer till en ny disk - sen kan du börja reparera hårddisken (om möjligt).

Min gamla dator ( hemmabygge) gjør också detta en o annan gång vid uppstart. Melding om att nån sektor ar kass o måste kolla disken. I den maskinen sitter 3 HDs ( 20Gb = c, 40Gb =d, 8 Gb = e )

Dags att byta om diskarna då. Takk for all informasjon om vad vi bør gå igång med 😕

Du Wonderboy - din Mac har vel också HD`s ?

Oh fasen. Tack för saklig info.

Mr. lowtech som jag är, har jag ingen systempartition utan bara en 30gigarsdisk som sköter hela kakan. Då ska vi se, en ny disk. Jag ger mig ut på city med plastkortet och svår törst för fungerande elektronik. Återkommer.

Ta gärna en Seagate-disk, så blir det tyst också. 😆

Diskar är billigt nu för tiden. 😛

Guest maxmaxmax
Ta gärna en Seagate-disk, så blir det tyst också. 🙂

Diskar är billigt nu för tiden. 😳

Caviar någonting blev det, killen som rekommenderade den var så söt. Jesus så mycket plats, 300 GB. Torgskräck!

Ska bara försöka skaka av mig alla prylbaciller efter mitt varv på kjell&co, claesohlssons och teknikmagasinet. Får väl pissa på hifi-skånes lås inatt så det jämnar ut sig.

Det där med prylkåthet alltså, jajävlar.

Guest maxmaxmax

Såhär ser det ut nu:

Nyinstallerat XP på den nya hårddisken, den gamla sitter som slave, och går att visa i utforskaren. Har kopierat över material och filer. Så till frågan: Finns det något enkelt sätt att föra över programmen till den nya disken, eller måste alla installeras om och konfigureras från grund? Jag tänker på drivrutiner, cubase med alla mappningar och inställningar etc.

EDIT: Det är en IDE, Linus. Jag förstår att du alltid undrat

Edited by maxmaxmax

Jag förstår att du alltid undrat

😉

Klona den gamla hårddisken till en imagefil. Själv använder jag Norton Ghost, men några andra i forumet använder Acronis True Image och det funkar tydligen lika bra eller bättre.

Sen bränner du ut imagefilen på några DVDR eller lånar en extern disk tillfälligt att lägga imagefilen på. Boota om med Ghost eller True Image och skriv imagefilen på din nya hårddisk.

Sen ska det förhoppningsvis rulla som förut.

Guest maxmaxmax

Tror du att det finns någon risk att det felet som gjorde så att jag inte kunde starta innan hamnar på den nya disken?

EDIT: Och dessutom. Båda diskarna verkar ju fungera samtidigt just nu. Kan jag inte bränna över den gamla till den nya utan dvds då?

Edited by maxmaxmax

Nej, du kan inte bara bränna över den gamla till den nya utan att göra en image först.

Dessutom, speciellt mot bakgrund av att du haft krångel med datorn, skulle jag göra en helt ny "clean" installation av allt.

Sedan, när den är gjord, innan du börjar producera något, skulle jag göra en image av systemet med program, pluggar och allt, genom Acronis True Image till en DVD. Och spara den. Nästa gång det jäklas, om det någon gång gör det, så har du en helt ny färdig installation att bara installera på din hårddisk.

Det beror på hur insyltat felet är på gamla disken. En genomgång med chkdsk/scandisk på disken efter flytten kan kanske lösa lättare problem.

Om någon mycket viktig Windowsfil är så trasig att den knappt kan läsas, skulle jag radera filen från hårddisken och sedan köra en reparationsinstallation av XP ovanpå, så ersätts filerna med "friska" versioner. 🙂

Om man har otur, finns det också en risk att registret är skadat i gamla Windows. Då är det nästan enklare att installera om allt från början. 😄

Ja, glöm DVDR. Jag tänkte nog inte så långt 😳

Det borde gå bra att boota upp med Ghost eller True Image-skivan och kopiera direkt disk-till-disk.